Als je weleens tegen andere monsters wilt vechten dan Pokemon, dan zou het kunnen zijn dat je Fossil Fighters Frontier overweegt. Ik raad je echter aan om te wachten op of een nieuwe Pokemon, of de game Yo-Kai Watch, want Fossil Fighters is het niet.

Dat was een lekker direct begin van deze review, omdat ik het simpelweg niet lang voor me kan houden. Fossil Fighters Frontier, een game van Red Entertainment, is een enorme teleurstelling en wel hierom: het verhaal is slecht, de game is saai en het speelt simpelweg niet lekker omdat de gameplaymechanieken niet goed werken.

IMG_FossilFighters_1

Fossil Fighters Frontier

Om te beginnen het verhaal; in Fossil Fighters Frontier speel je een jong personage dat zich voegt bij de Wardens, die op Vivosaurs jagen. Die Vivosaurs moeten niet alleen worden bevochten, maar ook worden getraind. Dat doen ze natuurlijk niet alleen in hun achtertuin, maar door diverse werelden waar je via het verhaal terechtkomt. Dat betekent dat je over weilanden loopt, door jungles gaat en over bergen, waarbij je steeds weer nieuwe Vivosaurs tegenkomt.

Net als in Pokemon start er een turn-based gevechtje als je een Vivosaur tegen komt, en dat is een drie-tegen-drie-opzet zodat je niet na een ‘dier’ al klaar bent. Het enige verschil met Pokemon, is dat je een soort potions kunt gebruiken om iets extra’s te doen als er een aanval jouw kant op komt. Hierdoor heeft je Vivosaur even iets meer kracht en dat kan grote invloed hebben op het gevecht. Dat heeft hij ook wel nodig, want het kost heel wat moeite om je monsters sterker te maken. Het voelde voor mij een beetje als Disney Tsum Tsum, want daarin duurt het ook veel te lang om sterker te worden en dat is zo frustrerend dat ik het heb weggelegd.

IMG_FossilFighters_2

Mini-games

Je leest nog steeds, dat betekent dat je nog meer redenen nodig hebt om deze game te laten liggen. Die zijn er! Wat namelijk nog een probleem is, is dat er ook nog mini-games aan het spel zijn toegevoegd. Nu zou je kunnen denken dat dat de repetitiviteit en saaiheid eruit haalt, maar dat is helaas niet het geval. Je moet fossielen opgraven, maar ook dat is steeds weer opnieuw een herhalingsoefening van dingetjes tekenen op je touchscreen. Jammer, want dat hebben we al in zoveel 3DS-games gezien (en op veel betere, interessantere wijze).

Is het allemaal kommer en kwel? Nee, er zijn wel een paar aspecten aan deze game die tof zijn. Er zijn namelijk heel veel verschillende Vivosaurs, zoals vuursoorten en vliegende dino’s die enorm lijken op Terradactyl. Ook doet de game wel zijn best om gevarieerd te zijn, maar weet daar simpelweg niet in te slagen. Er zit duidelijk liefde in de game, maar het is heel moeilijk om de vele uren die deze game verlangd, ook te gebruiken voor Fossil Fighters, terwijl je ook het betere Pokemon kunt (her)spelen.

IMG_FossilFighters_3

Laura’s oordeel:

Hoewel er veel verschillende Vivosaurs zijn en de game wel ziel heeft, is de herhaling van wat je met ze doet zo tergend, dat deze game helaas je zuurverdiende tijd niet waard is.