Er komen steeds meer ports van Wii naar Wii U en dat is iets om heel happy om te zijn. Immers haalt Nintendo vooral de succesvolle games naar Wii U, en daar is Sin and Punishment Successor of the Skies. Wil je weten waarom? Dat komt goed uit, want dit is de review ervan.

Sin and Punishment Successor of the Skies is geen game voor iedereen. Het is namelijk een on rail shooter, wat wil zeggen dat je niet zelf bepaalt waar je heen loopt. Je personage wordt rondgeleid door de game, terwijl jij eigenlijk alleen maar hoeft te schieten. Dat vergt uiteraard nogal wat focus, want in games als deze word je doodgegooid met vijanden. In de meeste on rail shooters lijken alle vijanden op elkaar en dat is gelukkig in Sin and Punishment veel minder het geval.

IMG_SinAndPunishment_3

Motivatie opbrengen
Dat is maar goed ook, want in eerdere on rail shooters had ik heel veel problemen om gemotiveerd te blijven na vijftig keer dezelfde dikke zombie en dezelfde vrouwelijke halfnaakte ondode. Sin and Punishment is in dat opzicht veel origineler. De graphics mogen dan niet bepaald fantastisch zijn, de vijanden zijn interessant. Helemaal eindbazen zijn tof, want ze zijn lekker intens en dan bedoel ik niet alleen qua uiterlijk.

Deze game is namelijk wel heel hard voor je. Als je dood gaat, dan heb je pech en moet je weer opnieuw beginnen. Het wordt je niet makkelijk gemaakt op verschillende vlakken. Normaal komt het door de groten getale aan vijandjes tussendoor, maar de eindbazen maken het juist moeilijk omdat je echt even moet uitvinden hoe je eindbaas x behandeld en hoe eindbaas y het snelste aan zijn einde wordt gebracht. Het is echt een grote chaos in dat scherm, en het kost je enorm veel oogbol-energie om alles in de gaten te houden. Je zal af en toe even pauze moeten nemen, want dit is een game waarbij je je voortdurend moet schrap zetten.

IMG_SinAndPunishment_2

Concentreren!
Juist omdat het spel veel concentratie vergt en van alles en nog wat jouw kant op slingert, is hij geen seconde saai. Je blijft proberen, helemaal als je vaak doodgaat. Natuurlijk ligt dat aan je karakter-eigenschappen, want ik zou –als ik hem niet moest recenseren- wellicht er al eerder het bijltje bij hebben neergegooid, maar als je ook maar enigszins een doorzetter bent dan kun je deze game steeds weer opnieuw spelen en je highscore trachten te verbeteren.

Ik had verwacht dat deze Japanse game wel een boeiend verhaal zou hebben, maar als er al iets van een verhaal is te ontdekken, dan is dat erg Japans. Kortom; je kunt er geen touw aan vastknopen en het ene na het andere bizarre personage wordt geïntroduceerd. Toch past dat wel in deze game, die toch al hyperchaotisch is.

Misschien heb je Sin en Punishment 2 (want dat is eigenlijk wat deze game is) destijds op Wii niet gekocht en was je wel nieuwsgierig. Dan is dit het uitgelezen moment om de game alsnog op te pakken. Hij is wel wat gedateerd, wat je vooral terugziet in de graphics, maar voor het zachte prijsje is deze port op Wii U zeker de moeite waard, want zoveel on rail shooters hebben we nog niet voorbij zien komen op deze console.

IMG_SinAndPunishment_1

Laura’s Oordeelreview_cijfer_7.4
Ik kan deze game geen gigahoog cijfer geven omdat het een port is en de graphics te wensen overlaten, maar in de basis is Successor of the Skies een hele fijne on rail shooter die Wii U goed kan gebruiken. Het is een chaotisch werkje dat je enorm veel concentratie kost, dus speel dit niet tien uur achter elkaar. Die waarschuwing is nodig, want door zijn laagdrempeligheid en hoge moeilijkheidsgraad is deze game ontzettend verslavend.

+Heerlijke chaotische gameplay, Wii U kon wel een on rail shooter als deze gebruiken, lekker moeilijk

– Graphics laten te wensen over, dit genre is niet voor iedereen, verhaal lijkt nergens over te gaan

Niet kopen als je: een controlfreak bent, want in een on rail shooter heb je een heel belangrijk deel niet onder controle; waar je naartoe gaat.