World of Warcraft is voor mij een game die ik al behoorlijk wat jaren speel. Een game die me tot nu toe fascineert, een game die op 12 november dit jaar zijn achtste verjaardag viert en een game met vele uitbreidingen. Een game waarvoor ik kan gaan zitten en waarvan ik de nieuwste uitbreiding voor jullie mocht testen.
Ik liet jullie eerder al kennis maken met de race Pandaren, dit keer neem ik jullie mee op avontuur. En ooh, wat is het moeilijk een review te schrijven over een game die je zelf al zeven jaar speelt. Eigenlijk is het voor mij een gewoonte geworden. Je logt in, je checkt alles en je start met spelen. Ik zal eerst voor jullie wat feiten op een rijtje zetten over de game. Want voor mij klinkt het allemaal heel logisch, maar ik weet dat er ook vele gamers zijn die World of Warcraft (WoW) totaal niet kennen.

Een stukje geschiedenisWorld of Warcraft kwam op 12 november 2004 uit voor de PC. Het is een Massively Multiplayer Online Role-Playing Game (MMORPG). Je speelt een personage in een fantasie wereld. Zo kun je zelf je kant (faction) kiezen tussen Horde of Alliance. Zo creƫer je zelf een personage: vrouwelijk of mannelijk, Dwarf, Human, Nightelf, Gnome, Draenei, Worgen of Pandaren voor de Alliance faction en Orc, Undeath, Tauren, Troll, Bloodelf, Goblin of Pandarian voor de Horde faction. Naast deze keuzes kun je nog de beslissen wat voor class je wilt spelen: Mage, Hunter, Warlock, Priest, Paladin, Shaman, Death Knight, Warrior, Rogue, Druid of Monk. Kortom, keuzes genoeg om te maken en elke class heeft zijn of haar eigen skills en vaardigheden.

De game kent inmiddels meerdere uitbreidingen, zo kwam 16 januari 2007 The Burning Crusade (TBC) uit, 13 november 2008 Wrath of the Lich King (WotLK), 7 december 2010 Cataclysm (Cata) en 25 september 2012 Mists of Pandaria (MoP). In World of Warcraft kun je verschillende dingen doen. Je kunt uiteraard je personage levelen, de level cap is met de komst van Mists of Pandaria verhoogd naar level 90. Als je een hoog genoeg level bent kun je starten met het spelen van instances en raids, voor de newbies onder ons: een instance is een soort evenement waar je met meerdere personen heen gaat en eindbazen verslaat. Als beloning krijg je gear die je nodig hebt om sterker te worden. Daarnaast kun je pvp-en (player vs player). Hier spelen Horde en Alliance tegen elkaar en wordt er gevochten om te winnen.

Om je nog even een beeld te geven over deze uitbreiding, Pandaren zijn het neutrale ras. Ze zijn de eerste 10 levels geen Horde en geen Alliance. Op level 10 maakt de speler de keuze bij welke faction hij of zij zich aansluit. Pandaren hebben dezelfde races als Horde en Alliance. Ik denk wel dat ik het zo een beetje uitgelegd heb voor de niet WoW kenners onder ons! Tijd om jullie te vertellen over mijn avontuur.

Mijn meningMijn character heet Arilana en is een Draenei Shaman. Voorheen speelde ik altijd Priest en ik heb zelf een vaag vermoeden dat ik deze weer voorop ga stellen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik Shaman een beetje saai vind worden. In gevechten is mijn character niet zo sterk en in PvP lig ik zo op de grond dood te wezen. Maar dat terzijde! Het is erg moeilijk om jullie te vertellen over de nieuwe uitbreiding als doorgewinterde WoW speelster.

Zoals ik al vertelde speel ik de game al 7 jaar. Het is dat ik zelf nieuwe omgevingen zie en pandaberen zie rondlopen, want qua gameplay verandert er nagenoeg niks. Het is de bedoeling, althans het leukste is, om je character tot level 90 te levelen en dan gear te gaan farmen om zo sterker te worden. Wat ik tot nu toe gezien heb, de omgevingen, de instances, de quest gebieden, ze zijn weer prachtig. Ik sta elke keer versteld hoe ze het verzinnen om het allemaal leuk en nieuw te houden. Ik kan op dit moment vier instances spelen, de een wat langer dan de ander. Ik moet zeggen dat het makkelijk levelen is in een instance, maar ik loop liever te dagdromen in Pandaria zelf.

Wat ik wel nog wil benoemen is dat er behoorlijk wat positieve veranderingen zijn aan de gameplay. Zo is het boss taggen een stuk gemakkelijker is geworden. Je hoeft niet als een bezetene te gaan zoeken naar quest items en NPC’s (Non Playing Characters), je krijgt namelijk wat hulp door middel van de questtracker. Erg prettig! Daarnaast is het fijn dat je quest rewards en items die je vindt aangepast zijn naar je character, althans ik heb zo’n idee want ik krijg veel minder gear die ik niet kan gebruiken.

Verder vond er een verandering plaats in de talents. Voorheen koos je een volledige build. Vanaf Mysts of Pandaria kies je nog maar 5 onderdelen (op level 90).

