Inmiddels is The Hobbit al bijna in de bios, maar beginnen de LEGO-mannetjes aan hun Lord of the Rings-avontuur. Wederom is het een open wereld-game waarin je lekker je eigen weg kunt kiezen, maar maakt dat het spel niet ontzettend rommelig? Je leest het in de review van LEGO Lord of the Rings op de Xbox 360.Op de Gamescom hebben Didi en ik er al wat van gezien en werd ik meteen verliefd, LEGO-poppetjes en Tolkiens epische verhaal over die ene ring die ze allen verbind is een fantastische combinatie. Je kon over mijn verliefdheid lezen in de preview. Ontwikkelaar TT Games heeft Middle-Earth prachtig nagebouwd en er zijn weer allemaal leuke kleine spulletjes te verzamelen en ditmaal wordt je nog meer dan anders beloond voor je nieuwsgierigheid. Ik vind het heerlijk, maar hoe zit het verder met deze nieuwe LEGO-game?

Ik moet zeggen dat ik hem wel wat rommelig vind. Het voelt alsof TT een doos met LEGO heeft omgekeerd en maar de helft van de stenen heeft gebruikt om iets te bouwen, terwijl de overige blokjes overal tussendoor liggen. Misschien komt het door het open wereld-element, maar ik wist niet zo goed waar ik aan toe was. Welk level moest ik wanneer kiezen? Ik kwam er maar moeilijk uit. Misschien ligt het aan mij, want TT heeft naast Middle-Earth ook de hele map nagemaakt zodat je op zich snel kunt zien waar je je precies bevindt, maar welk level je moet kiezen om het verhaal te volgen is mij niet helemaal duidelijk.Ook vind ik de afwerking van de game hier en daar wat rommelig. Soms zag je letterlijk blokjes in het haar van Hobbits en dan heb ik het over de tussenfilmpjes. Ik vind dat niet een onoverkomenlijke fout, maar het lijkt daardoor wel alsof TT een beetje de kantjes er vanaf loopt of in tijdnood is gekomen en niet nog even de puntjes op de i heeft kunnen zetten. Bovendien is de wereld van Lord of the Rings natuurlijk heel bergachtig enzovoorts, maar omdat het er zo realistisch uitziet val je regelmatig in een ravijn omdat de game dan besluit dat je toch niet stevig genoeg op een heuveltje of bergje staat. Erg frustrerend, want dat kost je een hoop moeite en dat kan zomaar je kans op een ‘True Adventurer’ in de weg staan.

Maar goed, nu zijn de negatieve aspecten aan de game uit de weg geruimd en kunnen we overgaan op hoe geweldig LEGO Lord of the Rings is. Sommige levels lopen bijvoorbeeld zonder dat je het door hebt in een rondje, waardoor je heel makkelijk nog even terug kunt lopen om iets te verzamelen. Zo zorgt Gollum bijvoorbeeld voor een wegversperring die jij dan naar beneden kunt halen door zijn lievelingskostje, vis, op die versperring te gooien. Soms moet je even terug om nieuwe vis te zoeken om erbij te gooien en dan is het ontzettend handig dat het level in een rondje loopt. En het is een fantasiewereld, dus alles kan.Overigens ziet Smeagol er net als de hobbits ontzettend schattig uit. Frodo is een klein ventje met enorme voeten en hij komt heel klunzig over. Het is ontzettend aandoenlijk om met ze rond te lopen en uiteraard bevat deze game weer veel LEGO-humor, waardoor ze nog koddiger en klunziger overkomen. Het is een fantastische prestatie van TT hoe ze ervoor hebben gezorgd dat puur de stemmen uit de films (en ook de complete zinnen uit de films) worden gebruikt, zonder daar nieuwe dingen aan toe te moeten voegen.

Uiteraard is het bij humoristische stukken meestal wat gepiep wat dan wel door een andere stemacteur is gedaan, maar verder is alles wat je de LEGO-vriendjes hoort zeggen rechtstreeks overgenomen uit de film. Ik heb me gedurende elke speelsessie keer op keer weer verbaast over dat fenomeen, hoe knap het is dat TT het verhaal een eigen draai geeft maar toch optimaal gebruik maakt van de quotes uit de film.Wat trouwens ook best vernieuwend is aan deze LEGO-game, is de co-op-ervaring. Volgens mij zijn er weinig gamefranchises naast uiteraard Mario, die je zo leuk samen op de bank kunt spelen. Het werkt nog steeds heel goed splitscreen, dat dan weer bij elkaar tot 1 scherm vormt als je je op dezelfde plek bevindt. Wat wel nieuw is in deze, is dat er veel stukjes apart van elkaar gedaan moeten worden omdat Frodo dan compleet in de ban van de ring is en de ander dan als een van de andere mannetjes in de gewone wereld speelt. Dat betekent dat je toch best veel op jezelf speelt en daarmee ook op jezelf aangewezen bent, terwijl de ander dezelfde game speelt. Ik vind dat wel tof, maar ik kan me voorstellen dat als je echt per se samen wilt spelen, dat iets minder gezellig lijkt.

Verder is het allemaal een gezellig geheel, want je loopt voortdurend met een groepje om je heen. Zo ben je bijna altijd wel in de buurt van Legolas en Gimli, die ook allebei weer speciale dingen kunnen. Legolas kan natuurlijk boogschieten en Gimli kan kontstompen, maar ook kan hij tegen stenen aangegooid worden waardoor je weer verder komt. Het is ietwat oneerbiedig om te gooien met een dwerg, maar de bebaarde Gimli lijkt zich er weinig van aan te trekken. En ik vind dat het vooral een leuk stukje nieuwe gameplay toevoegt.

LEGO Lord of the Rings bevat alle traditionele gameplay die je van LEGO gewend bent en waar je -als je langer de games speelt- waarschijnlijk heel erg van houdt. Lekker dingen stukslaan, muntjes verzamelen, blokjes gebruiken om te bouwen en natuurlijk uiteindelijk al je harde werk beloond zien worden in de vorm van hulpstukken als de muntjesmagneet en waardevolle schatkistjes. Ik vind dat nog steeds de grote kracht van LEGO en hoewel je kunt stellen dat het wel elke keer weer op dezelfde elementen terugvalt, vind ik dat prima. TT weet toch steeds weer op de proppen te komen met vernieuwinkjes en bovendien is LEGO veel te leuk om te laten liggen, zowel de echte plastic variant als de virtuele. Laura’s score:Gameplay: 8,5/10Fun: 9/10Levensduur: 8,5/10 Graphics: 7,5/10Originaliteit: 7,5/10Totaal volgens reviewer: 8,2