FIFA 15 is inmiddels al ruim een week uit, in de afgelopen week heb ik flink wat virtuele kilometers gesprint over de mooie groene grasmatten. De ‘eerste next gen’ FIFA is een feit, en dat is op de PlayStation 4 op alle vlakken te zien. Maar hoe is het eigenlijk op de PlayStation 3?

Gameplay
FIFA 15 scoort goed op het gebied waar je ook wil, met doelpunten scoren natuurlijk! Voor mijn gevoel gaat dit veel makkelijker vergeleken met de voorgaande delen. De gameplay voelt heerlijk aan dat is het eerste wat je voelt zodra je de eerste keer de bal rond speelt op het veld. Er zijn twee dingen flink veranderd in FIFA 15: de snelheid waarmee je de bal rond speelt en de lossere bal aan de voet.

FIFA 15 Kick Off 0-0 NED V BRA, 1st Half
Door deze twee veranderingen heb je echt het gevoel meer controle te hebben over de bal. Dit vind ik een heel belangrijk punt, omdat je juist ook de controle wilt hebben op het veld. Je zal met deze vaardigheid steeds beter worden door op het juiste moment te versnellen en te passen. Deze timing is erg van belang om goed te worden in FIFA 15.

Dat was in de voorgaande delen ook al zo, maar door de zeer goede gameplay wordt het nu een stuk makkelijker gemaakt. Je voelt ook heel goed het verschil tussen het spelen met topteams en niet-topteams. Dit verschil is echt nog beter uitgewerkt dan voorheen.

FIFA 15 Kick Off 0-0 FCB V MCI, 1st Half
FIFA 15 voelt bijzonder vloeiend aan, het is een heerlijk gevoel om de bal rond te spelen met je teamgenoten. Als je een goede technische speler hebt, is het super om de verdediging dribbelend voorbij te gaan en dan op het juiste moment op het doel te schieten. Wat mij direct opviel is dat je met die technisch betere aanvallers in FIFA 15 heerlijk van een afstand kan scoren met een effectschot (met R1). Dit is veel makkelijker dan voorheen.

Wat ook erg mee helpt is dat je medespelers veel slimmer zijn geworden. Bij die beslissende steekpass loopt je teammaatje ook eindelijk in de goede richting. Dit was nog vaak een frustratie in de vorige delen. Het lijkt er dus op dat FIFA 15 ook op dit vlak erg vooruit is gegaan.

Er is niet heel veel veranderd aan de carrièremodus. Waarom zouden ze ook? De focus ligt op het steeds populairder wordende Ultimate Team modus. Ik speel dit al vanaf FIFA 10, toen het nog niet zo populair was als nu. Ik was er toen al verslaafd aan.

Ook dit jaar zijn er wat kleine veranderingen en verbeteringen. Zo kun je nu meerdere opstellingen opslaan zodat je sneller kunt wisselen naar je B-team. Dit met als doel dat je A-team tot rust kan komen en kan herstellen van blessures. De menu’s zijn hier en daar wat veranderd voor een beter overzicht. Ook is het nu mogelijk om spelers te lenen inruil voor FCC punten.

FIFA 15 FUT-spelersscherm (In menu's)
Het verzamelen van goede spelers werkt zeer verslavend. Voor FIFA-spelers die niet van het spelen houden met die ‘dream teams’ is er de spelmodus ‘seizoenen’. Hierin kun je met de echt bestaande teams wedstrijden spelen tegen anderen online of offline tegen de computer. Natuurlijk heb je nog de altijd toffe modus Profclubs, hierin kun je met je vrienden het opnemen in een team tegen anderen online.

De keepers
De AI van de keepers is flink aangepast. Elke FIFA-speler weet hoe frustrerend het is dat de keeper in de voorgaande delen niet zo reageerde als je zou willen. Normaal gesproken was het zo dat de keeper een bepaalde loopbaan van je schot berekende van te voren, maar in deze nieuwe engine van FIFA 15 is het mogelijk dat de keeper meerdere berekeningen heeft van hoe de bal zou kunnen gaan.

Dit geeft af en toe mooie acties, zo steekt de keeper dan nog net zijn arm of been uit om de bal van richting te laten veranderen. Wat mij opviel is dat de keeper zo nu en dan prachtige zweefduiken maakte om zo een doelpunt te voorkomen.

Emoties en de beleving
FIFA wilde FIFA 15 aan laten voelen als een realistische beleving en dat zie en hoor je terug op allerlei manieren. Zo begint het al bij het betreden van het stadion; het luidruchtige publiek en veel meer details om het veld. Zo kun je als je even niet goed oplet het gevoel hebben alsof je echt naar een voetbalwedstrijd zit te kijken. Beetje jammer is wel dat het Nederlandse commentaar niet om aan te horen is. Dat is nog net zo verschrikkelijk als in voorgaande jaren.

Let op met het maken van overtredingen, want deze worden zwaarder en sneller bestraft dan voorheen! Heerlijk aan het shirtje trekken van je tegenstander kan slecht aflopen en een kaart opleveren. Zelf heb ik nog nooit zoveel dode spel momenten gehad tegen de computer, want ik kreeg de ene vrije trap naar de andere. Hierbij zie je natuurlijk alle bijhorende emoties van spelers en het publiek. Alles is realistischer, dus ook hoe spelers op elkaar reageren bij een overtreding.

FIFA 15 Kick Off (In Menus)
De grasmat
De grasmatten hebben echt een metamorfose gehad, wat geweldig mooi is gemaakt in FIFA 15. Nog nooit was het zo realistisch. De velden zien er natuurlijker uit en na een paar minuten spelen kun je ook echt zien dat de grasmat te lijden heeft. Heb je net een meter voor het strafschop gebied een flinke sliding gemaakt, dan blijf je dat de hele wedstrijd zien. Hoe vet is dat?!

FIFA 15 speelt heerlijk op de PlayStation 4, dat is een feit. Nog nooit eerder was er zo’n compleet voetbalspel. De gameplay voelt heerlijk aan; mooie prestaties en animaties. Natuurlijk zijn er nog momenten in de game die beter kunnen, maar mijn positieve gevoel heerst zo over dit deel dat het niet eens het noemen waard is. Er zijn vast FIFA-spelers die het niet met mij eens zijn, maar zo zie ik het nou eenmaal. Elk jaar weer kijk ik uit naar september en elke keer kan ik niet wachten om de nieuwe verbeterde FIFA te spelen. Dit was het wachten waard!

FIFA 15 op de PlayStation 3
Op de ‘current gen’ PlayStation 3 en Xbox 360 valt FIFA 15 erg tegen. Alle bovengenoemde pluspunten kun je niet terugvinden in de versie voor de current gen. Dit is erg jammer, maar anderzijds ook wel begrijpelijk. EA heeft de focus gelegd op de next-gen versies. De verbeterpunten qua hoe het speelt, is wel lichtelijk voelbaar op de current-gen versies. De versie voor de current-gen voelt niet meer aan als een geüpdate versie van FIFA 14.

img_FIFA15boxMirjam’s score

Gameplay: 9/10
Fun: 10/10