De landschappen zijn weer mijlen groot en schitterend gemaakt, je kijkt om je heen en je waant je in China, een muur waarbij ik denk aan de Chinese muur, de gebouwen, alles is zo gedetailleerd gemaakt. Een extra toevoeging aan de expansion wil ik nog op ingaan. Dat zijn de petbattles. No offense maar ik vind het een Pokemon ripoff. Het is de bedoeling dat je met je pets die je in het verleden hebt verzameld en kon kopen gebruikt om battles te vechten. Je mag van tevoren drie pets kiezen en daar kun je tussen wisselen tijdens een gevecht. Vooral handig als je de quests volgt waarbij je trainers moet verslaan. Die hebben zelf sowieso drie pets en je moet dan maar hopen dat jij ook de juiste drie hebt gekozen. Je hebt namelijk 10 verschillende type ‘families’: Aquatic, Beast, Critter, Dragonkin, Elemental, Flying, Humanoid, Magic, Mechanical en Undead. Een Aquatic pet deelt bijvoorbeeld meer damage uit aan een Elemental pet, dan aan een Magic pet. Dit is dus bij elke familie verschillend. Wil je alles weten over de petbattles kijk dan op deze website.

Geloof me, ik kan nog uren doorgaan maar inmiddels zie ik dat mijn review al bestaat uit bijna twee a4tjes als ik hem zou uitprinten. Dus ik ga jullie niet verder vervelen met mijn verhalen. Ik zou zeggen ga zelf op avontuur als je twijfelt of je de game gaat halen. Ook als je de game nog niet hebt ik zou zeggen ga ervoor! Maar let wel op: je hebt veel tijd nodig!

Ik heb, omdat ik zelf nieuwsgierig was naar wat andere meiden ervan vonden, een oproep geplaatst op Facebook. Want de game is ook razend populair onder de Female-Gamers. Zo kreeg ik een drietal reacties terug. Ik denk als ik mijn best zou doen ik er een hoop meer zou kunnen krijgen, maar ik heb een vaag vermoeden dat ik dan in World of Warcraft zelf moet gaan zoeken en niet op Facebook! Celesta Scholten: Ik vind MoP super! Persoonlijk vind ik het de leukste expansion tot nu toe. De gebieden zijn mooi, de quests zijn leuk. Zelfs panda’s en monks zijn leuk, waar ik eerst nog heel sceptisch over was. En natuurlijk de pet battles. Ik hou van achievements en pets/mounts collecten dus dit vind ik helemaal geweldig. Het enige minpuntje vind ik dat je reputatie moet hebben om betere gear te kopen met Valor Points. Daar moet je heel wat dailies (dagelijks terugkerende quests) voor doen elke dag. Al valt er buiten dat ook wel snel goede gear te halen en heb ik nu gelukkig best goede gear. Nu op naar de raids, er zijn nu gelukkig 2 LFR’s te doen, en zondag ga ik als het goed is weer echt raiden. Ik ben benieuwd!Solange Smits: Ik vind Cata leuker dan MoP, maar dat is persoonlijk. Het is te veel farm werk. Als dps niet zo erg, maar zoals ik zelf op mijn main (meest gebruikte karakter) holy priest best lastig. Ik kill mobs niet zo gemakkelijk. 1 voor 1 is nog te doen, maar als je een groepje krijgt ben ik toch een aantal minuten bezig met veel zelf heals. In Cata had je tabards die je tijdens dungeons en heroic dungeons aan kon en rep gaven. Zo kwam ik als healer er goed onderuit om niet te veel te questen en dailies te doen. En ja, ik zou in shadow kunnen spelen maar kan er niet mee overweg *hides*. Verder is MoP wel leuk. Het verhaal is goed, de pet battles zijn leuk om te doen, vooral als je even geen zin hebt in quests of dungeons. Ook de scenario’s zijn een goed iets wat Blizzard heeft toegevoegd! Ik heb nu alleen een probleem met mijn tijd verdeling, in MoP gaat veel tijd zitten, maar speel ook Guild Wars 2 en ze zijn allebei zooo gaaf!!Donna de Leeuw: MoP is echt een verbetering, daar waar Cataclysm de mist(!) mee in ging, is dit zeker verbeterd in MoP, op heel veel punten. Een klein voorbeeld is bijvoorbeeld het “taggen” van een mini Boss (voor een quest of daily), als iemand al reeds met die NPC aan het vechten is, kan je helpen hem te verslaan en beide de credits te krijgen, ongeacht factie (ik speel op een pvp server). De gear die je krijgt wordt nu ook aangeboden naar je class, dus geen questrewards waar je niets mee kan. Het levelen gaat ook super, de verhaallijn is echt leuk, werkt zelfs verslavend!! MoP is overal een verlichting te noemen na Cataclysm, ben er zeer blij mee en speel weer met plezier.Mijn score:Gameplay: 10/10Fun: 10 /10Levensduur: 8,5 /10 Graphics: 9 /10Originaliteit: 9 /10Totaal volgens reviewer: 9,3