Racen tot de batterij van mijn controller leeg is. Gelukkig heb ik nog drie andere opgeladen Xbox One controllers. Want Forza Horizon 4 zou zo maar eens de beste racing game ooit kunnen zijn.

Het land van Top Gear
In deze editie van Forza Horizon mogen we naar het land waar een van mijn favoriete tv programma’s is ontstaan, het Verenigd Koninkrijk. Dit kwam niet alleen door mijn lichtelijke crush op Richard Hammond. Maar ook vanwege de geweldige auto’s en heerlijke humor in het programma. Helaas voor de Top Gear fans, geen stemmen van een van de heren in deze Forza game. Desondanks is de Engelse sfeer in Forza Horizon 4 goed te vinden. Nu ben ik slechts twee keer in het Verenigd Koninkrijk geweest, Lincoln en Londen. Toch heb ik tijdens die trips en dankzij verschillende verhalen en beelden een aardig idee van hoe het Verenigd Koninkrijk eruit ziet. Vooral ook omdat Lincoln echt wat noordelijker licht dan Londen heb ik kunnen zien hoe divers het landschap er is. Dat zien we absoluut terug binnen Forza Horizon 4 wat een heerlijke map is het om in rond te rijden.

Vertrouwde stem en radio
Hoewel we niet de stemmen van de mannen van Top Gear terug vinden in Forza Horizon. Is de heerlijk herkenbare stem van Victoria Gay als Anna wel weer te horen. Chris Goss en London Elektricity verzorgen de in-game radio station Hospital Records radio, net als in Horizon 2 en 3. Mijn favoriete radio station binnen Forza Horizon 4 is Horizon XS waarin je nummers voorbij komen van The Killers, The Foo Fighters en nog meer van die heerlijke rockbandjes. Voor mij begint mijn hart al te kloppen wanneer ik de opzwepende intro muziek van Forza Horizon hoor, de paardenkracht hoor scheuren en het landschap voor mij opduikt. Iedere vezel in mijn lijf wil gaan racen en ik ben steeds weer benieuwd welke auto’s ik nu weer mag gaan ontdekken binnen de game.

Autoparadijs in game
Als ik nu mijn in-game garage open smul ik van al het schoon aan paardenkracht wat daarin staat. Ja ik ben al sinds kinds af aan verzot op auto’s. En dan echt van de slome old-timers met cult status tot aan de nieuwste krachtpatsers die een gemiddelde midlife-criser niet zou misstaan. Meer dan 450 auto’s zijn er te vinden binnen Forza Horizon 4. Dat is op zichzelf al een hele prestatie om zoveel auto’s in een game te stoppen. Echter is er nog iets wat ze bij Forza Horizon 4 heel goed begrijpen. Dat is dat de beleving in het spel echt alles is. De meeste mensen kunnen nooit echt in een Aston Martin rond rijden. Maar virtueel binnen Forza Horizon 4 kan dat absoluut. Het toffe eraan is dat de auto’s precies zo reageren, horen en rijden zoals ze in het echt rijden. Uiteraard kan je een hele hoop met wat credits (in-game geld) aanpassen, maar het geluid, de ligging, snelheid van de auto en meer is precies zo geprogrammeerd alsof je daadwerkelijk in die auto stapt, gaaf! Zo kan je toch nog je droom een beetje waar maken.

Seizoenen
Iets wat we bij de voorgaande Forza Horizon ook al zagen waren de seizoenen. Ook Forza Horizon 4 heeft wisselende seizoenen zodat de game ook interessant en leuk blijft. In het begin wissel je de seizoenen in snel tempo af d.m.v. te groeien in niveau. Hierdoor maak je Engeland niet alleen mee in de winter maar ook lente, zomer en herfst. Dit doet niet alleen iets met het visuele aspect. Maar je auto’s reageren ook op de uitdagingen die de verschillende seizoenen met zich meebrengen. Hiervoor kan je aanpassingen doen binnen je garage bij je auto’s. Dit kan je zelf helemaal fine-tunen maar de community helpt je graag met alvast voorgetunede auto’s. De community binnen Forza Horizon 4 is echt ook heel fijn en zorgt voor nog meer uitdagingen en acties binnen het spel. Zo zijn er diverse events en races waarbij je met de community tegen elkaar strijdt of juist elkaar helpt het beste naar boven te halen.

Mogelijkheden zijn eindeloos
De game is zo ontzettend groot en er is zoveel te vinden binnen de game. Ben je geen hardcore racer maar hou je er wel van om af en toe een race te spelen dan is dit echt de ideale game. Je hebt tijdraces, rally races, stunt uitdagingen en nog veel meer. Bedenk het en je vind het vast en zeker binnen deze grote open wereld die gemaakt is om jou het ultieme race ervaring ooit te bieden. Alles binnen de wereld kan stuk en zo kan je geheel eigen routes maken, bijna dan he een berg oprijden gaat niet zo makkelijk net als in de echte wereld. Wat helemaal nieuw is binnen Forza Horizon 4 is dat je je eigen huizen kan kopen. Wanneer je een huis koopt heb je een handige save point voor tussen de races door. Uiteraard zijn de oude vertrouwde barnfinds ook terug te vinden in het spel en kan je wat extra startkapitaal verkrijgen door een draai aan het rad te geven. Geen enkele game is precies hetzelfde en dat is ook een van de grote krachten binnen Forza Horizon 4 vind ik.

Sam’s oordeel:
Forza Horizon 4 is echt wederom mijn game van het jaar. Ik vind het een heerlijke game om uren lang mee bezig te zijn. De vernieuwingen zijn voor mij goed genoeg op de voorgaande jaren. Het is echt een game die iedereen kan spelen en waarmee je toch genoeg uitdaging kan vinden wanneer je een wat ervaren race gamer bent.

Graphics: 9,5
Gameplay: 10
Muziek: 9,5