Ik ben nu een paar maanden onderweg bij Female-Gamers en mijn eerste artikel was de aankondiging van twee disciplines van V-Rally 4. Het zag er heel vet uit, ondertussen waren er al meer disciplines aangekondigd, meer trailers uitgekomen en kwam de release datum steeds dichterbij. Nu is het zover, de game is uit en ik mag jullie er een review van geven!

Zodra de game start mag je gelijk aan een soort rijexamen beginnen, gewoon even kijken of je wel een beetje kunt auto rijden… Nou, het eerste wat ik natuurlijk doe is plankgas, kijken hoe hard dit bakkie gaat! Maar dat was niet zo slim, want het is natuurlijk rally en daar is het niet de bedoeling dat je plankgas gaat, maar dat je gecontroleerd op de weg rijdt. Dus ik knal gelijk de bocht uit, want de auto is wel super gevoelig. Na een stukje op het asfalt kom ik in zand terecht en dat is natuurlijk niet makkelijker, dus ik pas mijn rijstijl gelijk maar aan en laat het gas af en toe los. Als ik het eenmaal een beetje onder de knie heb wordt het steeds leuker! Ik krijg instructies van mijn maatje, die precies zegt wat voor bocht er nadert en waar ik rekening mee moet houden. Net echt, zo vet! Helaas is de test al voorbij, maar mijn agent heeft gelijk gekeken naar mijn rijstijl en heeft de besturing van de auto (bijvoorbeeld ABS en handgeschakeld of automaat) hierop aangepast. Dan is het tijd voor mijn eerste V-Rally Cross op het circuit en dat gaat toch een stuk beter. Ik stuur de auto keurig over het circuit, 6 rondjes en eindig keurig en fluitend als eerste.

Okay, de basis is wel onder de knie nu, dus tijd om meer uitleg te krijgen over hoe ik nu aan de top kom. Ik moet blijven racen, zo geld verdienen en daarmee meer races, auto’s en ook meer prestigieuze races vrijspelen. Naast racen kun je nog wat extra geld verdienen door een contract te tekenen voor een sponsor. Deze sponsor beloont je als je de races rijdt die zij graag willen zien, dus dat doe je dan natuurlijk braaf. Meer geld betekent namelijk niet alleen meer en betere races, maar ook meer en betere auto’s! Er zijn verschillende dealers waar je auto’s kunt kopen en elke auto heeft zijn eigen kwaliteiten. Auto’s kunnen namelijk alleen op een circuit dat bij ze past en gelukkig mag je ze allemaal eerst testen. Als je de auto gaat testen kun je er ook nog voor kiezen om een aantal (nou ja, best wel veel) aspecten van de auto aan te passen naar behoefte, zoals de vering en schokdempers. Ik kies voor een V-Rally Cross auto, waardoor ik voorlopig alleen V-Rally Cross races kan spelen.

Okay, mijn eerste paar races gaan niet zo heel goed. Ik vlieg regelmatig de bocht uit en maak donuts als ik die eigenlijk niet wil maken… Maar we gaan door! Ik merk wel dat ik het spel flink onderschat heb zeg, want oh wat is het moeilijk om die auto onder controle te krijgen. Geld verdienen voor een nieuwe en betere auto is blijkbaar een flinke klus en ik maar denken dat die nieuwe auto zo in de pocket was. Aan het eind van de race zie je wat je verdiend hebt, maar zie je ook de schade die de auto heeft opgelopen en die je dus moet betalen… En dan komt er nog een leuke verassing bij, ik heb personeel en die moet ik natuurlijk ook nog betalen. Gelukkig zijn ze niet heel erg duur, maar ze krijgen wel wekelijks hun loon. Het is de bedoeling dat je de beste crew krijgt, maar dat kost wat tijd en geld, dus dat moet je rustig aan opbouwen. Dit element komt natuurlijk steeds vaker voor in games en dat moet je wel leuk vinden denk ik. Het kost ook best wat tijd om dit onder de knie te krijgen en ik moet zeggen dat zo lang ik nog niet heel goed ben in racen er ook niet echt een vooruitgang in zit.

