Ik mocht Deus Ex, Human Revolution Directors Cut reviewen. Nu is action-stealth niet meteen mijn favoriete genre, maar Wolfenstein 3D en Doom heb ik vroeger wel met veel plezier gespeeld.
Wolfenstein uit 2009 wist me zeker te boeien. En onlangs op Firstlook heb ik dit genre herontdekt door Call of Duty Ghosts en Wolfenstein: The New Order. En het betreft hier een RPG-action-stealth game. Maar kon Deus Ex me nog meer enthousiasmeren voor dit genre?Het verhaal speelt zich af in Detroit (Rock City!) anno 2027. Oorlog is aan de orde van de dag en grote coöperaties ruiken mogelijkheden om hier geld uit te slaan. Eén van die bedrijven is Sarif Industries die zich gespecialiseerd heeft in cyberupgrades voor menselijke ledematen. Jij bent Adam Jensen en hebt na een laffe aanval zo’n upgrade toegediend gekregen. En nu wil je wraak nemen op degene die je dit hebben aangedaan!


Ik ben altijd voor wraak en dus hoop ik op unieke acties, de boel opstoken en knallen. Zeker in deze game, het genre heet toch niet voor niks een action stealth? Maar in de tutorial wordt uitgelegd hoe ontzettend handig het is om te ontwijken en te stealthen. Nou ja, dat kan ook leuk zijn, maar dan moet je me wel de kans geven. Regelmatig sta ik voor een deur te wachten in de hoop dat de pijltjes die de bewakers weergeven op mijn kompas/kaart, eindelijk eens een beetje bij de deur vandaan gaan. Het stealthen mislukte mij bijna altijd, maar gelukkig mocht ik ook wapens meebrengen. Om spullen te vinden kun je je slachtoffers en je omgeving checken. De manier waarop dit gaat, haalt naar mijn mening het tempo uit het spel. Een doos til je op en leg je weer neer. Dat is twee keer drukken op x. Snap ik niet. Negen van de tien keer zijn ze toch leeg. Had nu toch gewoon de optie ingebouwd om met één druk op de knop te vertellen of er iets in ligt of niet. Wat ik wel logisch vind is dat je slachtoffers, mocht je ze via stealth om hebben gelegd, moet verbergen. Dan worden eventueel passerende collega’s niet gealarmeerd.


Waar ik compleet verslaafd aan ben geraakt is het hacken van computersystemen. Tijd voor een nieuwe carrière? Dat hacken wordt naarmate de game vordert steeds moeilijker. Maar gelukkig heb ik beschikking tot een prachtig upgrade systeem. Je kunt het hacken upgraden, maar ook je defence verbeteren en zelfs onzichtbaar worden.


Qua gameplay verloopt het redelijk soepeltjes, al moest ik even wennen aan bepaalde knoppen. Bukken door je linkerpookje in te drukken? Daar ben ik geen fan van. Zet die handeling gewoon op één van de buttons, er zijn er genoeg. En het schieten vanuit cover vergt ook enige oplettendheid. Allereerst het geklooi met de camera wanneer je in cover gaat. Zodra je op LT drukt, verandert het standpunt van de camera. Er zal vast over nagedacht zijn, maar ik moet me echt even opnieuw oriënteren. Daarnaast ben ik gewend uit andere games dat als ik in cover zit en ga schieten mijn personage een beetje overeind komt, zodat ik ook fatsoenlijk kan mikken. In Deus Ex resulteert dit echter in blind fire. Wil ik gericht kunnen mikken, dan moet ik mijn linkerpookje gebruiken om richting aan te geven. You kidd’n me?! Gelukkig kun je de tutorials nalezen, dus ik wist vrij snel waarom het me niet lukte. Maar ik vind het geen logische keuze.Het kan aan de Xbox 360 liggen, maar de graphics vallen me een beetje tegen. Nu is het wel zo dat het een game betreft die in 2011 het licht zag. Ik speel nu de Directors Cut, met alle extra’s. Het complete feest, zeg maar. De graphics schijnen wel te zijn opgepoetst in vergelijking met de game uit 2011. Maar als ik iemand neerschiet en zijn halve lichaam verdwijnt in de trap, word ik een beetje verdrietig. Ik heb de game niet eerder gespeeld, maar de van de graphics word ik niet echt heel enthousiast.


Toch weet de game wel te boeien. Ondanks de telkens mislukkende stealth aanvallen en dwarse gameplay, wil ik doorgaan. Er gebeuren vreemde dingen en je voelt dat het niet klopt. Ik wil uitzoeken hoe het zit. Normaal ben ik niet van de side missions, maar alles is doordrenkt met mysterie en smeekt om opgelost te worden. En wat het ook leuk maakt, is dat je wat te kiezen hebt in je reacties. Je kunt echt zo tactisch als een stuk hout reageren of oprecht met gevoel. Dat in combinatie met het first person element, maakt dat veel mensen zich makkelijk kunnen identificeren met Adam Jensen.Deus Ex, Human Revolution Directors Cut is een mooie kans voor iedereen die het spel nog niet heeft om de game met allerlei extra’s aan te schaffen, inclusief de DLC missies Tongs Rescue en Missing Link. En mocht je het origineel al wel via Steam hebben aangeschaft, dan biedt Steam je de kans om met korting te upgraden naar deze versie.Wat krijg je allemaal extra?- De missies Tongs Rescue en de volledige Missing Link zijn naadloos geïntegreerd.- Acht uur aan audiocommentaar voor de hardcore Deus Ex fans, waarin vele geheimen en achtergrondinformatie over het maken van Deus Ex: Human Revolution Director’s Cut worden onthuld. – Een volledige strategyguide, inclusief de DLC missies, die in-game elk moment kan worden opgeroepen via de Neural Hub.- Oorspronkelijke èn nieuwe achievements. – Een Making Of video; Over het maken van Deus Ex: Human Revolution (ongeveer 45 min) – Verbeterd gebalanceerd energiesysteem; Het is mogelijk meer augmentaties te gebruiken met meer opladende energiecellen. Hierdoor wordt de game leuker om te spelen en beter toegankelijk op de lagere moeilijkheidsgraden.- Verbeterde graphics: Verbeterde belichting, rook- en schaduweffecten. Alle visuele verbeteringen uit de Missing Link zijn nu toegepast op de gehele game. En door de anti-aliasing is dit de best uitziende Deus Ex game ooit.- Verbeterde AI voor een betere samenhang.- Nieuwe Neural Hub augmentation die je toelaat de Wii U GamePad op nieuwe manieren te gebruiken.



Diana’s Score

Gameplay: 6/10
Fun: 8/10
Levensduur: 9/10
Graphics: 7/10
Originaliteit: 8/10
Totaalscore volgens reviewer: 7,6

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.