Sackboy is niet langer alleen! Voor zover ik weet is hij niet in het huwelijksbootje gestapt, maar hij krijgt er in LittleBigPlanet 3 wel enkele vrienden bij. Een hond-achtig figuurtje genaamd Odd Sock, een vogeltje dat Swoop heet en een personage dat groot en klein kan worden: Toggle. Ze zijn allemaal even schattig, maar dat maakt een game natuurlijk niet briljant. Weten de nieuwe personages LittleBigPlanet te verbeteren?

9 miljoen levels zijn er inmiddels gemaakt in de eerste twee LittleBigPlanets, en daar is nu ongetwijfeld alweer een groot aantal aan toegevoegd. LittleBigPlanet 3 is de derde grote game in de franchise, die begon toen de PlayStation 3 net uit was. Inmiddels is de wereld toe aan die nieuwe gen en vandaar dat MediaMolecule de hulp in heeft geroepen van Sumo Digital om dit nieuwe deel te maken. Alle levels uit de eerste delen zijn terug te vinden in deze LittleBigPlanet, waardoor je eeuwen plezier kunt hebben met de popperige textielfiguurtjes.

IMG_LittleBigPlanet3_1

Wat mij al vanaf de demo op de PlayStation 3 aantrok aan de franchise LittleBigPlanet, is dat het een fijne D.I.Y.-sfeer heeft. De graphics zien er, helemaal op de PlayStation 4 nu, piekfijn uit. Wolletjes, bolletjes, pluisjes en andere texturen: ze zijn allemaal zo realistisch weergegeven dat je soms even wilt stoppen en alles in je wilt opnemen. Soms wil je het zelfs even voelen, maar dat kan natuurlijk niet (gekkie!).

Het is schattig en ziet er tof uit, maar dat hadden de eerste delen natuurlijk ook. Ook in dit derde deel draait het om puzzle-platformen en dat is nog steeds een van de beste genres. Het is grappig en het werkt goed. Sackboy bestuurt wel iets zweveriger dan eerst, maar dat is juist wel leuk. Je moet het ook niet te makkelijk voor jezelf maken natuurlijk. De besturing is erg fijn en je maneuvreert je van platform naar platform. Dat klinkt heel saai, maar de gamestudio’s hebben ervoor gezorgd dat het briljant is.

Zo zijn er nieuwe elementen aan de game toegevoegd zoals een soort broekzak. Hierdoor kan Sackboy te allen tijde gebruikmaken van speciale tools die hij gaandeweg vindt. Denk daarbij aan een soort fohn die ook de andere kant op kan blazen, en een pistool waardoor je jezelf naar een portal kunt verplaatsen. Het zijn stuk voor stuk elementen die de game net even anders maken. Ook zonder de broekzak zijn er veel nieuwe mogelijkheden toegevoegd aan LittleBigPlanet, zoals een soort buizen en springpads die net even anders zijn dan normaal.

IMG_LittleBigPlanet3_2

Door de toevoeging van die drie vrienden wordt de game wel wat makkelijker, maar het is ook wel weer verfrissend om eens met iemand anders in deze wereld rond te lopen dan (een opgepimpte) Sackboy. Deze drie elementen samen: de broekzak, de vrienden en de nieuwe elementen binnen de levels maken LittleBigPlanet 3 een hele fijne game. Hij biedt echt meerwaarde bovenop de bestaande titels. Helemaal omdat dus al die levels speelbaar zijn die mensen ooit maakten, waardoor je maar door en door en door kunt spelen.

Wat wel een nadeeltje is, is dat de verhaallijn wat kort is. Er is aan de game een grappig verhaal toegevoegd waarin een lampje dat Newton heet in een blik Earl Grey-thee springt en dan nog evil’er wordt. Helaas ben je vanaf dat moment maar weinig levels verwijderd van het einde van het verhaaltje. Jammer, want de gekke figuren die ze altijd weer weten te verzinnen voor LittleBigPlanet maken de game een leuke ervaring.

IMG_LittleBigPlanet3_3

Aan de andere kant is er natuurlijk ook nog een andere manier om je gameplezier te verlengen. Je kunt namelijk niet alleen 9 miljoen levels spelen, je kunt ze ook zelf maken! De levelbouwmodus is enerzijds gelaagder en dus gecompliceerder geworden, maar anderzijds ook makkelijker. Er is veel uitleg van wat je kunt doen en eigenlijk spreekt er ook heel veel voor zich. Je kunt de moeilijkere opties uitzetten, zodat je werkpalet wat overzichtelijker blijft. Toch blijft het een feit dat levels bouwen veel tijd in beslag neemt en dat het niet voor elke gamer is. Eigenlijk zonde, want er is overduidelijk veel tijd en liefde in deze optie gestoken.

Ik vind het vooral vet om levels te spelen. In de verhaallijn hebben de Sumo’ers al geweldige werelden geschapen, waaronder een level waarin je een soort Elvis Presley-figuur tegenkomt en je je in een rock ‘n roll -wereld vol milkshakes en andere over-Amerikaanse dingen stort. Heel erg sfeervol en met de graphics van de PlayStation 4 absoluut de moeite waard. De vrienden van Sackboy zitten, evenals de verhaallijn zelf, niet heel erg lang in de game, maar om eerlijk te zijn is Sackboy op zich al interessant genoeg met zijn gekke broekzakje. Nog 8.392.392 levels te gaan!

IMG_LittleBigPlanet3_Packshot

Laura’s Score:
Gameplay: 9/10