We moesten even geduld hebben, de eerste release datum werd uitgesteld, maar inmiddels kunnen World of Warcraft spelers hun ziel en zaligheid kwijt in de uitbreiding Shadowlands. Ik mocht hem voor Female-Gamers spelen.

Over de game

De game start met een reis naar de Shadowlands. Nadat Sylvana’s Windrunner is gevlucht nadat ze de helm van Lich King Bolvar Fordragon heeft gepakt om deze vervolgens te vernietigen. Helaas ging dit niet helemaal goed en blaast ze enorm gat in de lucht. Hiermee vernietigt ze de grens tussen leven en dood.

Ik speel de Alliance kant waar je start in Stormwind, je gaat naar Icecrown Citadel via een portal met Highlord Bolvar Fordragon, waarna je een portal maakt naar de Shadowlands. Je start in the Maw waar je een poging doet tot het redden een aantal belangrijke personages die vanaf de beginjaren deelnemen in je avontuur.

Nadat je The Maw hebt weten te overleven ga je naar Oribos om vervolgens alle content vrij te gaan spelen. Dit doe je door het volgen van een campaign. Bij volgende karakters kun je ervoor kiezen om dit over te slaan. Voor je eerste character wat je tot 60 wil levelen moet je de gehele campaign doorlopen. Je komt voorbij in de gebieden Bastsion, Maldraxxus, Ardenweald en Revendreth. En in de tussentijd kom je regelmatig terug in het begingebied The Maw.

screenshot wow

Elk gebied heeft zijn eigen verhaal en zijn eigen questline in de campaign. Ik wil je dit met alle plezier gaan vertellen maar ik denk dat je over een uur nog aan het lezen bent. Je kunt hier een compleet boekwerk over schrijven. Ik hou het tot een beknopte samenvatting.

Bastion is een gebied waarin de engelen leven, ze worden meerdere malen aangevallen door slechteriken uit de Shadowlands die hun gebied willen overnemen. Maldraxxus is corrupt, de nobele Draka probeert de slechteriken te ontmaskeren. In Ardenweald proberen de elfjes hun woud en de emerald dream zielen te redden van de slechteriken en in Revendreth woedt een opstand onder de vampieren die er leven.

Vergeef me als ik het niet helemaal goed heb, het verhaal is voor mij nogal chaotisch. Als je level 60 bent en je hebt de campaign af ga je een van de gebieden kiezen om je hier te vestigen. Waar je voorheen de Garrison had of je classhall is dit een gebied wat je thuisbasis wordt. Je verzameld anima om meer en sterkere powers te krijgen en doet de daily’s hiervoor.

Waar ik je nog meer over moet vertellen is Torghast, dit is een dungeon die je kunt doen in je eentje of tot maximaal vijf andere spelers. Je gaat via verdiepingen waar het telkens moeilijker wordt. Hier moeten quests gedaan worden. Tijdens je verblijf in Torghast krijg je anima power waar je sterker van wordt en je spells beter worden. En hoewel ik nog niet zover ben lijkt Torghast nodig om je legendary te farmen.

Mijn ervaring

Zoals ik al vertelde een heel verhaal. En ik hoop dat ik het een beetje goed samengevat heb. Want eigenlijk snap ik er zelf niet heel veel van. Ik ben level 60, ja dat is gelukt. Applaus voor mij. Maar ik ben nu in Torghast aan het knommelen en dit is nog best lastig. Vooral omdat je gear nog geen geweldig level heeft en het steeds moeilijker wordt.

Ik vind de gebieden en het verhaal prachtig een paar hoogtepunten die ik kan benoemen is het verhaal van Draka uit Maldraxxus, een grappig dingetje is dat je in Revendreth een clone tegenkomt van de Mad hatter uit Allice in wonderland die fan is van Simon en Garfunkel hij heeft minions die verdacht veel lijken op smeagol uit Lord of the Rings en Dobby uit Harry Potter. Het gebied doet me enorm denken aan de film van Helsing. Daarnaast vond ik het verhaal in Ardenweald wel mooi maar zeer dwingend overkomen. Dat conflict een beetje met mijn eigen ik, want ik moet niks natuurlijk!

Enfin, ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ervan vind. Ik vind de uitbreiding zeer welkom. Het is heerlijk om weer door nieuwe gebieden te lopen. Het verhaal is weer iets anders dan wat je gewend bent. Na een tijdje ben je op elke uitbreiding wel weer een beetje uitgekeken. De gebieden zijn weer prachtig ieder op hun eigen manier. De game is er in de 16 jaar wel flink op vooruit gegaan.

En last but not least een tip van flip, je kunt her en der wat side quests doen, maar over het algemeen heb je genoeg aan de campaign quest.  Er is dus genoeg te doen in de game.

+ prachtige gebieden
+ mooie nieuwe verhalen