Er is inmiddels de wereld aan simulatie games. Van buschauffeur tot de hogedrukspuit, noem het en het is er waarschijnlijk. Afhankelijk van het soort simulatie vind ik het ook altijd wel leuke games en met een zoon die gek is op treinen leek de combinatie van schoonmaken, renoveren en treinen me dan een goed uitgangspunt om Train Station Renovation op de PlayStation 5 uit te gaan proberen!

In Train Station Renovation start je een bedrijf die oude treinstations renoveert, zoals de titel van de game al suggereert. In een keurige tutorial leer je waar verschillende gereedschappen voor zijn en wat zoal de doelen kunnen zijn tijdens het renoveren. Zo moet je dingen repareren, graffiti verwijderen, stoffen, schilderen, slopen en weer opknappen. Het opknappen kun je doen door verf voor op de muren te kopen (bakstenen zijn in dit geval ook verf), meubels neer te zetten die je kort daarvoor hebt gesloopt en planten en andere decoratieve materialen te plaatsen. Klinkt vrij simpel en simpel is het misschien ook wel, maar het is wel veel werk. Je kunt gerust meer dan een uur bezig zijn met een station als je de tijd neemt om alles op te knappen. Zo moet je flesjes, blikjes, scherven en groot afval verzamelen en naar een container brengen. Je kunt het afval scheiden of gewoon in een grote container gooien. Kun je vervolgens verschillende kamers opknappen en vergeet de treinen niet!

Gelukkig heb je enige regie in wanneer je de opdracht beëindigt en kun je gaan voor 1 tot 5 sterren. Hoe meer je renoveert, des te beter de opdracht wordt beoordeeld (dit gebeurt live) en des te meer geld en sterren je ontvangt. Die sterren komen dan weer van pas bij het aanschaffen van betere gereedschappen. Geld gebruik je tijdens het renoveren voor het aanschaffen van bijvoorbeeld nieuwe meubels en verf. Mocht je even ontspanning zoeken na al dat renoveren, dan kun je in je kantoortje ook even met een modeltrein spelen. Leuk detail en ook best vermakelijk! Mijn trein-gekke zoon vond dit ook super leuk om te zien en kreeg gelijk ideeën voor zijn eigen modelspoor.

Train Station Renovation is geen nieuwe game, hij kwam namelijk verspreid over 2020 en 2021 al naar PC, Nintendo Switch, Xbox One en Xbox Series X|S. Nu was het de beurt aan PlayStation 4 en 5 om de game te omarmen, maar of dat ook is gelukt? Ik vond het besturen van mijn twee smoezelige handjes behoorlijk traag. Ook als ik de instellingen wat bijstelde was het echt alsof ik continu door stroop liep. Ook het richten met de controller vond ik helemaal niet fijn en dit was vooral heel frustrerend wanneer ik moest schoonmaken of nieuwe objecten wilde plaatsen. Om even een beeld te schetsen van de frustratie: als je een flesje wil oppakken moet je deze selecteren binnen de lijn die om het flesje heen loopt. Dit lijntje zit straks om de fles heen, waardoor het dus eigenlijk maar klein oppervlak is waar je kunt klikken. Dus dat en dan keer een flesje of 15, blikjes en scherven die nog kleiner zijn. Je snapt het wel, het komt heel erg precies. Je kunt gewoon niet de fijne bewegingen maken met een controller die je met de muis wel kunt maken, maar op de PC had ik de game nog niet gespeeld. Ik besloot dan ook de demo te downloaden op Steam, om even te kunnen vergelijken. Wat een verademing! Dan wordt de game ineens echt heel vermakelijk.

Alena’s oordeel

De game is echt wel heel erg leuk en werkt goed. Je moet gebruikmaken van veel verschillende soorten gereedschap, bent heel diverse dingen aan het doen en kunt ook nog eens hier en daar je eigen smaak inbrengen. Je kunt ook heel precies te werk gaan en een zo hoog mogelijke score halen, iets wat ik zelf altijd leuk vind om te doen. Waar ik wel enorm tegenaan liep was de besturing op de console. Zoals ik al eerder noemde was het echt alsof ik door stroop liep en als ik ging rennen dan kon ik niet goed meer sturen. Echt ontzettend jammer, want daardoor irriteerde ik me regelmatig en had ik vaak geen zin om langere tijd bezig te zijn. Ook zoonlief vond het daardoor veel minder leuk dan verwacht. Nadat ik de demo op Steam speelde zag ik eigenlijk pas echt hoe leuk de game is en dat het leuk is om langere tijd achter elkaar te klussen en naar die 100% score toe te werken. De game is echt wel aan te raden als je van simulatie-games houdt, maar ik ben absoluut geen fan van de consoleversie. Ik geef de game een 6, omdat de game zelf wel wat goed maakt.

+ Leuke en grote klussen
+ Veel variatie in gereedschap
+ Zelf items plaatsen en station inrichten