Riiidge Raacer!! Alright everyone, one minute to go! Are you ready? The engines are locked down, ready to go..are you all set? Deze zin galmde in 1993 door bijna iedere arcade. Een jaar later was het zelfs de allereerste game op de PlayStation. Anno 2012 is er Ridge Racer Unbounded.Toen in 1994 de eerste PlayStation op de markt kwam (in Europa pas in 1995) was dit de eerste console van Sony en was er uiteraard nog geen sprake van naamsbekendheid. De PlayStation had toen een sterke game nodig als system seller. Namco stond toen al jaren bekend als een van de grote ontwikkelaars van arcade games en had toen net hun System 22 arcade board geïntroduceerd waarop Ridge Racer de eerste game was. Ridge Racer was een groot succes op de arcades en Sony wilde dit succes uiteraard ook voor hun PlayStation.

Ridge Racer verscheen als eerste game voor de PlayStation in Japan en behoorde ook tot de launch games in Europa en USA. Ook hierop werd de game een succes. Vooral vanwege de 3D graphics welke voorheen nog niet op een dergelijke manier door een home console weergegeven konden worden. Vergelijk de graphics van Ridge Racer maar eens met Virtual Racing voor de Mega Drive. Door dit succes verschenen er voor de PlayStation 1 nog drie andere Ridge Racer games namelijk: Ridge Racer Revolution, Rage Racer en Ridge Racer 4. Later werd Ridge Racer 5 ook al launch game gebruikt voor de nieuwe PlayStation 2. Nu is Ridge Racer niet meer een PlayStation exclusive maar is de game uitgekomen op iedere denkbare console & handheld. Vaak als een van de launch games zoals recentelijk ook nog bij de PS Vita het geval was.

Ik ben zelf een groot fan van deze serie en heb alle games uit de serie dan ook in mijn bezit. Uiteraard was ik dan ook blij verrast toen Ridge Racer Unbounded uitkwam. Alleen sloeg die blijdschap vrij snel om toen ik de game opstartte. Bij het introfilmpje leek nog alles goed te gaan. Het verhaal gaat over een race gezelschap wat zich ‘The Unbounded’ noemt en alle verkeersregels in de fictieve stad Shatter Bay aan hun laars lapt. Met de strakste drifts en powerslides vliegen ze over je scherm in de intro. Het is de bedoeling dat jij je gaat bewijzen in dit gezelschap door verschillende races aan te gaan. Win je een race dan speel je extra items vrij zoals nieuwe races. Ook verdien je een soort van XP punten waarmee je een level omhoog kan gaan. Hiermee speel je nieuwere en snellere auto’s vrij. Alleen ik merkte al dat er iets mis was toen het verhaal niet verteld werd door Reiko Nagase maar door een andere racing queen.

Ik had in eerste instantie verwacht dat de game veel zou lijken op Rage Rager welke op de PlayStation 1 is uitgekomen. Deze game had ook al een soort van RPG elementen (levellen, upgraden van je auto). Dit heeft Ridge Racer Unbounded ook alleen speelt de game totaal niet als een Ridge Racer game. De game is het beste te vergelijken met een game uit de Burnout serie. Sterker nog, de game had beter Burnout Unbounded kunnen heten!Alles wat je kent uit de races in de Burnout games is aanwezig. Vooral het laten crashen van tegenstanders door tegen ze aan te beuken. De crashes worden dan ook in slow motion afgespeeld. Dat is ook het geval als jij zelf crasht. Ook het driften levert veel punten op. Dit werkt ook exact hetzelfde als in de Burnout games en totaal niet op de Ridge Racer manier. Wel zien deze crashes er erg mooi uit en leiden ze niet direct af bij de snelle gameplay.

Alleen zul je waarschijnlijk in het begin alleen maar crashes van jezelf meemaken. Je moet namelijk niet vreemd opkijken als je de eerste race niet direct wint. Ridge Racer Unbounded is namelijk een redelijk lastige game. Na 1 crash ligt je weer laatste en moet je alles op alles zetten om weer vooraan te komen. Iets wat je met de standaard auto niet direct zal lukken omdat deze gewoonweg te langzaam is. Je speelt de eerste race dan ook een aantal keren totdat je omhoog gaat in level en een nieuwe snellere auto krijgt.De races zijn verdeeld in 9 verschillende districten waarbij ieder district bestaat uit 7 races. Om een race te winnen moet je een bepaald doel halen. Bij een Domination Race is het doel gewoonweg om eerste te worden. Een Time Attack race vereist een scherpe tijd om te winnen waarbij je bij een Frag Attack race ervoor moet zorgen dat je een x aantal tegenstanders uitschakelt. Ook is er nog het onderdeel Shindo Racing waarbij je binnen 1 ronde al gelijk eerste moet liggen. Als laatste doet een Drift Attack race nog wel denken aan Ridge Racer. Je moet namelijk zoveel mogelijk driften en powersliden.

Buiten de standaard gameplay is Ridge Racer Unbounded voorzien van een leuke extra. Zo leuk zelfs dat dit een reden kan zijn om de game aan te schaffen. Er zit namelijk een uitgebreide track editor in! Deze track editor heeft een simpele standaard modus waarbij het erg gemakkelijk is een baan te maken. Maar ook is er een geavanceerde editor aanwezig waarmee je alles kunt aanpassen. Je kan namelijk geparkeerde auto’s langs de weg neerzetten of gebouwen waar je doorheen kunt vliegen. De mogelijkheden zijn echt eindeloos. Ook kun je alles van je race instellen, zelfs het weer. Je kunt je eigen gemaakte race tracks uiteraard ook online delen met de rest van de wereld. Hierdoor kun je ook race tracks van andere gebruiken waardoor de game eindeloos vernieuwend blijft.

Uiteraard is het ook mogelijk met de game online te gaan om te racen tegen andere tegenstanders over heel de wereld. Je kan hierbij zelf een eigen game aanmaken of een andere game joinen.

Ridge Racer Unbounded is een vermakelijke game met genoeg uitdagende races. Ook zorgt de toevoeging van een track editor ervoor dat je niet uitgeraced raakt. Grafisch gezien ziet het er allemaal gelikt uit, vooral de crashes zijn erg gaaf gemaakt. Jammer genoeg heeft de game niets van Ridge Racer maar alles van Burnout. Zelfs een Ridge Racer achtige soundtrack is niet aanwezig. Gelukkig was Burnout ook een prima game!Gameplay 9/10Fun 8,5/10Levensduur 9/10Graphics 8/10Originaliteit 7,5/10Totaal 8,4