Men neme een stoere, paarse kat, een dierentuin vol met aparte wetenschappelijke ‘dieren’, een handje vol droge humor en mixen dit tot Schrödinger’s Cat and the Raiders of the Lost Quark.

Het is chaos in de Particle Zoo en Nucleus, het commando centrum, staat op zijn kop. Er is maar één persoon/beest/actieheld in het Quantum Polyverse die deze chaos kan verhelpen en dat ben jij. Schrödinger’s Cat! Kwantummechanica ontmoet dus games, maar dan op een leuke, grappige manier.

img_schrodingerscat1

Schrödinger’s Cat is de eerste game van Italic Pig. Voor deze game werkten ze samen met Team17, bekend van de Worms games. Als je een kijkje op de website van Italic Pig neemt, dan krijg je een idee van de humor in Schrödinger’s Cat.

img_schrodingerscat5

Schrödinger’s Cat is een 2D platformer en heeft een leuk cartoon stijltje, die mij een beetje aan de tekenfilms van Cartoon Network deed denken. Daarnaast, hoewel dit niet breeduit aan mij werd bevestigd via het Twitteraccount van Italic Pig, heeft de game naar mijn idee een dubbelzinnige, misschien ietwat seksuele ondertoon. Let vooral op de Quarks in de game en hun omschrijvingen en looks en trek je eigen conclusie. Het zou ook gewoon aan mijn dirty mind kunnen liggen uiteraard.

img_schrodingerscat4

In de game zul je door de levels heen quarks kunnen vinden. Quarks zijn in het echt elementaire deeltjes, maar in de game zijn ze vooral handig om door een level te komen. Ze hebben elk hun eigen kleur, naam en functie. Up quarks kunnen bijvoorbeeld Schrödinger’s Cat de lucht in helpen, om zo over hogere objecten te komen. Er zijn ook Down quarks, deze kunnen Schrödinger’s Cat helpen om door breekbare stukken grond in de game heen te stampen. Je kunt de quarks ook combineren en bijvoorbeeld met Up en Down quarks door verticale muren heen rammen. De quarks zijn eigenlijk wat deze platformer van andere platformers scheidt. Je kunt er tig combinaties mee maken en elke combinatie heeft zijn eigen uitkomst, om je makkelijker door een level te helpen.

img_schrodingerscat3

Kom je vast te zitten in de game? Dan kun je altijd terug naar de laatste checkpoint. Gelukkig zijn er dan ook veel checkpoints in de game. Wanner je dood gaat krijg je met koeienletters in beeld “Schrödinger’s Cat is dead!” en zodra je weer in de game komt “Schrödinger’s Cat is alive!”. Een leuke knipoog naar het daadwerkelijke onderzoek van Schrödinger. De levels zijn afwisselend en hebben elk hun eigen thema. Om de zoveel tijd kom je weer nieuwe karakters tegen en krijg je zowaar weer wat verhaal voorgeschoteld.

img_schrodingerscat2

Heathers oordeelreview_cijfer_9.0
Schrödinger’s Cat is echt een verfrissende en leuke platformer. Als je wel een beetje van het puzzelen en 2D games bent is dit een must-have. De humor is erg leuk, stiekem leer je ook nog iets als je goed op let en je trained je hersenen ook nog wat met het onthouden van alle quark combinaties. De muziek is soms wat irritant na een tijdje, maar gelukkig niet overheersend. Schrödinger’s Cat is zeker weten: alive!

+ Leuk verhaal, grappige graphics, humor, origineel.
– Muziek word soms wat vervelend.

Kopen als: je van originele 2D platformers houdt.