We kennen allemaal Happy Wheels wel, een geniale game waarbij je op iets met wielen mag rondrijden en eigenlijk de hele boel inclusief jezelf kunt slopen, maar het is natuurlijk eigenlijk de bedoeling om de finish te halen. Dan is er nu Guts and Glory, waarbij je hetzelfde mag doen, maar dan anders. Ik had al wat filmpjes gezien van de game en ik had mezelf voorgenomen om het in ieder geval een beetje zielig te vinden als mijn coureur crasht, best moeilijk moet ik zeggen. Het is wel echt hilarisch, al moet je er denk ik bij zijn wil je het grappig vinden, maar ik ga mijn best doen om Guts and Glory voor jullie te reviewen. Let op: deze game is niet voor mensen met een zwakke maag of die niet tegen bloed kunnen. Mocht dat op jou van toepassing zijn, lezen op eigen risico.

Allereerst even over het doel van het spel, die is vrij helder, namelijk van start naar finish fietsen via een soort parcours. Het parcours lijkt in eerste instantie best vredig als je de tutorial krijgt. Je fietst rustig met je zoon achterop door een park, passeert een soort fontein/monument-achtig ding waar wat mensen voorstaan en dan ben je alweer bij de finish. Ondertussen kun je nog wat wheelies maken, want je bent natuurlijk wel een stoere vader en dat je zoon achterop je fiets zit is gewoon extra baas. Goed, dat was echt een eitje, next! We gaan nu een stukje offroad, niks aan de hand, lekker fietsen met John en Jimmy (want zo heten vader en zoon). Niets is minder waar, want ineens komen er allemaal pijlen op ons af die ik gelukkig nog net kan ontwijken, maar door de schrik fiets ik tegen een boom en lig ik half in de grond druk te trappen in de lucht… Oké, gelukkig hebben we respawn punten dus vanaf daar kunnen we weer opnieuw en fietsen we rustig, maar toch een beetje alert naar de finish. Gelukkig hebben we een beetje geoefend, want het volgende parcours moet ik nog veel meer pijlen ontwijken en dat kan alleen als ik mijn boost gebruik. John en Jimmy worden een paar keer doorzeefd, maar ook deze redden we na een aantal pogingen.

Goed, ik skip even naar de latere levels, want eigenlijk is het veel van hetzelfde zolang je alles nog onder controle probeert te krijgen. Je fietst door verschillende omgevingen, allemaal met hun eigen bizarre en dodelijke hindernissen. Je moet heuvels af, jezelf kantelen om door obstakels heen te komen of jezelf op een dak lanceren. Gelukkig kun je oneindig respawnen, want de game is  best tricky. De besturing is gevoelig en klungelig, maar dat maakt de game zo geniaal. Je fiets of winkelkar of welk personage je ook maar kiest gaat alle kanten op en dat zorgt wel voor hilarische momenten. Je moet er vanuit gaan dat je regelmatig opnieuw moet beginnen en ga er ook maar vanuit dat je soms denkt dat je goed stuurt, maar het finaal misgaat, omdat je ineens vast komt te zitten in de vloer of spontaan omvalt. Ook dat maakt de game geniaal en hilarisch. Je moet het niet spelen als je wil dat alles klopt, dat de fysica accuraat is of het allemaal gelikt moet zijn. Overigens draait de game wel heel goed, heb ik geen crashes gehad (behalve met mijn voertuigen) en ziet het er ook grafisch goed uit.

Naast de officiële tracks van de game zijn er natuurlijk ook community tracks. Ik heb er een aantal gespeeld en de creaties zijn ook erg lollig. Er is veel tijd in gestoken om er iets leuks en soms ook erg moeilijks van te maken en dan is geduld vaak een schone zaak. Je kunt de lijst nog sorteren op hoogste rating of nieuwste creatie en dat maakt dat je echt van alles tegen komt van erg creatieve mensen!

Guts and Glory is ontwikkeld door HakJak en uitgebracht door tinyBuild. HakJak beschrijft zijn leven in vogelvlucht op zijn site. Hij heeft altijd al games willen maken, maar onvoldoende mogelijkheden in Idaho. Vervolgens in dienst bij het leger, daarna een baan, getrouwd en een gezin gesticht, maar ineens besloot hij dat het genoeg was. Alle tijd die hij tussendoor over had stak hij in het leren ontwikkelen van games en begon hij met het maken van zijn eigen game, Guts and Glory. Dankzij een Kickstarter en een overeenkomst met uitgever tinyBuild (bekend van onder andere Graveyard Keeper, GARAGE: Bad Trip, Hello Neighbor, No Time to Explain en Party Hard) kon hij stoppen met zijn werk en besloot hij zich volledig te richten op het ontwikkelen van games. Check de site van HakJak voor het hele verhaal en links naar verschillende social media. 

Alena’s oordeel

Na het lezen van het verhaal van de ontwikkelaar wordt het spelen van de game misschien nog wel een stukje leuker. Wetende dat er zoveel liefde en energie in is gestoken en dat het is gemaakt door iemand die er voor de volle 100% achter staat. De game zorgt gewoon voor hilariteit en zelfs een beetje ontspanning, wetende dat ik zelf (als het goed is) geen last heb van pijlen in mijn rug als ik even naar de winkel fiets. Grafisch ziet de game er goed uit, het draait goed, crasht niet en laadt snel. De besturing is niet altijd even lekker, gezien alles best gevoelig reageert en je alle kanten op vliegt als je niet uitkijkt. Ook kom je soms vast te zitten of schiet je ineens een boom in, maar ach, ook dat is toch wel erg lollig. Ik zou de game absoluut aanraden aan iedereen die zichzelf en de wereld niet zo serieus neemt en er wel van houdt om gewoon een beetje rond te fietsen met misschien een arm of been minder.

+ Hilarische momenten
+ Grafisch ziet het er goed uit
+ Goede laadtijd
+ Draait goed

– Tja, je zit soms vast en je schiet alle kanten op, maar dat kan ik eigenlijk helemaal geen minpunten noemen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.