Volgens Wikipedia zijn er al 10 uitvoeringen van deze game. Wij hebben voor jullie de nieuwste game getest Guitar Hero V. Lees snel verder wat je allemaal kan en of deze game ook echt rockt!Guitar Hero V gebruikt weer net als Guitar Hero Worldtour de gitaren, het drumstel en de microfoon. Dit maal is er geen extra instrument toegevoegd aan de game wat natuurlijk goed is voor je portemonnee vooral in deze tijd van recessie. De game start gelijk op het moment dat je hem opstart. Een nieuwe optie je kunt gelijk joinen op een willekeurig gekozen nummer. Natuurlijk kun je dit ook overslaan en gelijk doorgaan naar het menu. Het menu bied weer verschillende mogelijkheden je kunt weer kiezen uit verschillende opties. Careermode de normale carrière mode, Multiplayer met verschillende onderdelen zoals roadie battle, Mii Freestyle waarbij je Nintendo DS van pas kan komen.

De carrière mode is in deze Guitar Hero game behoorlijk verbeterd. Normaal speelde je deze modus alleen. Dit maal kun je kiezen, je hebt een band maar je kan meerdere bandleden vervangen voor spelers. Je kunt ook kiezen welk instrument je wilt bespelen en hoe moeilijk. Je kunt dus met jou band als single speler spelen maar ook met twee of meer personen. Je hoeft ook niet alles vrij te spelen op verschillende niveaus. Je kunt gewoon per nummer veranderen. Bij de careermode speel je op een podium een aantal nummers per nummer verdien je sterren. Hoe beter je bent hoe meer sterren dus. Om het volgende level te unlocken moet je verschillende sterren verdienen. Laat jij een pittig stukje gitaarwerk zien des te eerder ben jij door naar de volgende stage. Naarmate het spel verder gaat hoe meer sterren je moet halen. Niet alleen stages kun je vrijspelen in deze mode ook secret artiesten, zo heb ik al Santana, Kurt Cobain, Johnny Cash en Matt Bellamy. Naar mate dat je de careermode speelt moet ik eerlijk toegeven dat ik de nummers niet meer ken. Ik ben geen fanatieke rock chick dus de artiesten en nummers zijn me onbekend. Ik raak mijn interesse een beetje kwijt en ik had het idee dat je ook nummers vrijspeelde net zoals bij de andere games, dit was echter niet zo. De opties om zelf een nummer uit te mogen kiezen per stage is dan ook waar ik steeds naar uitkijk.

Je hebt ook in deze Guitar Hero verschillende multiplayer opties. De normale waarbij je het tegen elkaar opneemt en hetzelfde speelt ik moet eerlijk toegeven dat ik ze niet allemaal uitgeprobeerd heb. Ik heb de careermode extra aandacht gegeven en de nieuwe multiplayer mode Roadie Battle. De roadie battle mode is een careermode die zich aanpast naar jouw speelniveau. Je start op medium heb je op medium zoveel noten goed gespeeld ga je naar hard en van hard naar expert. Maak je er een zooitje van ga je van medium naar easy en vervolgens naar beginner. Je gaat soms echt van het ene uiterste naar het andere uiterste zelf vind ik dit de leukste verandering aan de hele game. Een leuke uitdaging om je tegenstander in te maken en achter je te laten. De paniekerige kreten van ow jee dat gaat snel en o my god hoe moet ik dit nou voor elkaar krijgen hoorde je hier regelmatig voorbij komen in de woonkamer. Al snel kwam ik erachter dat als je rustig blijft je een heel eind komt. Alleen de oranje toon aanslaan zonder je pink te breken is en blijft een uitdaging!

Mocht je eerst wat willen oefenen voor je op hoger niveau gaat spelen kun je natuurlijk de trainingsmodus pakken die erg uitgebreid is voor deze Guitar Hero versie. Je kunt op niveau oefenen en je snelheid aanpassen zodat je goed alle “noten” kan leren spelen. Voor sommige nummers ook wel handig om te oefenen zodat je ze op een hoger niveau aankan. In deze game is een nieuwe optie toegevoegd. Samen met je Mii kun je freestylen. Je kunt zelf nummers spelen je krijgt een optie aangeboden maar je kan ervan maken wat je wilt. Leuk is dat je de Nintendo DS kan koppelen aan deze optie en de verlichting en camera kan regelen voor je Mii rock concert. Een andere optie met je DS is dat je met een 2 tal spelers gaat spelen 1 speelt gitaar en de ander gaat de tegenstander saboteren met de ds. Je moet via een soort opdrachten schroeven losdraaien van versterkers, snaren van de gitaar kapot maken en nog veel meer sabotage streken uithalen. Als je dit goed doet dan gaat je tegenstander onwijs hard verliezen.

Leuke extra’s zijn weer dat je, je eigen rocker kunt samenstellen waarmee je de show gaat stelen. En nog een andere optie is dat je highscores over de hele wereld kan zien via leadscores. Ook de online player modus is weer toegevoegd en je kunt tegen andere spelers spelen over de hele wereld. En voor ik het vergeet te vertellen er is ook een mogelijkheid de nummers van je vorige Guitar Hero games te importeren.

Natuurlijk hebben we niet alles opgenoemd en zijn er nog zoveel kleine dingen die we niet genoemd hebben. De game biedt gewoon zoveel mogelijkheden. Het is gewoon op basis van wat ik geprobeerd heb weer een enorm succes en een aanrader om toe te voegen aan je collectie. Bij mij heeft vooral de Roadie Battle indruk gemaakt ik vond het een erg leuke toevoeging aan de game. Wij geven geen cijfers bij reviews maar als ik er een zou moeten geven dan zit er toch een dikke voldoende aan voor deze game!Pluspunten:– Variërende nummers- Roadie Battle optie- DS toevoegenMinpunten:– Bij career mode op het einde niet zo’n leuke nummers- Bij de Mii mode geen optie tot nummers kiezen- Weinig tegenstanders voor online spelen

Informatie:Platform: Xbox360, Playstation 2+3, WiiKosten: Xbox360 game only €62,99Wii game only €59,99Playstation 3 game only €64,99Playstation 2 game only €39,99Voor de bundel dezelfde prijs voor alle consoles €109,00 incl. gitaarOfficiële website: http://gh5.guitarhero.com/