Kirby and the Rainbow Paintbrush is het nieuwste Kirby spel voor de Nintendo Wii U. Dit platformspel is uitgebracht op 8 mei. Naast de standaard story mode heeft dit spel ook een challenge mode, een multiplayer mode en Amiibo ondersteuning. Kortom het is tijd om een kijkje te nemen naar Kirby and the Paintbrush.

img_kirbyandtherainbowpaintbrush_1

Gameplay:
In deze game maak je veel gebruik van de Wii U GamePad. Op de GamePad teken jij namelijk regenboogtouwen waar Kirby overheen kan rollen. Zo leid je Kirby door een level heen. Daarnaast kan je met de stylus op Kirby duwen waardoor Kirby een vijand aanvalt. Zodra je 100 sterren hebt kun je een speciale aanval van Kirby activeren. Op deze manier probeer je in de levels zoveel mogelijk verschillende items te verzamelen, want die kunnen later nog van pas komen. Daarnaast heb je een inktmeter. Als de inktmeter leeg is dan kun je geen regenboogtouwen meer tekenen en dan zal je even moeten wachten totdat de meter weer vol is. Zonder deze touwen kan Kirby namelijk niet vooruit bewegen. Deze touwen kun je ook gebruiken om dingen te blokkeren, zoals bijvoorbeeld een waterval. Kirby kan zelf ook nog transformeren. In een van de levels in de tweede wereld transformeert Kirby in een tank en probeert zo zoveel mogelijk vijanden neer te schieten. Tot slot kom je ook nog schatkistjes tegen tijdens het spelen van deze verschillende levels. In deze kistjes zitten verschillende Kirby beeldjes om te verzamelen. Het is een goede uitdaging om ze allemaal te proberen te verzamelen.

img_kirbyandtherainbowpaintbrush_2

Story mode:
In Kirby and the Rainbow Paintbrush zijn alle prachtige kleuren weggehaald uit Dream Land, een land dat is gemaakt uit klei. Aan het begin van het spel zie je twee handen, genaamd Claycia, achter een verfkwast aan jagen. Wanneer ze de verfkwast Elline niet kunnen vangen, verlaten ze Dream land. Elline geeft kleur terug aan Kirby en aan Waddle Dee. Zij moeten nu Elline helpen om alle kleuren terug te brengen naar Dream Land en Claycia te verslaan. Hier begint jouw taak. Je gaat naar verschillende levels en vecht aan het einde van een wereld tegen een baas om zo Dream Land te redden. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om Claycia te verslaan.

Challenge mode:
Voor iedereen die wat extra uitdaging zoekt in deze game heb je de Challenge mode, deze kun je vrij spelen. In de Challenge mode heb je vier verschillende levels per uitdaging. In een level heb je 15 seconden om bij het schatkistje te komen. Dit klinkt misschien niet zo moeilijk, maar het is zeker een uitdaging. Soms is het nodig om goed te puzzelen om de snelste weg te vinden naar het schatkistje.

img_kirbyandtherainbowpaintbrush_3

Multiplayer mode:
Deze game kan met vier spelers gespeeld worden. Één iemand bestuurd Kirby terwijl de andere spelers één van de Waddle Dees bestuurd. Je kan een Waddle Dee besturen met een Wii-afstandsbediening of een Wii U-controller Pro. Als een Waddle Dee kun je langs regenboogtouwen rennen om zo voorwerpen te verzamelen, vijanden aan te vallen en je kan ook Kirby oppakken.

Amiibo ondersteuning:
Ook heeft Kirby and the Rainbow Paintbrush Amiibo ondersteuning. Er zijn inmiddels drie Kirby Amiibo uitgebracht namelijk; Kirby, King Dedede en Meta Knight. Aangezien ik zelf de Kirby Amiibo heb, besloot ik dit even te testen. Wanneer je de Kirby Amiibo op de GamePad plaatst vlak voordat je een level begint, krijgt Kirby een boost. Kirby kan dan de sterrensprint gebruiken. King Dedede geeft Kirby extra gezondheid terwijl Meta Knight ervoor zorgt dat Kirby’s sprintsnelheid wordt verhoogd.

img_kirbyandtherainbowpaintbrush_4

Maike’s Oordeel:
Kirby and the Rainbow Paintbrush is een leuke game om te spelen. Je hoeft niet extreem goed te zijn in games om dit spel af te kunnen ronden, review_cijfer_7.0maar om dit te compenseren zitten er wel extra uitdagingen in deze game. De Challenge mode en je beeldjes verzameling compleet krijgen zijn wat elementen die extra uitdaging toevoegen voor de meer ervaren gamer. Toch denk ik dat de ervaren gamers dit spel misschien te makkelijk zullen vinden, maar niet elke game hoeft natuurlijk extreem moeilijk te zijn. Het verhaal is redelijk simpel, maar wel heel duidelijk. Je speelt door de kleurrijke levels heen, die helemaal zijn opgebouwd uit klei, om zo de baas te verslaan. De verschillende werelden zien er prachtig uit en ik vond het stiekem nog best moeilijk om alle items te vinden in deze levels. Ik denk dat dit een hele leuke game is om te spelen wanneer je even een middagje rustig wilt gamen. Naast de moeilijkheidsgraad heb ik nog maar één nadeel kunnen vinden. Doordat je de regenboogtouwen op de GamePad moet tekenen kijk je alleen maar naar de GamePad. Ik vond het moeilijk om ondertussen ook naar de tv kijken. Dit is natuurlijk zonde aangezien ik, wanneer ik een game op de Nintendo Wii U speel, natuurlijk een game op een groot scherm wil spelen.

+Mooie ontwerpen van levels, multiplayer functie, leuk om te spelen, dit spel is geschikt voor beginnende gamers en ervaren gamers.
-Moeilijkheidsgraad is misschien niet hoog genoeg, ondanks dat je deze game op een console speelt zit je de hele tijd te kijken naar het kleine scherm van de GamePad, ik vind het goed dat deze game Amiibo ondersteuning aan biedt, maar de Amiibo voegen weinig toe aan de game zelf.

Kopen als: Je natuurlijk een Kirby fan bent en als je van games houd die niet extreem moeilijk zijn, maar wel heel leuk zijn om te spelen.