Wat je verleden ook is, hoe oud of jong je ook bent, zodra een zombie-uitbraak zijn greep krijgt op de wereld, is iedereen hetzelfde en doet je verleden er niet meer toe. Iedereen heeft één ding voor ogen; overleven.
Zoals moeders vroeger altijd zei “een slimme meid, is op een zombie-apocalyps voorbereid”. Als je moeder dit gezegde niet in de mond nam, dan heb je als het goed is, genoeg kunnen leren van alle zombiefilms, -series, en -games zoals The Walking Dead. Men neme de regels van de film Zombieland. Regel #1: Maak zo weinig mogelijk geluid! Pistolen en shotguns zijn een no-no, tenzij het echt niet anders kan (“Guns Are for Hunting, Not for Zombie Killing”). Eigenlijk is dat hun regel #9. Andere regels zijn onder andere: een goede conditie hebben, niet de held uithangen, wc’s vermijden en geen alcohol drinken. Die laatste regel wordt nog al eens verbroken in The Walking Dead – season one, maar aan de rest houden ze zich aardig.

The Walking Dead – season one bestaat uit 5 episodes. De episodes verschenen verdeeld over 2012 als DLC’s maar zijn nu dus verzameld op één schijf.

• Episode 1: A New Day
  • Episode 2: Starved for Help
  • Episode 3: A Long Road Ahead
  • Episode 4: Around Every Corner
  • Episode 5: No Time left

Regel #6: “Travel in a Group”. Ook hier houden ze zich goed aan in The Walking Dead – season one. Jij bent Lee Everett uit Macon. Op het moment van de uitbraak word je door een agent naar de gevangenis van Georgia gebracht. Waarom hij naar de gevangenis moet, zeg ik lekker niet. De politieauto wordt geraakt door een zombie op de snelweg en komt terecht in een bos naast de weg. Lee weet uit het wrak te ontsnappen en mag meteen wat zombies afmaken. Wanneer hij over een schutting klimt om veiligheid te zoeken in een afgeschermde tuin, ontmoet hij een meisje van 8 genaamd Clementine. Lee neemt haar onder zijn hoede en samen besluiten ze haar ouders te gaan zoeken die voor de uitbraak naar Savannah waren gegaan. Een groepsbeginsel is gemaakt. Mensen die je voor langere tijd of tijdelijk in je groep van twee verwelkomt zijn per episode (spoilers): Episode 1: A New Day – Shawn, Hershel, Kenny, Katjaa, Duck, Glenn, Carley, Doug, Lilly, LarryEpisode 2: Starved for Help – Kenny, Katjaa, Duck, Glenn, Carley, Lilly, Larry, Mark, Ben, Andy, Dan, Brenda, Travis, DavidEpisode 3: A Long Road Ahead – Kenny, Katjaa, Duck, Carley, Lilly, Ben, Charles Episode 4: Around Every Corner – Kenny, Ben, Charles, Christa, Omid, Vernon, Brie, MollyEpisode 5: No Time left – Kenny, Christa, Omid

Regel #5: “No Attachments”. Deze regel wordt op grote schaal gebroken in de game. Kinderen, vrouwen, vriendjes. Ze maken je vaak langzaam. Ze zorgen ook voor ‘going back into the room’ of ‘nobody gets left behind’ situaties. Die willen we natuurlijk niet als er honderd zombies achter je aan zitten. Toch heeft Lee een sterke band met Clementine en hij beschouwd het meisje als zijn dochter. Ze heeft soms een grote vinger in de beslissingenpap, en is zeer waardevol op hun reis richting Savannah. De band tussen hun twee wordt per episode steeds sterker.

Regel #20: ”Find The Right Shelter”. Een schuilplaats vinden in een zombie-uitbraak is een must. Niet alleen om jezelf en je groep te beschermen tegen zombies, maar ook tegen andere overlevenden met minder goede intenties. Soms kom je mensen tegen die je willen helpen, maar vertrouw niemand, zelfs niet jezelf. Sommige schuilplaatsen zijn beter dan anderen. Schuilplaatsen in de game verschillen van een motel, melkboerderij, camper, trein, huis tot riolen, apotheken en boomhutten. Maar let op regel #15: “Know Your Way out!”, want hoe fijn schuilplaatsen ook zijn, je kan er niet voor altijd blijven. Houd die muur achter je rug, sta niet bij ramen of deuren, en probeer altijd twee uitgangen te hebben.

Om even terug te komen op regel #17: “Don’t Be a Hero: “. Een held is nodig, en Lee is echt de held van deze game. Hij is de persoon met de vaak goede beslissingen (hoewel je dit zelf in kan vullen), de beste oplossingen (hoewel je ook dit zelf kan invullen) en hij heeft menig groepslid gered en op zijn plaats gezet. Hij is de Rick Grimes van de game. Wanneer je conversaties voert met groepsleden, vijanden of Clementine, krijg je vaak de keuze uit 4 antwoorden of vragen. Wees er snel bij! De timer loopt, en vaak wordt met je mond vol tanden staan niet gewaardeerd. Snel lezen is een must, en kennis van de Engelse taal ook.

Regel #18: “Limber Up”, regel #8: “Kill with Efficiency” en regel #4: “Doubletap”. Nummer 18, rekken en strekken voor je aanval (mag in deze game vergeten worden). Regel nummer 8: er zijn meer wapens in je handbereik dan de wapens die kogels afvuren en regel nummer 4, ga voor het hoofd. Hoewel deze game geen first-person zombieshooter is, moet je soms toch een aantal zombies afmaken. Al snel kom je erachter dat je voor het hoofd moet gaan, en nadat je je eerste zombie hebt gedood met een shotgun, volgen toch al snel de hamers, bijlen, schroevendraaiers, deuren, etc. Je krijgt een bepaald aantal seconden om je vijand te doden voordat de vijand jou dood.

Regel #22: Be ruthless.De game krijgt over het algemeen enorm hoge cijfers en dit snap ik wel. De graphics en het verhaal zijn geweldig. Toch vond ik het aantal bugs en de manier waarop Lee soms raar gaat lopen als je de rand van je loopgebied raakt een beetje jammer. Maar in dit geval wegen de positieven meer dan de negatieven. Er werd mij door meerdere mensen gewaarschuwd om de tissues in de buurt te houden en er waren inderdaad wat momenten dat ik het bijna niet droog hield. Vooral episode 5 vond ik moeilijk om zonder traantjes door te komen. Gelukkig kan je je stoere kant weer versterken door wat hoofden in de slaan. De game heeft een mooie cliffhanger en gelukkig gaat het verhaal dankzij Telltale Games deze herfst verder, met of zonder Lee.

Heather’s Score:

Gameplay: 10/10
Fun: 9/10