Het jaar loopt op zijn einde en dan staat ons natuurlijk maar een ding te doen. In deze een-na-laatste FAQ van 2014 blikken we terug op trends en andere activiteiten in de gamebizz dit jaar.

Artikel_FAQ_Sandra
Het meest toffe van de gamesindustrie dit jaar vond ik de release van Super Smash Bros. en wel om de reden dat Nintendo, naar mijn gevoel, goed heeft geluisterd naar de wensen van de fans. Het opnieuw uitbrengen van de GameCube controllers voor de Wii U is een slimme zet geweest, gezien het feit dat de old school gamers deze controllers gewend zijn.

Daarnaast heb ik het idee dat je met deze game ten opzichte van de vorige veel meer techniek kan toepassen in de manier waarop je speelt. Ik heb lang gewacht op deze release en hij is mij niet tegengevallen. Door de toevoegingen van de nieuwe controllers en zelfs de amiibo heeft het mijn verwachtingen toch wel gehaald. Het zal dan ook niet lang duren voordat mijn kast ook vol komt te staan met deze amiibo, al is het alleen al omdat ik ze zo mooi vind.

Artikel_FAQ_Sam
Er zijn meerdere dingen die ik leuk vond, maar ook gek. Een van de dingen die bij mij naar boven komt is bijvoorbeeld HET event: Epicon. Er werd enorm veel promotie voor dit event gemaakt en flink gehyped. Onder het mom van ons aanbod is zo groot en we krijgen zoveel voor elkaar zouden ze een zomer en winter editie gaan maken, waarbij de zomer editie de focus op games zou hebben. Toen ik samen met mijn vriend bij de zomer editie van Epicon aankwam, was ik best teleurgesteld. Toegegeven, ze hadden wel wat leuke dingetjes maar over het algemeen oogde het allemaal erg leeg.

Ik was eerder dit jaar naar een kleiner opgezet event geweest, Tomocon, dat ook voor het eerst gehouden werd en deze was veel beter aangepakt en had veel minder aandacht gekregen van het grote publiek. Dat vond ik wel een van de opmerkelijke dingen dit jaar. Heel veel groots opgezette promotie-events en games maakten uiteindelijk de door hen geschepte verwachtingen niet waar wat erg jammer was. Het leukste van dit jaar vind ik dat ik bij Female-Gamers mocht gaan werken en zo veel leuke nieuwe mensen heb leren kennen en veel games heb mogen spelen!

Artikel_FAQ_Laura

Aangezien ik de samenstelster (en lastige vragenstelster) van deze rubriek ben, heb ik sneaky al gezien dat Heather gelukkig opstaat en de olifant in de kamer even een klap op de kont geeft. Dat geeft mij bovendien de kans om iets anders aan te snijden, namelijk de stille dood van Kinect. Tenminste, ik denk dat veel mensen Kinect al een tijdje dood verklaarden, maar dit jaar heeft Microsoft het apparaat eigenlijk simpelweg doodgezwegen. Vind ik erg jammer, want voor mij was de dood van Kinect eigenlijk helemaal geen stille. Ik heb het nooit onder stoelen of banken gestoken: ik houd ontzettend veel van Kinect. Het is een apparaat dat ongekende mogelijkheden heeft en daar hebben enkele games ontzettend leuk gebruik van gemaakt.

Vooral Harmonix is een ontwikkelaar die ik hoog heb zitten, want die wisten creativiteit, muzikaliteit, beweging en liefde voor games samen te brengen in hun briljante Dance Central-reeks. Helaas gaf Microsoft niet thuis op het moment dat Dance Central Spotlight eraan kwam (je weet wel, die nieuwe Harmonix-game die ineens alleen downloadable was en ongeveer 10 seconden aankondigingstijd kreeg tijdens de E3-presentatie van Microsoft). Als fan heb ik de game zelf maar gedownload, vind ik ook niet erg, sponsor ik Harmonix toch nog even. Op zich vond ik het toen al vreemd dat er zo weinig over naar buiten werd gebracht, maar ik dacht, het is geen volledige game en die periode kwam Xbox One officieel uit in Nederland, dus het zal wel.

