Ik had weer eens zo’n ‘wat zal ik nu weer eens gaan spelen’ moment en zag in mijn zoektocht de game The Little Acre voorbij komen in mijn Twitch games lijst. Als Twitch Prime member krijg je maandelijks gratis games, zonde om er niet een paar te proberen dan toch? The Little Acre sprong er tussenuit, omdat de ‘omslag’ een beetje Disney-achtig overkwam, dus installeren en proberen maar!

The Little Acre is een point and click, een genre met games die doorgaans niet heel lang duren qua gameplay, maar er vaak wel mooi uit zien en een leuk verhaal hebben. In dit geval draait het om de mysterieuze verdwijning van vader/opa (afhankelijk van wie je op het moment bestuurt), wat tot de bodem uitgezocht moet worden. Je begint te spelen met een man, Aidan, die zijn dochter Lily niet wil wakker maken. Gelukkig kun je met wat handige trucjes en het gebruiken van de hond alle kleren verzamelen, om vervolgens op zoek te gaan naar de vader van Aidan, de opa van Lily. Tijdens zijn zoektocht reist hij (zij het ongewenst) af naar een andere wereld, waar hij er ook anders uit ziet en waar hij heel wat zal beleven. Maar zijn dochter Lily is net zo avontuurlijk als haar opa en vader, dus wanneer ze alleen nog de hond aantreft als ze wakker wordt, is het de hoogste tijd om zelf ook op onderzoek uit te gaan.

Point and click wijst zichzelf eigenlijk altijd wel, klikbare items zijn op een bepaalde manier aangegeven en het terrein wat je kunt bewandelen gekaderd op een of andere manier. In dit geval waren de klikbare items aangegeven met een pulserend oranje stipje, maar dat je verder kon lopen dan alleen dat wat je ziet was eerst niet helemaal duidelijk tot ik per ongeluk mijn cursor onderin beeld had en een dikke rode pijl zag.. Goed, misschien zat ik ook niet echt op te letten, maar toen kon ik wel eindelijk verder. De route die je moet bewandelen is goed uitgezet, waardoor je eigenlijk nauwelijks de ruimte hebt om de verkeerde kant op te lopen of af  te dwalen. Er zat een keer een bug in, toen ik met Lily speelde en ik haar niet meer kon verplaatsen, maar het spel even opnieuw laden zette me een stapje of twee terug, waarop ik daarna gewoon weer zonder bug verder kon. Ik mistte ook een item die ik nodig had om verder te gaan, en die verscheen de tweede poging wel in mijn inventaris. Kan gebeuren dus, en was simpel te verhelpen gelukkig waardoor ik niet gelijk mijn voortgang kwijt was.

De tekenstijl voelt een beetje als de ouderwetse Disney films, en persoonlijk houd ik daar wel van. Het past ook goed bij het verhaal van de game, de rol die bijvoorbeeld dieren in het spel hebben, de verschillende personages en grappige gebeurtenissen. Het verhaal is best kort, ik heb in totaal zo’n twee uur gespeeld en dat is met pauzes, zoals wel vaker met een point and click. Maar dit verhaald had van mij nog wel iets langer mogen duren, het leek op het laatst een beetje in een stroomversnelling te komen, waardoor het voor mijn gevoel spontaan afgelopen was. Het verhaal op zich is wel leuk, maar wat extra achtergrond of misschien wat scènes hadden het afgemaakt.

De game is ontwikkeld door Pewter Games Studios, een vrij jonge (2013) gamestudio uit Dublin, Ierland. Het is dan ook wel leuk dat de game zich afspeelt in Ierland en dat de voice-overs een Iers accent hebben. De focus van Pewter Games Studios ligt op het ontwikkelen van verhaal-gedreven games en dat is met deze game wel goed gelukt. Ik had wel steeds de neiging om te doen wat je moet doen, om door te gaan zodat het verhaal zich verder kon ontvouwen. Sommige stappen waren makkelijk op te lossen, anderen moesten naar gezocht worden of kwamen heel precies qua timing of locatie. Het is net uitdagend genoeg om leuk te blijven en zeker niet te moeilijk en zou ook voor wat oudere kinderen al erg leuk kunnen zijn.

Alena’s oordeel

Al met al vind ik The Little Acre een erg leuke point and click, jammer dat het zo snel afgelopen was. Ik had het echt geen schande gevonden als het verhaal langer was geweest, want de basis is wel echt heel goed. Het voelt alleen alsof het basis blijft en dat er nog wel meer diepgang in had gemogen, maar het heeft zeker niet teleur gesteld. De game was voor mij gratis vanwege mijn Twitch Prime abonnement, maar je kunt de game kopen via Steam, Playstation 4 en Xbox One. Ik moet zeggen dat ik de prijs van €12,99 net wat te hoog vind, maar dat komt vooral door de lengte van de game, niet de kwaliteit. Houd dus vooral aanbiedingen in de gaten, want op Steam heb ik de game ook al voor €2,59 voorbij zien komen en dat is het zeker wel waard.

+ Mooie tekenstijl
+ Leuk verhaal
+ Ook geschikt voor wat oudere kinderen