Contractadvertentie: mn zkt doel. Ong.48 jr., omg overal. Barcode tatoeage op achterhoofd. Dood op originele wijze doelen, houdt van verkleedpartijen, is niet vies van het opruimen van lijken. Interesse?
Zes jaar na Hitman: Bloodmoney is Agent 47 terug! En hoe! Er is weer een blik aan originele huurmoord mogelijkheden opengetrokken bij IO Interactive. Maar naast het doden van bepaalde personen op een originele manier zit er natuurlijk ook nog een verhaal achter.

Hitman: Absolution gooit je in je eerste huurmoord missie met als doel, Diana Burnwood. Burnwood?! Maar die werkt toch net als Agent 47 bij de International Contract Agency?! Ze was zelfs een tijd lang 47’s afhandelaar! Juist, die Diana. Helaas is ze rogue gegaan en heeft belastende informatie over The Agency bij zich. Benjamin Travis (de nieuwe hoge pief bij The Agency) wil dat Agent 47 haar ombrengt in een zwaarbeveiligde villa. Dat niet alleen, Travis wil ook dat Agent 47 een meisje ontvoerd. Het meisje genaamd Victoria is op dat moment onder Diana’s hoede en woont ook in de villa. Als 47 op het punt staat Diana te vermoorden, vraagt Diana hem Victoria in veiligheid te brengen en niet aan The Agency uit te leveren. Gezien hun geschiedenis besluit 47 de laatste wil van Diana uit te voeren en hij brengt Victoria onder in een Katholiek weeshuis vol nonnen.

Het verhaal word wat ingewikkelder zodra je de informant Birdie bezoekt. Birdie is een ietwat ranzig mannetje dat in een oude schoolbus woont vol duiven. Hij zit dan ook altijd onder de duivenstront. Birdie vertelt hem over Dexter Industries en dat 47 daar misschien meer informatie kan krijgen over Victoria. Blake Dexter is de grote boosdoener in het verhaal en lijkt niet alleen op J.R. uit de serie Dallas, hij kleed zich ook nog exact hetzelfde! Zodra Blake zijn handlanger, Edward Wade op de missie stuurt om Victoria te vinden is Birdie de lul. Helaas praat hij zijn mond voorbij en word Victoria uiteindelijk gevangen genomen door mensen van Blake. En zo begint Agent 47’s lange weg naar het vinden van Victoria en haar verleden, het ontlopen van The Agency en The Saints en natuurlijk Dexter’s mannen. En als je ze niet kunt ontlopen, dan vermoord je ze toch? Elk level biedt genoeg mogelijkheden om te benutten bij je moord en genoeg verstop plaatsen voor lijken. Ik ben niet gelovig maar de dode nonnen in het weeshuis vond ik wel schokkend, voornamelijk omdat het zoveel onschuldige mensen waren. De makers laten het nonnen thema doorlopen in de vorm van The Saints, een groep in sexy nonnenpakjes geklede huurmoordenaars die op Agent 47 worden afgestuurd. Het vermoorden van die nonnen had ik dan weer absoluut geen moeite mee.

Hitman: Absolution draait om het sluipen, kruipen, onopvallend blijven en stil moorden. Natuurlijk kun je als een gek in het rond gaan schieten, maar dat is niet de opzet van de game. Je moet afwachten, origineel zijn, je tijd nemen, zo heb je de grootste kans dat je een moord goed uitvoert. Dat moorden kan soms knap lastig zijn, want niet iedereen zit in een kamertje te wachten op zijn dood. Targets lopen ook midden in grote publieke ruimtes, tussen mensenmassa’s en begeleid door veel beveiliging. Agent 47 is gelukkig van zichzelf een perfecte schutter, als het echt moet, kun je in één keer iemand perfect door zijn hoofd schieten. Eigenlijk kun je haast niet mis schieten met 47 (krijg je als je een genetisch gemanipuleerde kloon bent), een uitkomst voor mensen met aim-problemen. Agent 47 maakt weer gebruik van zijn ‘instinct’ vaardigheid. Hij kan onder andere in slow motion meerdere personen ‘taggen’, waarna de tijd versneld wordt en hij ze precies door hun hoofd (als je goed tagged tenminste) schiet voor ze ook maar doorhebben wat er gebeurd. Instinct komt ook van pas wanneer je iemand’s kleding gejat hebt en als vermomming draagt. Krijgen anderen argwaan? Dan gebruik je je instinct. Agent 47 zal dan op zijn achterhoofd wrijven, zijn petje wat verder naar beneden trekken, of net doen of hij over zijn portofoon praat om niet op te vallen tussen de vijanden. Als de kust weer veilig is kun je verder lopen. Dankzij de kostuums die 47 kan verkrijgen na een moord kan hij op plekken komen wat zonder kostuum niet zou lukken. Dit scheelt schietwerk en is gewoon makkelijker.

