Met enige scepsis liep ik 2 weken geleden mijn favoriete gameshop binnen. De jongen achter de balie verzekerde mij dat dit absoluut een spel voor mij was, aangezien ik erg had genoten van Ghost Recon: Advanced Warfighter en dit eenzelfde soort spel was. Na het spelen van de demo van deel 1 was ik toch niet helemaal overtuigd, maar ach…..het was maar een demo.Rainbow Six: Vegas 2 (RSV2) is een zogeheten ‘tactische shooter’, oftewel heel kalm schietspel waar je vooral niet te snel doorheen moet lopen – de kans om tegen de eerste de beste tegenstander het loodje te leggen is dan zeer groot. Is dit spel ook iets voor jou? Lees verder en je komt er alles over te weten!

Grafisch genieten?Om meteen met de deur in huis te vallen; grafisch gezien stelt dit spel enigszins teleur. Vooral als je games als Gears of War, Call of Duty 4 of het eerder genoemde Ghost Recon gewend bent. Maar mag je het wel met deze spellen vergelijken? Het gaat toch immers om het karakter en niet om het uiterlijk? Bij zo’n soort game zeker, maar aan de andere kant leven we wel in 2008 en mag je, zeker van uitgever Ubisoft, toch wel het één en ander verwachten. En waarom zou je het niet mogen vergelijken met Ghost Recon, dat is ook een tactische shooter én komt van dezelfde ontwikkelaar? Ook daar doet de game flink voor onder.Niet alleen de tijd lijkt stil gestaan te hebben met de vrij gedateerde graphics, ook de omgevingen lijken weinig leven in zich te hebben en dát zou je juist niet verwachten als je je in toch wel een van de levendigste steden op aarde bevindt; Las Vegas.Constant loop je rond met het idee dat je in een stilstaand decor je klus staat te klaren. Als ze vantevoren hadden vermeld dat het zich in een andere stad zou afspelen, zou ik niet eens verbaasd opkijken. Het leveldesign is zeer standaard en beperkt zich tot verlaten industrieterreinen, fabrieken en hier en daar een luxueuze hotelkamer. Hide…Het leveldesign mag er dan standaard uitzien, het leent zich natuurlijk wel ideaal voor een tactisch schouwspel. Met name de levels die je doorloopt met je 2 collega’s, die je opdrachten en richting kunt geven, zijn voor de tactische gamer vertrouwde kost; overal staat wel een container of fruitmachine waar je je achter schuil kunt houden. De dekking werkt over het algemeen aardig, al kun je nog steeds geraakt worden als je niet helemaal goed opgesteld staat.Ook zijn de meeste kamers welke je wordt geacht binnen te vallen voorzien van twee deuren; één deur voor jou en één deur voor je 2 schietgrage partners. Bij het binnenvallen kun je ze opdrachten geven om tegenstanders te verblinden, uit te roken of meteen om het leven te brengen. Dit werkt in het begin erg leuk, maar op het eind valt het toch wat teveel in herhaling.…& Run!Uiteraard zijn er nieuwe ontwikkelingen in de gameplay, vergeleken met het eerste deel. Je hebt nu de mogelijkheid om te rennen, waardoor je soms net even iets eerder bij je schuilplaats kan komen. Helaas werkt dit rennen niet goed en gaat het wat schokkerig, waardoor het juist eerder een nadeel is om het te gebruiken dan een voordeel. Wel een leuke gimmick is om een vijand met schild neer te maaien (op de benen richten) en vervolgens zelf het schild te gebruiken. Het gevaarlijke hiervan is wel dat je niet kunt rennen en alleen kunt vertrouwen op je pistool, maar da’s het risico van het vak!Aiiii…..de A.I.Een vereiste bij een tactical shooter is dat je teamleden goed naar je luisteren en uitvoeren wat de grote baas (jij) wilt. Op dit punt schiet het spel ernstig tekort. Je makkers staan om de haverklap in de weg, gooien granaten tegen de muur waardoor ze voor jouw voeten belanden (en ontploffen!) of ze lopen gewoon domweg tegen elkaar aan. In Ghost Recon zijn ze zelfs met ze drieën, maar elkaar voor de voeten lopen doen ze niet. De frustraties lopen dan ook regelmatig hoog op. Maar misschien wel nog gefrustreerder word je van het feit dat de levels zonder je 2 maten zo angstaanjagend moeilijk zijn, omdat de A.I. van de tegenstander natuurlijk wel van een hoog niveau is!Ditjes & DatjesNatuurlijk is niet alles kommer & kwel, een goed punt om nog even naar voren te halen is het geluid. De wapens klinken authentiek, de muziek is sfeerverhogend en verdient een absoluut pluspunt en de stemmen van vooral je tegenstanders zijn af en toe zeer grappig.Tijdens het spel word je achter de schermen beoordeeld op je schietvermogen; ben je meer een John Rambo, dan zal je ‘assault’-level klimmen. Ben je meer de Sneaky Sniper, dan wordt je ‘marksman’-level snel aangevuld. Met deze statistieken kun je na de singleplayer de online-wereld in en je zal gerangschikt worden naar je capaciteiten, zodat je niet de eerste paar keren enkel als schietschijf door de levels banjert…..Je kunt het verhaal ook co-op spelen (met z’n tweeën tegen het zwikkie), wat natuurlijk de spelvreugde altijd ten goede komt. Het leuke hiervan is dat je op ieder willekeurig moment een vriend kan vragen om te participeren in jouw spel om het de levens van de vijanden toch iets minder aangenaam te maken. Ik vond dit in ieder geval een zeer leuke optie!ConclusieRainbow Six: Vegas 2 is een (w)aardige opvolger van het eerste deel, maar mogen we dit wel een deel 2 noemen? In alles voelt het als een haastklus en door de geringe vernieuwingen kun je het meer omschrijven als een add-on. Helaas vraagt de winkel er toch de volle mep voor (59,95 euro) dus daar moeten we het mee doen als arme gamer zijnde. Het tactische gedeelte is goed uitgewerkt, alleen wordt het op de helft van het spel al een eentonig verhaal, te meer omdat je geen voertuigen, vliegtuigen en ander speelgoed tot je beschikking hebt teneinde een ‘total destruction’ af te dwingen. Wellicht is het spel dan toch wel gebouwd voor de (online-)multiplayer, want die zit natuurlijk wel weer rete-goed in elkaar….+Geluid+Tactische games zijn er niet veel en dit is een goede+Zowel online als offline multiplayer-A.I. van je teamleden lachwekkend en irritant-Grafisch niet bijzonder-Geringe vernieuwingen ten opzichte van deel 1-Te weinig variatie in singleplayer[Submitted by Awake78]