Bayonetta, is ze nou een stripper? Paaldanser? Moeder? Ambassadeur voor een bizarre haarshampoo? Of toch gewoon een kick-ass heks? Ik gok op een beetje van alles. Nou ja, bijna alles.

Bayonetta verscheen origineel in 2009 in Japan voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Waarom zou je dan Bayonetta op de Wii U willen spelen? Ten eerste is de game niet los te koop, je krijgt hem bij Bayonetta 2. Ten tweede krijg je er leuke extra kostuums bij zoals die van Super Mario, The Legend of Zelda en Metroid. Verander je van kostuum, bijvoorbeeld Zelda, dan pak je ook opeens Rupees op en hoor je Zelda-geluiden bij het oplossen van puzzels. Ten derde (en deze reden vind ik niet echt een goede), kun je de game spelen met de stylus op de touchscreen van je Wii U Gamepad. Dat klinkt leuk maar dat is eigenlijk wel heel erg moeilijk. Persoonlijk greep ik al snel naar de gewone knoppen. Het tikken op vijanden, draaien en vegen met het pennetje is leuk maar soms ingewikkeld. Ben je wel in voor een uitdaging? Dan zou dit wel eens een leuke twist voor je kunnen zijn met deze game, maar anders is en blijft het voornamelijk een gewone Xbox 360 port.
img_Bayonetta_6
Ik mag van mijn moeder het tweede woord nooit gebruiken maar ik kan Bayonetta het beste omschrijven als gewoon een “geil wijf”. Dit is overigens voor Bayonetta super positief bedoeld. Haar lange benen reiken bijna letterlijk tot aan de hemel en haar sexy outfits en de te lage camerastanden maken het plaatje af. Ik ben een brildraagster maar ik heb de perfectie van het “bril-op-mijn-neus-omhoog-schuiven-op-de-sexy-manier-van-Bayonetta” nog niet kunnen perfectioneren. De manier waarop Bayonetta hendels overhaalt is ook een kunst op zich. Deze vrouw kan eigenlijk niks niet-sexy doen. Schieten, lopen, draaien… bukken. Sommige dames zullen deze game als seksistische zooi bestempelen, maar eigenlijk is het allemaal met een dikke knipoog bedoeld. De humor spat er dan ook vaak vanaf in zowel grote als kleine cutscenes.
img_Bayonetta_3
Nu denk je misschien, Bayonetta is dus een grote dolle seksistische pretballenbak. Niet echt. Bayonetta is ook heel serieus bezig met het terugkrijgen van haar geheugen, het in elkaar slaan en neerschieten van The Angels of Paradiso en het zoeken naar het “rechteroog”. Vijfhonderd jaar voordat Bayonetta een gevalletje geheugenverlies kreeg, waren er twee facties die de balans tussen licht en duisternis in de wereld in stand hielden. Voor het duister waren er de Umbra Witches, de Lumen Sages waren er voor het licht. Beide deelden ze de Eyes of the World, een linker- en een rechteroog. De Eyes of the World zorgden ervoor dat de tijd normaal verliep. Op een gegeven moment verdwenen beide facties plotseling uit de fictieve Europese stad Vigrid. Bayonetta draagt een grote rode edelsteen om haar nek en verdenkt dit ervan het linkeroog te zijn.
img_Bayonetta_2
Hoe versla je die engelen dan? Nou met kick-ass moves, vette combo’s (genaamd Techniques), Matrix-achtige taferelen, heksen”trucjes” en mega- en gigaton aanvallen. Aanvallen kun je overigens ook met je haar doen, want daar heb je een arsenaal aan inferno demonen in verstopt, ja echt. Ook doe je hier en daar wat puzzelwerk en kom je leuke kerels zoals Rodin en Luka tegen. Rodin doet mij denken aan Blade en Luka doet mij denken aan Gambit. Rodin is de eigenaar van “The Gates Of Hell”. The Gates of Hell is een winkel/bar/misschien echt de poorten naar de hel. Je kunt er voor “halo’s” vette wapens en nieuwe combo’s kopen. Halo’s verzamel je uiteraard door engelen te doden. De halo’s lijken verdacht veel op de ringen van Sonic, maar dit is ook niet zo gek want de game zit vol met SEGA-verwijzingen.
img_Bayonetta_1
Alle demonen en engelen worden bijgehouden in boeken die je terug kunt lezen. Engelen hebben verschillende moeilijkheidsgraden genaamd Spheres. Je hebt drie graden in Spheres en dan nog wat bazen. In de game heb je ook consumables. Ik dacht altijd dat Lollipop Chainsaw wel origineel was, maar Bayonetta zoog drie jaar eerder al op lolly’s. Je hebt helende lolly’s, lolly’s voor energie, alertheid en meer. Ook kan Bayonetta in de game Baked Gecko, Mandragora en Unicorn Horn vinden waar ze weer lolly’s mee kan creëren wanneer ze genoeg verzameld heeft. Ook kan Bayonetta accessoires zoals ringen kopen in The Gates of Hell.
img_Bayonetta_4
Mensen die Bayonetta tof vonden (en dat zijn er veel) kopen uiteraard Bayonetta 2 voor de Wii U en krijgen dus sowieso deze versie erbij. Of het echt veel toe te voegen heeft voor de Wii U, behalve de niet handige stylus besturing? Nee, niet echt. Het blijft gewoon de oude Bayonetta, maar de oude Bayonetta is nog steeds een geil wijf. Ook op de Wii U en dus kun je van Bayonetta, naar mijn mening, niet genoeg hebben. Gooi je haren los, houd een sexy dans off, zwaai aan een paal terwijl je engelen de hel in stuurt onder het genot van vrouwelijke melodieën en schiet met geweren uit je hoge hakken. Iedereen wil toch Bayonetta zijn?

img_Boxart_BayonettaHeathers Score:

Fun: 10/10

Totaalscore volgens reviewer:  8