Echter! Al ruim een jaar volg ik de ontwikkelingen van Fantasia: Music Evolved, een gloednieuwe Kinect-game van Harmonix, die een paar weken na Dance Central Spotlight verscheen. Een grote game waarin ontzettend veel liefde is gestoken. Op de E3-stand van Disney (ja, Disney) werd flink uitgepakt met de titel. Hoewel mijn eerste speelsessie wat awkward was omdat er allemaal mensen stonden te kijken hoe ik als een debiel bewoog (je bent een soort dirigent in deze game), is het een genot om die titel te spelen. Een game die echt diverse muziekstijlen met elkaar verbindt, waarin je remixes kunt maken, waarin je tovenaarsleerling bent net als Mickey in de films, het is voor jong en oud een supertoffe titel.

Ook hierover niks vernomen van Microsoft, en eigenlijk ook niets van Disney. Uiteindelijk ook die game maar aangeschaft. Ik ben een van de weinigen in deze industrie, maar ik heb me het hele jaar zorgen gemaakt om Kinect, om er uiteindelijk achter te komen dat die bezorgdheid terecht was. Zo aan het einde van het jaar denk ik er vaak over na en begin ik het steeds meer als een soort symbool te zien. Immers is Microsoft met haar Xbox One allesbehalve denderend bezig geweest het afgelopen jaar. Dit alles klinkt misschien als zeuren, maar zo is het niet. Hier spreekt iemand die juist enthousiasme en liefde heeft voor Kinect en Xbone, maar die enorm is teleurgesteld. Het voelt als het gevecht opgeven en dat doet zeer, juist omdat ik cynische mensen steeds heb proberen te inspireren er anders naar te kijken. Zo, ik had hier duidelijk beter een column over kunnen schrijven.. 😉

Artikel_FAQ_Mirjam

Wat een ongelooflijk moeilijke vraag. Er is zoveel gebeurt in het afgelopen jaar. Het meest vreemde vond ik de zeer late release van de Xbox One in Nederland. Want Microsoft is na mijn idee hier niet helemaal eerlijk over geweest. Wat was nou de echte reden?! Het jaar 2014 spande de kroon met games waarbij de focus lag op online gaming. Natuurlijk heel erg tof, maar dit bracht erg veel serverproblemen met zich mee. Ik heb dit zelf erg gemerkt bij de games DriveClub en Assassin’s Creed: Unity. Hopelijk laat dit een jaar zijn geweest waarin de game-ontwikkelaars hebben geleerd een game niet te snel uit te brengen.

Artikel_FAQ_Didi

Dit jaar was een jaar vol dilemma’s. Voor het eerste jaar stonden de Xbox One en de PlayStation 4 naast elkaar in de Nederlandse huiskamers. Welke console halen je vrienden in huis? Je wilt natuurlijk wel met ze samen kunnen spelen. Maar wat als ik de verkeerde console kiest of ze allebei in huis neem? Op welke console speel ik mijn spelletje dan? En welk spelletje moet ik gaan spelen? Wil ik The Crew of DriveClub? En koop ik die dan met de DLC erbij of wacht ik eerst even af of het een leuke game wordt? Met al die lastige vragen waar je mee te maken krijgt is het niet zo gek als je soms een beetje boos wordt op een game en de makers hiervan.

Dan heb je eindelijk gekozen dat je voor FIFA 15 gaat in plaats van Pro Evolution Soccer 2015, kun je de eerste weken amper online en moet je nog extra spaarcentjes in je Ultimate teams stoppen om je vrienden een beetje bij te kunnen houden. Switchen diezelfde vrienden ineens allemaal over naar Assassin’s Creed: Unity! Waar je natuurlijk de eerste weken weer last hebt van een buggy game. Je blijft echter doorspelen want je hebt tenslotte al betaald voor die DLC en nu zal je het spel uitspelen ook! Wat zou het toch lekker rustig zijn als we iets minder te kiezen hadden. Maar zijn we dan wel allemaal tevreden?

Artikel_FAQ_Heather

Ik ga voor Gamergate. Wij hebben ons als website en ik geloof ook als crew (weet het niet van iedereen persoonlijk) afzijdig gehouden van de hele discussie. Eigenlijk wou ik het nu ook niet noemen, maar het had een behoorlijke impact op de gamesindustrie het afgelopen jaar. Of het nu om misogynie ging in de industrie of de ethiek van gamejournalisten, beide onderwerpen zijn belangrijk en ik ben blij dat ze aan de kaart zijn gesteld, hoewel de manier waarop soms echt te belachelijk voor woorden was.

About JennyD

Jenny schrijft graag over games, films en tech. Als ze niet te laat is met op play drukken als haar katten debiel doen, dan is ze in de bioscoop te vinden, cocktails aan het drinken of aan het genieten van een hiphopfeestje.

View all posts by JennyD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.