Weer dezelfde reclame. Bedoel ik die irritante Grolsch-reclame die voor elke bioscoopfilm komt? Nee. Bedoel ik het teveel aan reclameblokken dat MTV in haar programma’s gooit? Hoewel die ontzettend irritant zijn, is dat het ook niet. Ik heb het over de gamereclames die keer op keer weer hetzelfde zijn.Er wordt niet heel veel reclame gemaakt voor games, maar als ze er zijn, dan zijn ze ook niet erg opvallend. Tenminste, als we spreken over de reclames van shooters. De happy families en vriendenclubjes van Nintendo springen nog redelijk in het oog, om nog maar te zwijgen van de reclames met bekende mensen zoals Penelope Cruz en onze eigen Wendy van Dijk.Ik begrijp heus wel dat al die flitsende kleuren zoals in de commercials van Just Dance 4 iets minder aantrekkelijk zijn in een zware oorlogsshooter, maar moeten ze nou werkelijk altijd hetzelfde gevoel uitstralen? Stoere in pak lopende gast die rondstampt in een slagveld en een lage voice over die wat woorden prevelt over een wereld die niet meer dezelfde is. Zoiets..Ik schrijf deze column natuurlijk niet zomaar, want er is op dit moment een specifieke reclame die ik even als voorbeeld neem voor het hele genre. Uiteraard helemaal niet eerlijk want we hebben ook heus wel eens shooterreclames voorbij zien komen die wel iets unieks hadden, maar de reclame van Crysis 3 is er weer zo eentje die helaas wat minder origineel is.Het is zo zonde, want elke shooter heeft wel iets bijzonders wat volgens mij juist in zo’n reclame uitgelicht kan worden. Bij Crysis 3 is dat natuurlijk die hele futurische setting en die prachtige graphics. Waarom wordt daar niet iets interessants over gezegd? Het zijn ook vaak beelden die helemaal niet uit de game komen, waardoor je dan een heel verkeerd idee kunt krijgen van de gameplay zelf.Games zien er tegenwoordig spetterend goed uit, dus waarom niet wat meer in-game beeld in zo’n reclame? Daar ben je als ontwikkelaar, maar ook als uitgever, toch wel trots op? Dat is toch waarom mensen je game moeten kopen, om het gamen, niet om dat saaie maar wel stoere imago? Ik raak er in ieder geval erg verveeld van en ik ben daardoor minder geinteresseerd in Crysis 3, terwijl ik er juist door de nieuwtjes in de aanloop naar de game heel enthousiast over was.Wat vind jij, het is toch raar dat zo’n creatieve industrie met zulke non-creatieve reclames op de proppen komt?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.