In Train Fever kan je je eigen treinnetwerken aanleggen en beheren. Dat klinkt simpel dus het spel zal zich moeten bewijzen tegenover vele andere simulatiespellen. Is Train Fever een plekje in de kast waard?

Ik ben gek op simulatiespellen zoals Sim City, maar soms verveel ik me er dood mee. Ik ben soms toe aan een moeilijker spel. Toen Train Fever op mijn pad kwam dacht ik dat dit de zoveelste simulatiegame zou zijn waar ik me snel mee zou vervelen, maar het spel blijkt verrassende kwaliteiten te hebben. Na het installeren wordt het tijd om eens flink de handen uit de mouwen te steken. Bij het creëren van een nieuw spel heb je een aantal mogelijkheden. Zo kan je de grootte van de wereld waarin je speelt aanpassen door te kiezen tussen klein, gemiddeld en groot. Het terrein is aan te passen met de opties plat, medium en heuvelachtig. De moeilijkheidsgraad kan veranderd worden naar wens en er is een keuze tussen jaartallen wat ik eerst niet begreep. Natuurlijk kies ik meteen voor de grootste wereld en ik laat de rest van de instellingen staan op de standaard waardes.

img_train_fever_1

In het begin krijg ik een schermpje te zien waarbij twee tutorials aangeraden worden. Ik begin maar met de eerste: een buslijn opzetten. Ik zie namelijk vrij weinig knoppen en heb geen idee hoe ik moet beginnen. De tutorial leidt me stap voor stap door de menu’s heen om een bus depot te bouwen, een aantal haltes te plaatsen en een bus te kopen. Al sta ik bij het kopen van een bus wel even te kijken: ‘Bus? Ik zie geen bus! Ik zie alleen een kar met paarden ervoor!’. Dan dringt het tot me door dat ik begonnen ben met spelen in het jaartal 1850. De kar kan zes passagiers houden dus ik schaf die aan voor mijn eerste buslijn. Nog even aangeven welke haltes de ‘bus’ langs moet gaan en in welke volgorde.

Ja hoor, daar gaat mijn eerste echte bus. Bij de haltes staat nog niemand en heeft de bus al snel zijn rondje gemaakt door het dorp. Tijd voor de volgende tutorial. Eindelijk met treinen aan de gang gaan! De tutorial gaat vrij basaal in op dit gedeelte van het spel, want later blijkt dat er zo veel meer te ontdekken is dan de tutorial laat blijken. Gelukkig maar, want ik ben op zoek naar een simulatiegame met uitdaging. Voor een trein is het de bedoeling dat je twee stations bouwt op twee verschillende plekken en deze verbind met rails, logisch. In de praktijk is dit toch lastiger dan gedacht.

img_train_fever_4

Je zult een depot nodig zijn voor het kopen van de trein en als je meerdere rails naast elkaar hebt kunnen meerdere depots handiger zijn. De rails van de depots moeten via een wissel aan de gewone rails gekoppeld worden. Als je het depot verkeerd plaatst kan het maar zo zijn dat jouw trein niet op de juiste rails kan komen voor de route die hij moet rijden. Stations zijn er in verschillende maten te krijgen, van één spoor tot vier naast elkaar. Je kunt steden op deze manier erg complex openbaar vervoer geven. Naast het verbinden van steden kan je ook grondstoffen vervoeren van fabrieken naar steden. Tussen de steden kan je ook grondstoffen uitwisselen met de treinen of speciale karren en wagens.

Ik was meteen enthousiast begonnen met het bouwen van treinrails tussen twee steden. Het wou alleen niet lukken en ik moest een gedeelte van de rails slopen met de bulldozer. Helaas had ik niet door dat dit ook bakken met geld kost en voor ik het wist was ik blut. Terneergeslagen begon ik met een nieuw spel. Net na het starten van dit spel ontdek ik het financiën scherm waar ik alle inkomsten en uitgaven in de gaten kan houden. Hier kan je ook geld lenen mocht dat nodig zijn, daar kwam ik dus laat achter.

img_train_fever_3

Train Fever zit boordevol met dit soort schermen met statistieken waar je je voordeel uit kunt halen. Je kunt onder andere zien welke steden veel inwoners, werkgelegenheid en winkels hebben. Dit is natuurlijk hartstikke handig want als je geld wilt verdienen zal je veel passagiers moeten hebben. Wat ook erg handig kan zijn is het scherm wat de import- en exportproducten van steden. Er valt veel te verdienen als je goederen van fabrieken naar steden brengt of producten tussen steden vervoerd. Als je eenmaal een aantal trajecten hebt gebouwd en de treinen en bussen rijden, kun je zien hoeveel hiervan gebruik wordt gemaakt. Bij stations en bushaltes staat aangegeven hoeveel passagiers staan te wachten. Na aanleiding hiervan kan je meer wagons kopen voor je trein of extra bussen inzetten. Als je op een trein of bus klikt kan je ook zien hoeveel passagiers er op het moment in zitten of hoeveel goederen het bevat.

img_train_fever_5

Train Fever heeft mij echt verrast. Het heeft veel mogelijkheden om het openbaar vervoer in de regio zo complex te maken als je zelf wilt. De tutorials zijn erg minimalistisch, maar het brengt je even op weg. De schermen met statistieken en de vele mogelijkheden waar je verder gebruik van kunt maken, zoals seinen en wissels, worden niet uitgelegd. Dit is niet erg als je op zoek bent naar uitdaging en zin hebt in een complexe game. De graphics zijn echt prachtig. Je kunt erg ver inzoomen op de steden, treinen en mensen en het ziet er piekfijn uit. Voor het overzicht kan je zodanig uitzoomen dat je de hele regio kan overzien, en met de icoontjes voor de stations en treinen is het overzicht goed te behouden. Ik vond de muziek vond ik al gauw irritant, gelukkig kan je deze in-game gewoon uitzetten. De levensduur is lang door alle opties, de leercurves en de vrijheid die je hebt om het spel zo complex te maken als je zelf wilt. Train Fever is een echte uitdaging en een lust voor het oog, en wie is er nou niet gek op treinen?

img_train_fever_2

img_train_fever_boxart

Sandra’s Score:
Fun: 8/10
Levensduur: 8/10
Graphics: 9/10

Totaal volgens reviewer: 7.8

About DarkPendula

Dol op Nintendo en stiekem wil ze alle Amiibo nog verzamelen. Met de 3DS, Wii U, PlayStation 3 en PlayStation 4 heeft ze een aardige gameverzameling opgebouwd. Als het uit komt is ze aanwezig op verschillende persevents. Met een afgeronde opleiding Informatica wil ze graag zelf games gaan maken.

View all posts by DarkPendula