De naam doet je iets anders vermoeden dan Aliens en ruimteschepen. Toch kom je ze beide tegen in deze verrassende Indie game Dungeon of the Endless.

Wanneer ik de game opstart verbaas ik me over wat ik te zien krijg. Er verschijnen ruimteschepen en ik mag kiezen tussen personages, we gaan dus de ruimte in. Het verhaal is dat ik met mijn schip crash en in een dungeon beland. Uiteraard wil ik weg uit die dungeon maar dit blijkt niet zo makkelijk te zijn.

img_dungeon_ofthe_endless_01

Wie komt er in jouw team?
Stel je beland in een diepe bijna eindeloze kelder vol met donkere gangen, vijanden achter iedere deur en je moet de reactor van jouw schip in veiligheid brengen, wie zou jij dan in je team willen hebben?! Kies je voor het stoere Vin Diesel type die met zijn spierbundels en wapens flink wat vijanden kan neerslaan of ga je toch voor de snelle dame die iets minder sterk is. In Dungeon of the Endless heb je veel keuzemogelijkheden in verschillende karakters. Ieder karakter heeft sterke en minder sterke kanten. Het is hierbij erg belangrijk dat je goed nadenkt over hoe jij een zo sterk mogelijk team opbouwt. Je begint met twee karakters en door de tunnels af te speuren kan je dit uitbreiden tot vier karakters in een team.

img_dungeon_ofthe_endless_02

Wat schuilt er achter dit deurtje?
Binnen de game begin je in een kamertje waar jouw kristal, de krachtbron van jouw schip, veilig in een standaard ligt. Het is de bedoeling dat je vanuit die kamer op zoek gaat naar de uitgang. Dit doe je door op de deur te klikken zodat deze open gaat en hierdoor verschijnt de verscholen ruimte op je scherm. Je ziet dus van tevoren niet wat je te wachten staat wat de game dus erg spannend maakt. Zitten er monsters achter de deur of vind ik een kistje met goodies?

Zoals je eerder kon lezen kan je soms ook een nieuw karakter vinden achter een deur, die je dan aan je team kan toevoegen in ruil voor wat voedsel. Soms kom je ook een verkoper tegen die je wat handige goodies kan verkopen. Maar waar je eigenlijk op hoopt als je een deur opent is de exit, die je dan naar het volgende level brengt.

img_dungeon_ofthe_endless_03

Een eindeloze tocht
Binnen de game zit je, zoals de naam al doet vermoeden, in een nogal diepe dungeon die eindeloos lijkt te zijn. Je weet niet hoe groot de verdieping is waar je in bent beland en achter iedere deur zit er ook nog een leuke of minder leuke verrassing. Soms ben je net lekker bezig en dan komen er ineens een stel vijanden je vanuit het niets aanvallen. Als je na een flink aantal deuren openen nog de uitgang niet hebt gevonden kan je het gevoel bekruipen dat je nooit kan ontsnappen. Het is dus echt belangrijk dat je tactisch je karakters inzet en zo snel mogelijk de uitgang vindt en je reactor meeneemt.

img_dungeon_ofthe_endless_04

Conclusie
In het begin vond ik het lastig om in de game te komen. Wat moet ik precies doen en welk karakter kan ik nu het beste kiezen. Eerlijk gezegd vond ik het een beetje saai maar gelukkig zette ik toch door. Na een aantal potjes begin je de smaak te pakken krijgen en wil je gewoon die eindeloze kelder verlaten. De game is uitdagend en het valt niet mee om de uitgang te vinden en te bereiken. Dit zorgt ervoor dat je het of heel erg leuk gaat vinden of de bijl erbij neer gaat leggen. Ben je wel van de Indie rogue strategie games dan is dit wel een game die je bezig kan houden. Er zit ook een multiplayer mogelijkheid in helaas, kon ik deze niet voor je uitproberen omdat geen van mijn vrienden de game ook heeft.

Sam’s score:

Gameplay: 7.5/10
Fun: 7.5/10