Voor de carrière kon ik dus alleen V-Rally races spelen, maar we gaan even naar de andere spelmodi die je naast de carrière nog kunt doen. Als je alleen wil spelen kun je gaan voor Quick Game waar je uit alle disciplines en circuits kunt kiezen. Er zijn vijf disciplines, namelijk Hillclimb, Buggy, Extreme-Khana, V-Rally Cross en Rally. In Hillclimb moet je zo snel mogelijk de berg op rijden en dan heb ik het niet over hobbelige routes, maar prachtige bergen met heerlijk asfalt en een genot voor het oog zolang je niet de diepte in stort. Buggy gaat door ruig terrein, gaat aardig hard en hobbelt flink op en neer en is wat mij betreft wel een van de lastigere disciplines. Bij Extreme-Khana moet je om obstakels heen sturen en driften en dat is ook absoluut niet makkelijk! Voor een idee van Extreme-Khana kun je even Ken Block in je zoekmachine intypen. V-Rally Cross is het racen op zowel asfalt als gravel op een circuit en dan is er tot slot Rally en die is misschien niet het makkelijkste maar vind ik wel het leukste. Heel tof hoe je aanwijzingen krijgt, welke bocht er volgt en hoe lang deze duurt, al moet je die aanwijzingen wel eerst een beetje leren. Gelukkig wijst het zich allemaal vanzelf, net als eigenlijk elke discipline. Ze maken het je in ieder geval niet makkelijk!

Natuurlijk is er ook een mutliplayer modus en dit kan zowel online als offline in splitscreen. Online race je tegen andere coureurs die het in mijn geval vaak een stuk beter kunnen, dus hoog eindig ik niet in de ranglijst. Offline speel je splitscreen en dat werkt eigenlijk net als elke andere racegame, wie is nou de beste? Multiplayer is leuk als je van wat competitie houdt, want tijdens V-Rally Cross en Buggy wordt er nou niet bepaald vriendelijk gereden. Daarnaast kun je jezelf natuurlijk flink verbeteren met alle singleplayer mogelijkheden, want zeg nou eerlijk, we willen allemaal graag de beste zijn. Races kunnen ook een verschillend klimaat hebben, waardoor je een circuit op verschillende manieren kunt ervaren. Je kunt er namelijk op een vervelende manier aan herinnerd worden dat ijs glad is en dat je met regen toch wat rustiger moet rijden.

Bigben Interactive en ontwikkelaar Kylotonn hebben samen wel een toffe game neergezet. Bigben is uitgever van vele sportsgames, waaronder heel wat racing games die in samenwerking met Kylotonn zijn gemaakt en misschien ken je ze ook van audioproducten. Kylotonn richt zich op het ontwikkelen van racegames en dat gaat ze naar mijn idee best goed af. Met een groot team hebben ze een redelijke rallygame fanbase opgebouwd. De game draait op mijn PlayStation 4 erg soepel, de laadtijd valt heel erg mee alleen is de download best groot voordat je kunt beginnen. Grafisch ziet de game er wel netjes uit en je hebt aan de andere kant ook maar weinig tijd om rond te kijken. De deuken die ik vrij regelmatig in de auto rijd lijken ook wel aardig te kloppen, alleen is op een gegeven moment het uiterlijk van mijn auto vrijwel altijd hetzelfde (maar dat kan ook komen doordat ik zo slecht stuur) en is hij ook altijd smerig. Wat ik wel een beetje irritant vind is dat je continu hetzelfde nummer hoort als je in het menu bent. Zowel het hoofdmenu als alle menu’s tijdens de carrière spelen hetzelfde nummer af. Daar had best afwisseling in mogen zitten, zeker aangezien je soms wel even aan het zoeken bent naar nieuw personeel of een nieuwe auto. De races zijn vet, maar wel heel moeilijk en zelfs als je de AI makkelijker zet is het nog steeds best lastig om voorop te blijven en kun je eigenlijk niet één keer crashen. De carrière modus is leuk, het voegt wat extra’s toe, maar ik kan me ook voorstellen dat je helemaal geen zin hebt om je daar mee bezig te moeten houden en dan is de Quick Game wel echt een uitkomst.

Alena’s oordeel

+ Verschillende disciplines
+ Online- en offline-multiplayer mogelijkheden