Diablo is terug! Het is 20 jaar terug sinds hij werd verslagen door heldhaftige krijgers waarna het rustig is gebleven in de wereld van Sanctuary. De wereld is verlost van de Prime Evils en hun demonische legers, maar hiervoor is veel opgeofferd.

De Worldstone die Sanctuary heeft gemaakt tot wat het is, werd vernietigd door Tyrael. Het barbaarse volk werd hierdoor nagenoeg uitgeroeid en Mount Arreat, de berg die als buffer stond tussen het goede en kwade, was er niet langer om Sanctuary te beschermen. Jaren na het einde van de Prime Evils is het dan ook deze locatie, waaruit een nieuwe invasie van demonen zal voortkomen onder leiding van een Lesser Evil.

Het verhaal start in New Tristram. Deze plaats wordt aangevallen door zombies en andere monsters en als nieuwe speler ben je op zoek naar een mysterieuze ster die uit de hemel is gevallen. Hierbij is onze oude bekende Deckard Cain zoekgeraakt en het is aan jouw om uit te vinden wat deze “Fallen Star” betekent en waar Deckard Cain is gebleven.

De 1e release van Diablo is alweer velen jaren geleden. Ondanks de release in 1996 begon het avontuur voor mij pas een jaar later en vanaf het moment dat de 1e Diablo game gespeeld werd was ik verslaafd. Uur na uur was het hakken en beuken en dit werd met het 2e deel alleen maar erger. Al snel zat ik de hele dag achter de computer en vervelen deed het niet. Met veel ongeduld was het nu wachten op Diablo 3 op de PC. Dit laatste deel was voor mij tijdrovend en erg leuk maar voldeed niet aan mijn verwachtingen en kon de voorgaande delen niet overtreffen. Na het bekend maken van de release voor de consoles had ik besloten om de PC versie te laten voor wat het is en te wachten om deze op de Playstation 3 te kunnen spelen.

De dag dat Diablo 3 door de brievenbus viel voelde ik me weer even een klein jongetje. Met goede hoop dat de console versie voor mij leuker is dan de PC versie ben ik wederom het avontuur begonnen. Er wordt geen gebruik gemaakt van battle.net wat betekend dat je direct kan spelen zonder dat je moet klooien om een battle.net account aan te maken of in moet loggen. Het enige wat je hoeft te doen is je class kiezen en voor de echte luie mensen kan zelfs een willekeurige character naam worden ingevuld.

Het eerste wat opvalt is de keuze in een moeilijkheidsgraad en het snelle laden van het spel. Samen met een opvallend makkelijke besturing zorgt dit voor een lekker begin van je character. Uitleg van skills, inventory en loot is inbegrepen en voor je het weet ben je al helemaal gewend aan het spel en zo niet dan pas je de instellingen en knoppen naar wens aan.In de console versie van Diablo 3 is geen Auction House aanwezig. Waar spelers op de PC versie met hun gold de beste gear kunnen kopen is voor de console versie een simpele oplossing: meer en betere drops! In de tijd dat ik de game heb kunnen spelen heb ik mijn characters goed kunnen voorzien van gear en zelfs enkele quest rewards zullen items zijn. Items die je vind na het verslaan van monsters en bosses zullen voornamelijk bruikbaar zijn door je eigen class. Er is natuurlijk niets frustrerender dan een item te vinden van goede kwaliteit waar je zelfs niets aan hebt.

De console versie is te spelen in een coöp modus. Samen vanaf de bank lekker hakken en casten. De loot en gold zal gedeeld moeten worden en zal dus voorzien zijn van stats die voor 1 van de 2 spelende classes nuttig zullen zijn. De coöp modus is voorzien van een handig systeem, wat ervoor zorgt dat een speler die inactief is of even niet mee kan spelen, in de buurt blijft van de andere speler. Zijn twee spelers niet genoeg of hou je van een grotere uitdaging, dan is het mogelijk om nog een maximum van 2 extra spelers in je spel uit te nodigen. Hoe meer spelers, des te moeilijker het zal worden. Het enige nadeel van meerdere spelers is dat het spel wel onoverzichtelijk kan worden. Voor je het weet zit je naar de verkeerde character te kijken.

Naar mijn mening is de console versie van Diablo 3 een mooie aanwinst in mijn game verzameling. Niet alleen omdat het tot een reeks behoort waar ik al jaren fan van ben, maar tevens omdat ik mezelf hier weer lang mee zal gaan vermaken. Met enkele pluspunten zoals een eenvoudige besturing, de coöp modus en een goed loot systeem is dit spel voor iedereen aan te raden. Het niet aanwezig zijn van battle.net heeft ook zijn voordelen, maar het is hierdoor niet mogelijk om met je vrienden te spelen die hier wel gebruik van maken op de PC versie.De review is geschreven door Mike. Doorgewinterd Diablo fan en kenner. Zelf speelde ik Diablo III met hem op de PC en console in coöp modus en sluit me volledig aan bij deze review. Een iets uitgebreidere review als de vorige keer want deze game verdient zeker een dik cijfer met Pink Prize.
Mike’s Score
Gameplay: 9/10Fun: 9/10Levensduur: 8/10Graphics: 8/10Originaliteit: 9/10Totaalscore volgens reviewer: 8,6Lees hier de review van Diablo 3 voor de PC.