Het is niet aan te raden mensen te vermoorden die je niet hoeft te vermoorden want dat gaat van je geld af. Voor elke persoon die je hoort te vermoorden krijg je juist weer heel veel geld. Gevonden lijken gaan weer van je geld af, verstop je een lijk, dan krijg je weer geld erbij. Lijken kun je verstoppen in kasten, containers, of je gooit ze uit ramen of over relings. Als je gespot wordt terwijl je verkleed bent verlies je ook geld. Goede moorden worden beloond zoals silent kills of headshots met extra geld. Aan het einde van een missie zie je ook welke wapens je hebt verzamelt in een level, evenals de wapens die je had kunnen verzamelen maar misschien niet gevonden of verkregen hebt.

De omgevingen zijn afwisselend, China Town, motels, hotels, grotten, stations, riolen, stripclubs, Agent 47 komt overal. Het is van groot belang dat je op je omgeving let. Overal vind je moordwapens, of het nou een flesje is, hamer, geweer, of giftige vis, veel dingen blijken dodelijk te zijn. Loop even door de omgeving voordat je iemand gaat vermoorden, misschien vind je een originelere manier.

Hitman: Absolution heeft geen multiplayer mode. Je kunt wel online contracts spelen die andere mensen hebben gemaakt. Door contracts van andere spelers te spelen verdien je contractdollars, nieuwe wapens en upgrades.Je kunt natuurlijk ook zelf een contract maken. Een contract maken is heel makkelijk, of heel moeilijk natuurlijk, dat is aan jou. Een contract maak je door in een level zelf je targets te kiezen. Deze selecteer je met Y. Je loopt gewoon door de omgeving en gaat zelf je geselecteerde doelen vermoorden op een originele manier. Dit kun je doen terwijl je in een vermomming loopt, als je dat doet kunnen mensen die je contract spelen dit ook doen om zo bonus dollars te verdienen. Je moet zelf je contract doorlopen om te laten zien dat de moorden mogelijk zijn. Je kunt in totaal drie mensen elimineren in een map. Ook het wapen dat je gebruikt kan voor bonuspunten zorgen voor de mensen die je contract spelen. Alles wat je doet wordt opgeslagen, als je klaar bent verlaat je de map door bijvoorbeeld een deur. Je contract kun je daarna online zetten voor anderen om te spelen. Spelers kunnen je contract ook beoordelen dus je wordt wel gepusht om ook perfecte contracten maken, die best lastig zijn.

Mijn conclusie is dat Hitman: Absolution een echt lekkere assassination game is. Veel verstoppen, door roosters kruipen, origineel zijn en omgevingen ontdekken. Echt negatieve dingen kan ik niet zo snel bedenken, behalve dat de stem van Agent 47 naar mijn mening wat vreemd is en niet echt bij hem past. Een ander nadeel is, hoewel je veel vrijheid hebt, je toch niet alle vrijheid hebt. Wapens selecteer je niet van tevoren, levels zijn opgedeeld in kleinere stukken en NPC’s reageren soms niet echt realistisch. Enfin, kleine dingen. Hoewel in bijna elke missie het vermoorden van een bepaald doel voorop staat, zijn de manieren van uitvoeren bijna elke keer weer nieuw, spannend en leuk. De spanning die je voelt als je langs vijanden loopt in een kostuum, de angst om ontdekt te worden brengt soms heerlijke adrenaline met zich mee. Als ik iets naar mijn mening niet goed genoeg had uitgevoerd in een level, startte ik het level gewoon opnieuw. Die drang om moorden goed uit te voeren is erg leuk. Normaal heb ik er een hekel aan om levels in games opnieuw te spelen, maar dit moest echt perfect gaan. Het feit dat de game geen multiplayer mode heeft is niet iets wat ik mis. Het past ook niet echt bij de game en de contracts vullen dat gat mooi op. Ik raad iedereen aan om eens in zijn vrije tijd een moord te plegen… In Hitman: Absolution dan hè. De drang om origineel te zijn vergt veel van je hersenen en de game kan dan ook wel als een geavanceerde braintraining voldoen. Een braintraining waarbij de hersenen van de vijand vaak het slachtoffer zijn.
Heather’s score:

Gameplay: 9 /10
Fun: 8 /10