Na mijn eerste ontmoeting met Half-Life 2, ongeveer drie jaar geleden, wist ik het zeker: Dit spel ga ik ooit nog een keer spelen. Met het verschijnen van ‘The Orange Box’ (2007) op Xbox360 en PS3 had ik zelfs de mogelijkheid om de twee vervolgen (Episode 1 en Episode 2) te spelen. En wie ben ik om die mogelijkheid niet met beide handen aan te grijpen?

Met Half-Life 2 is één van de beste spellen ooit uitgekomen. Momenteel bezet ‘TOB’ positie 4 op Gamerankings.com. De ijzersterke combinatie van een boeiend verhaal, creatieve puzzels, onnavolgbare physics en een emotionele touch met de hoofdrolspelers in deze virtuele film, zorgde bij mij in ieder geval voor het avontuur van mijn (halve) leven! Maar…..is een game voor de tweede keer spelen wel zo slim? Is de verrassing er dan niet grotendeels af? Lees hier een reis door het universum van Half-Life 2:

Zwijgzaam
Ik moet bekennen dat ik de eerste Half-Life (1998) nooit heb gespeeld. Desondanks krijg je veel van het verleden mee in het tweede deel. Jij speelt als de zwijgzame dokter Gordon Freeman. Zodra je per trein aankomt in de verloederde Oostblokstad City 17, merk je al gauw dat de stad is overgenomen door een vijandig ras – The Combine. De heerser van dit kwaad, Dr. Wallace Breen, opereert vanuit zijn 3 kilometer hoge toren ‘The Citadel’. Aan jou de taak om jouw tocht te beginnen richting ‘The Citadel’ om Dr. Breen uit zijn kantoor te ‘helpen’ en de Citadel op te blazen. Uiteraard gaat dit niet vanzelf, maar je wordt aan alle kanten bijgestaan door mensen uit het verzet. Zij helpen je op jouw avontuur door de stad met medikits, wapens en andere handige gadgets.

Adembenemend
Het mooie is dat City 17 heel logisch is opgebouwd. Je hebt echt het gevoel dat je de hele stad doorloopt van begin tot het eind. Je begint al snel met een adembenemende ride met je hovercraft door de riolen van de stad om even later met een (door het verzet gecreëerde) buggy langs de kustlijn van de stad te scheuren. Dit is echt heel cool gedaan en doet je zelfs even denken dat het een free roaming game is, terwijl het (gelukkig) hartstikke lineair is.

Gravity Gun
In Half-Life 2 bevinden zich puzzels die zijn weerga niet kennen. Sommige hebben met helder nadenken te maken, maar het meerendeel toch met de physics. Hiervoor heeft ontwikkelaar Valve een unieke Engine gebruikt: de Havok-Engine. Deze Engine zorgt ervoor dat alle objecten in het spel zeer natuurlijk aanvoelen en bewegen. Aan de physics gerelateerd staat natuurlijk de Gravity Gun. Met dit geweldige wapen, welke je gedurende het spel in handen krijgt, kun je van afstand voorwerpen oppakken en weer wegschieten. Deze gun heeft vele internationale prijzen gewonnen als vetste wapen in een game.

Helemaal perfect… of toch niet?
Nee, dat niet. Natuurlijk heeft een topper als Half-Life 2 ook last van vervelende kwaaltjes. Erg irritant blijven natuurlijk de lange laadtijden tussen de gebieden, die je soms echt uit het spel halen. Ook de mensen uit het verzet welke aan het eind met je meelopen zijn soms ronduit irritant omdat ze constant in de weg lopen. Gelukkig verontschuldigen ze zich er wel voor! Ook grafisch is het soms wat kartelig, maar je kunt jezelf afvragen of dat zo verschrikkelijk is voor een game uit 2004. Natuurlijk is ‘ie her en der wat opgepoetst voor de huidige generatie spelcomputers in The Orange Box, maar het is geen Gears of War-killer. Verder is het soms ook nét wat te lang zoeken waar je naartoe moet en de gevechten tegen vooral de vliegende gunships zijn een doorn in het oog (zeker als iemand van de AI je constant in de weg loopt!). Gelukkig zijn al deze irritaties grotendeels verdwenen in de uitstekende vervolgen,

Episode 1 en Episode 2. Epische Episodes
De vernieuwing begon voor mij dus pas bij het eerste vervolg: Episode 1. In dit vervolgavontuur begin je precies waar Half-Life 2 is geëindigd. De Citadel staat op instorten en moet nodig gestabiliseerd worden, anders explodeert de hele bende. Samen met Gordons vrouwelijke maatje Alyx gaan ze weer terug de Citadel in om de nodige reparaties te verrichten, voordat ze samen vluchten uit City 17. Episode 2 begint vervolgens weer waar Episode 1 is gestopt. Hier ontkom je ternauwernood uit City 17 en vervolg je je weg naar The White Forest, waar Gordon en Alyx herenigd zullen worden met de vader van Alyx.

Cliffhanger
Echter, Episode 2 eindigt met een geweldige cliffhanger. Hierdoor kan het niet anders dat men bij Valve bezig is met een afrondend deel in de serie (Episode 3). Wanneer we deze kunnen gaan spelen is op dit moment nog een vraagteken, hierover heersen de meest uiteenlopende speculaties op het internet. Omdat zelfs de screenshots en video’s nog uiterst geheim bewaard worden bij Valve, ben ik bang dat dit nog een hele tijd gaat duren *snif*.


In The Orange Box zit Half-Life 2 / Episode 1 / Episode 2 / Portal (een puzzelgame) / Team Fortress (een multiplayer game). The Orange Box is verkrijgbaar voor Xbox360, PS3 en PC.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.