Ja het is inmiddels een week geleden dat hij verscheen, de Wii U. Sommige Female-Gamers hebben hem en daar ben ik gelukkig een van. Dat betekent namelijk dat ik mag kijken in hoeverre Just Dance 4 verschilt van zijn Wii-broer.In eerste instantie lijkt er niet heel veel veranderd en dat blijft in het geval van de solospeler ook zo. Maar Just Dance is niet voor niets de partygame onder de dansgames en dat betekent dat er voor multiplayerspelletjes wel leuke toevoegingen zijn. Eentje die meteen opvalt is dat je via de GamePad alvast een ander liedje kunt uitzoeken terwijl je vrienden aan het dansen zijn. Daarnaast kun je op je GamePad tekenen met een soort lichtstift en je kunt ervoor kiezen je boodschap of tekening op het scherm te laten zien aan de dansers.

Behalve drie nieuwe nummers is de grootste verandering aan Just Dance 4 op Wii U de Puppet Master-modus. Het duurde even voor ik had ontdekt hoe die precies in zijn werk gaat, want je ziet hem niet meteen. Je moet zorgen dat je zoveel mogelijk nummers danst waarbij je 2x zoveel Mojo verdient (dat staat er in goud bij aangegeven), want als je balkje weer vol is en je een niveau omhoog gaat, dan krijg je weer een soort rad van fortuin te zien waarin je bijvoorbeeld nieuwe dansjes kunt vrijspelen voor in de Just Sweat-modus, maar ook nummers in Puppet Master.Puppet Master betekent dat de persoon die voor de televisie staat te dansen, onder invloed is van de keuzes van de persoon met de GamePad. Die kiest namelijk de choreografie en dansbewegingen en daarnaast kan er ook nog Strike A Pose worden gedaan, waarbij de danser een pose van de televisie moet nabootsen en een langere tijd in die positie moet blijven staan. Erg grappig, zeker als je Just Dance regelmatig met anderen speelt.

Maar ja, hoe is hij als je geen vrienden hebt die graag dansen of gamen? Dan valt Just Dance 4 Wii U nogal tegen. De HD-graphics komen in deze game niet heel erg tot zijn recht omdat je toch kijkt naar een zwarte achtergrond waarin een felgekleurd mensje staat te dansen. Je ziet het wel, dat het mooier is, maar het heeft weinig invloed op de game-ervaring. En de game-ervaring is niet altijd even leuk. Ik ben zeer enthousiast dat er zoiets bestaat als Dance Quests, waarbij je in elk liedje een bepaalde move Perfect moet doen of een x aantal sterren moet halen voor meer Mojo. Het is een soort to-do-list bij elk liedje en je moet proberen ze allemaal afgevinkt te hebben. Helaas is dat redelijk onmogelijk. De game registreert je wel, maar totaal verkeerd. Soms kun je een nummer redelijk goed doen door alleen met je rechterarm te zwaaien op niks af, terwijl je soms netjes mee danst en een paar keer dezelfde beweging maakt die dan de ene keer OK wordt gevonden en het volgende moment PERFECT. Het klopt gewoon niet hoe de registratie in zijn werk gaat en dat is erg jammer, zeker als je die Dance Quests wil volbrengen.

Toch is dat eigenlijk een van de weinige opmerkingen die ik heb, want verder is het een fijn dansspel die een boel energie kost. Er wordt veel in gesprongen en je hebt na een half uurtje spelen zeker weten pijnlijke armen als je overmatig enthousiast bent. De bewegingen sluiten redelijk goed op elkaar aan en de animaties op het scherm zijn vaak erg grappig. De nummers zijn leuk, zoals Pink, Nicki Minaj, maar ook oudere liedjes en foute clubhits. Je zal vooral met meerdere mensen tegelijk veel plezier beleven aan Just Dance 4. Doe niet teveel moeite om alle Dance Quests te halen want dit kan zelfs voor de makkelijkste choreo’s onmogelijk blijken. Verder is het erg leuk om lekker los te gaan op de leuke dansjes en de Puppet Master-modus maakt het voor bankhangers ook leuk om toch deel uit te maken van het gamefeestje.

Laura’s score:Gameplay: 7,5 /10Fun: 8 /10Levensduur: 8 /10 Graphics: 7 /10Originaliteit: 7 /10Totaal volgens reviewer: 7,5