De preview van de Warrior hebben jullie inmiddels kunnen lezen, nu is het de beurt aan de Shaman. Bij read the rest lees je alles over de veranderingen en aanpassingen voor de Shaman.Nieuwe Shaman Spells: Primal Strike (level 3): Dit is een nieuwe wapenaanval, dat vroeg in het spel voor iedere Shaman beschikbaar is. Het doel van Blizzard met deze nieuwe spell is om het levelen als Enchancement Shaman wat aantrekkelijker te maken. Veel belangrijke spells voor Enchancement Shaman’s komen nu pas op een vrij hoog level.Healing Wave (level 4): Nu kent de Shaman al een Healing Wave, maar die zal omgedoopt worden tot Greater Healing Wave. Het is de bedoeling dat de nieuwe Healing Wave de Shaman’s go-to heal wordt. Lesser Healing Wave en Greater Healing Wave zullen nu gebruikt worden op een meer situationele basis.Unleash Weapon (level 81): Het ontketent de kracht van je wapen enchants voor extra effecten. Een dual-wielding Enchancement Shaman zal de effecten kunnen activeren van beide wapens. Het is een instant cast, 30 meter bereik en heeft een cooldown van 15 seconden.Een aantal van de effecten van Unleash Weapon:Windfury Weapon – Het slingert een soort spookachtig iets van je wapen af op je target, doet 50% weapon damage en het verhoogt de Shaman’s Haste voor de volgende 5 swings.Flametongue Weapon – Het zorgt direct voor Fire damage en je krijgt een buff van 20% voor je volgende Fire aanval.Earthliving Weapon – Hiermee heal je je target enigszins en krijg je een buff van 20% voor je volgende healing spell.Healing Rain (level 83): Dit is een heal-over-time (HoT) spell en daarmee roep je een ‘regen’ op. Die regen zorgt ervoor dat je iedereen kan healing binnen je geselecteerde gebied. Er is hier geen limiet aan spelers die in aanmerking komen voor een heal, maar er is wel ‘verminderde winst’ zoals het ook gaat met AoE (area of effect) damage spells. Dit zou de Restoration Shaman een extra tool moeten geven om hun groep-healing en heal-over-time te verbeteren. Het heeft een cast tijd van 2 seconden, 30 meter bereik, duurt 10 seconden en heeft een cooldown van 10 seconden.Spiritwalker’s Grace (level 85): Wanneer deze self-targeted buff actief is, worden je spells niet langer onderbroken door bewegingen en mogelijk ook door je eigen aanvallen. Dit geeft een Shaman van alledrie de specs de mogelijkheid om te healen of om damage te doen wanneer het noodzakelijk is om je te verplaatsen, bij zowel PvE als PvP. Het is een instant cast, duurt 10 seconden en heeft een cooldown van 2 minuten.

Veranderingen vaardigheden en mechanica:* Restoration Shaman’s en andere healing classes moeten meer aandacht aan hun mana gaan besteden, meer dan ze nu moeten doen. Spirit wordt voor de Restoration Shaman de primaire mana regeneratie stat.* Blizzard komt met wijzigingen waaraan classes en specs in staat zijn om magie te verdrijven, ziektes, curses, en vergif, vooral bedoeld voor PvP doeleinden. De Shaman zal Cleanse Spirit als baseline vermogen hebben, maar die kan alleen cursus verwijderen. Een Restoration Shaman krijgt ook nog een talent dat Cleanse Spirit zal verbeteren, zodat het ook magie kan verwijderen. En Shaman kan in de nieuwe uitbreiding géén vergif meer verwijderen.* Cleansing Totem wordt verwijderd uit het spel, omdat Blizzard wil dat spelers zelf de beslissing maken om iets te verwijderen en dat het niet gedachteloos gebeurd zoals nu. Het verwijderen van iets (dispels) kost je nu meer mana en het kost je ook een spell als je het cast terwijl er niks te verwijderen valt. Nu kan je spammen wat je wilt, gewoon voor de zekerheid, en dat gaat nu niet meer op. Het ‘dispellen’ in PvE zal hierdoor ook wat meer in evenwicht worden gebracht.