Sonic, onze oude held, is weer terug. Hij had al eerder wat succesvolle games op de nieuwere consoles en handhelds, dus we hebben hoge verwachtingen van Sonic Boom: Shattered Crystal.

Eerst even een korte uitleg, want er komen dit jaar twee Sonic-games uit die allebei Boom heten. Laat je niet misleiden: Sonic Boom: Shattered Crystal is de variant op de 3DS en die is heel anders dan Sonic Boom: Rise of Lyric op Wii U. Zelfs de ontwikkelaars zijn compleet verschillend!

Op E3 gaf Nintendo ons de kans om met de 2D-sidescroller Sonic Boom op 3DS te stoeien en dat hebben we gedaan. Een stoeipartij was het, want het kost best wat moeite om de controls onder controle te krijgen (sorry voor de woordgrap). De game, gemaakt door Sanzaru, maakt gebruik van diverse knoppen en hoewel er soms in beeld stond dat ik A moest drukken, leek het er sterk op dat dat toch echt een andere knop moest zijn. Ik heb mijn Sonicje in ieder geval een paar keer pijnlijk naar beneden zien kukelen omdat de game en ik elkaar niet begrepen.

IMG_SonicBoom_1

Waar de game en ik elkaar wel meteen begrepen, was bij de nieuwe Mario Galaxy-achtige bolletjes waarnaar Sonic zich magnetisch kan laten toetrekken als je op A drukt. Wel helemaal Sonic-stijl, want hij heeft na al dat rennen wel een vaartje dus het is de kunst om die magnetische hobbel zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het fijnste gevoel aan Sonic is nog altijd de snelheid en daar is gelukkig een heleboel ruimte voor in deze game. Lekker racen, het gerinkel van al die ringen die je meegrijpt: heerlijk.

Dat wil overigens niet zeggen dat je overal langs zoeft, want je moet af en toe puzzelen en platformen om verder te komen. Het is best moeilijk om in de rush die Sonic is even de tijd te nemen om iets uit te kienen, maar aan de andere kant maakt dat de game ook wel weer interessant en verrassend. Sowieso bevat de uiteindelijke game een mix van gameplaystijlen, dus ik gok dat er geen reviews zullen verschijnen die zullen zeggen dat de game repetitief is.

Op E3 kregen wij een level voorgeschoteld waarin we extra snel door een level moesten komen. Er ging namelijk een tegenstander voor ons uit en die moesten we inhalen voor het einde van het level. Het is pijnlijk om toe te geven maar deze opdracht was zo pittig en de besturing was zo erg wennen, dat dat ons helaas niet is gelukt. Laten we hopen dat dit een level in een van de latere werelden was, want anders gaat Sonic Boom misschien wel een iets te grote uitdaging worden.

IMG_SonicBoom_2

Hoe dan ook lijkt het een heel solide Sonic-titel die best eens hoge ogen kan gaan gooien. Toegegeven, de game spatte niet van je scherm en had wel iets gepolijster mogen zijn van mij, maar dit was slechts een previewversie dus wie weet worden de graphics nog opgepoetst. Ze hebben nog tot 21 november om dat te doen, want dan verschijnen Sonic Boom: Shattered Crystal op Nintendo 3DS.

About JennyD

Jenny schrijft graag over games, films en tech. Als ze niet te laat is met op play drukken als haar katten debiel doen, dan is ze in de bioscoop te vinden, cocktails aan het drinken of aan het genieten van een hiphopfeestje.

View all posts by JennyD

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.