Iedereen die The Legend of Zelda: Breath of the Wild heeft gespeeld vraagt zich uiteraard af wat er 100 jaar geleden is gebeurd voordat Calamity Ganon toesloeg in Hyrule. Dit verhaal wordt verteld in RPG-adventure game Hyrule Warriors: Age of Calamity.

Age of Calamity is een soort van prequel van de succesvolle Legend of Zelda-game Breath of the Wild dat in 2017 is uitgekomen voor de Nintendo Switch. De vormgeving is foutloos overgenomen zodat jij denkt dat je een uitbreiding aan het spelen bent van Breath of the Wild. Er zitten voldoende cutscenes in om het verhaal meer diepgang te geven.

De game start vlak voordat Calamity Ganon Hyrule vernietigt. Maar voordat het finaal fout gaat ontwaakt er een mini Guardian en die transporteert naar het verleden om Link en Zelda te waarschuwen. Vanaf hier begint het verhaal.
Link en Zelda strijden samen tegen het kwaad samen met de Champions die ze tijdens hun reis ontmoeten. Het verhaal vordert zich op een enorme map van Hyrule dat bestaat uit main quests, side quests en upgrades. In de tegenstelling tot de eerste versie van Hyrule Warriors bevat Age of Calamity spelmogelijkheden die meer samen komen tot een geheel. Er zijn geen verschillende spelmodus, je kan wel missies op Easy tot Very Hard zetten, maar je speelt allerlei opdrachten terwijl je vordering maakt in het verhaal.

Een van de plekken die je kan unlocken is een wapenshop. Hier kan je wapens samenvoegen om ze sterker te maken en hiermee kun je speciale vaardigheden activeren. Ook is er een militaire basis om jouw vrijgespeelde personages te trainen zodat je makkelijker de missies kan voltooien. Maar al deze missies en shops kan je alleen unlocken mits je aan bepaalde eisen voldoet. Dit kan door (main) quests te voltooien of items in te leveren waar om gevraagd wordt. Er zitten voldoende quests in om je uren zoet te houden.

Naast Zelda, Link en Impa speel je ook andere personages uit het verhaal. En ik moet zeggen: er zitten verrassende personages bij die ik totaal niet verwacht had. Niet zo veel als in de eerste Hyrule Warriors-game.
Daarentegen zijn de personages in Age of Calamity wel goed uitgewerkt. Geen enkel personage speelt of vecht hetzelfde en ieder heeft zelfs zijn eigen unieke ability. Zelfs de knoppencombinatie (de X en Y-knoppen) is per personage anders. Zo vecht je Zelda met haar Sheikah Slate en Revali met zijn pijl en boog. Op een gegeven moment heb je wel een favoriet. Iedereen maakt wel gebruik van de Sheikah Slate Runes. Deze kan je zowel offensief als defensief gebruiken om kleine tot grote monsters neer te halen.

Bron afbeeldingen: Nintendo.nl

Wat rechtstreeks overgenomen is uit Breath of the Wild zijn de Divine Beasts die alleen door de Champions worden bestuurd. Deze gigantische machines gebruik je in Age of Calamity om vijanden te verslaan. Het is een hele leuke toevoeging aan de game om zo’n grote beest te besturen, maar het speelt helaas niet fijn. Het is de bedoeling dat je met een Divine Beasts op vijanden schiet, stampt of slaat. Het voelt erg robotachtig en controles lopen niet synchroon met wat jij uitvoert. Ze zijn groot en traag om te spelen, vooral als er veel monsters in de buurt zijn.

De traagheid zit niet alleen in de Divine Beasts onderdelen. Het spel vraagt behoorlijk veel van de Nintendo Switch waardoor je regelmatig framerate problemen ervaart, maar wel minder erg is dan in de demoversie. Age of Calamity laadt ontzettend veel vijanden en objecten tegelijk en dat kost eventjes tijd. Maar verder is het spel prima speelbaar.

Desalniettemin is Hyrule Warriors: Age of Calamity een goed geslaagd spel. Het is geweldig om te zien hoe bruisend en levendig Hyrule was voordat het noodlot toesloeg. Ook zie je heel veel bekenden uit Breath of the Wild. Zo zie je bijvoorbeeld de oude personages Impa, Purah en Robbie in hun jeugdige vorm voorbij komen.
Tevens bevat deze Hyrule Warriors-versie veel meer diepgang en een unieke spelervaring. De gevechten zijn afwisselend en tactischer. Breath of the Wild-fans zullen dan ook zeker genieten van Age of Calamity. Het verhaal duurt ongeveer 20 uur, maar met al die side quests kan je daar al snel 10 á 15 uur bij rekenen. Presentatie is regelrecht overgenomen uit Breath of the Wild samen met bekende muziekstukken.

Wendy’s oordeel:

Altijd al afgevraagd wat er 100 jaar geleden is gebeurd in The Legend of Zelda: Breath of the Wild? In Hyrule Warriors: Age of Calamity vind jij jouw antwoord. Deze game voelt als een heerlijke uitbreiding van Breath of the Wild waar je voornamelijk rond mag slaan op bekende vijanden om de wereld te redden. De game is meer samenhangend en veel diepgaander dan de eerste Hyrule Warriors. Helaas kent het spel framerate problemen tijdens het laden van monsters en objecten en het besturen van de Divine Beasts. Maar het is inmiddels minder dan in de demoversie.

+ Diepgang en samenhangend
+ Pure Breath of the Wild nostalgie
+ Presentatie en muziek net zo goed als Breath of the Wild