*Totem of Wrath zal Flametongue Totem vervangen en dit geldt voor alle Shaman’s. Wanneer je deze totem gebruikt buff je de spell power van je groep met 4%. Een Elemental Shaman heeft een talent waarmee alle Fire Elemental Totems 10% spell power bieden, waardoor ze Searing, Magma of Fire Elemental Totems neer kunnen zetten zonder verlies van de spell-damage buff. De 4% en 10% buffs zijn exclusief met elkaar en met Demonic Pact van de Warlock, zodat je niet kan profiteren van de drie samen. Ze zijn nog aan het overwegen om Elemental een Searing Totem neer te laten zetten in bereik.* Ze willen de global cooldowns van Enchancement omhoog brengen om de spec wat dynamischer te maken om te spelen. Ze overwegen bijvoorbeeld het verhogen van de cooldown van Lava Lash, zodat de Shaman tijd heeft om te werken met andere interessante abilities.Nieuwe talents en veranderingen van oude talents:* Elemental Reach wordt vereenvoudigd, zodat de Shaman een meer consistent spell bereik heeft. * Blizzard is van plan om Earthquake wat dieper in de Elemental tree te plaatsen voor gerichte en aanhoudende AoE.* Spirit Link zal waarschijnlijk weer worden verwerkt in of andere vorm diep in de Restoration tree. Het idee is dat je meerdere targets met elkaar kan verbinden, zodat ze de damage delen. Ze hebben Spirit Link al eerder geprobeerd in te voeren, maar het was moeilijk om het goed te balanceren en het was ook lichtelijk verwarrend. Bij Blizzard zijn ze nog steeds erg positief over het concept, spelers ook, en daarom proberen ze het toch weer terug te brengen.* Elemental krijgt een talent diep in de tree waarmee Spirit (dat zal verschijnen op de gear die ze delen met Restoration Shaman) de Hit rating zal bevorderen.* Ancestral Knowledge zal mana een impuls geven, niet je Intellect. * Enchancing Totems zal vervangen worden door Focused Strikes, wat de damage van de nieuwe spells Primal Strike en Storm Strike zal verbeteren.* Met het Mastery systeem overwegen ze ook om meerdere talents, die passieve bonussen toekennen, te verwijderen. Zoals bijvoorbeeld Mental Quickness, Improved Windfury Totem, Mnetal Dexterity, Call of Thunder, Todal Mastery, Purification, Nature’s Blessing, en nog meer, om zo spelers meer vrijheid te geven om interessante talents te kiezen.

Mastery Passive Talent Tree bonussen:ElementalSpell DamageSpell CritElemental OverloadEnchancementMelee DamageMelee HasteNature DamageRestorationHealingMeditationDeep HealingElemental OverloadJe directe damage spells hebben een kans om een minder krachtige ‘bonus’ versie van de spell, gerefereerd aan proc (dat refereert zich aan items die ‘Chance on Use’ of ‘Chance on Hit’ hebben, meestal gaat het om wapens).Nature DamageDit zorgt voor een passieve bonus aan Nature damage, gedaan door een Enchacement Shaman.Deep HealingJe directe heals zullen meer healen als de health van je target lager is. Iemand die nog op 29% zit krijgt dan meer als iemand op 30%.Meditation: de hoeveelheid mana die je regenereert in een gevecht als een functie van je Spirit.Ook belangrijk, je krijgt slechts een ‘set’ passieve bonussen: alleen uit de tree waarin je de meeste punten hebt gespendeerd. Sub-speccing in een andere tree geeft je die bonussen er niet bovenop.En het laatste puntje, het is de bedoeling van Primal Strike om een Shaman als Enchancement te laten spelen op laag level. Nu gebruik je vaak Lightning Bolt en voel je je eerder een Elemental Shaman dan een Enchancement. Op hoog level wordt Primal Strike vervangen door Storm Strike. Ze delen een cooldown, zodat je Primal Strike op hoog level eigenlijk niet meer gebruikt. Je kunt het vergelijken met Protection Warriors, die gebruiken Sunder Armor ook niet meer nadat ze Devastate krijgen. En Feral Druids gebruiken Claw ook niet meer nadat ze Mangle hebben gekregen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.