Ik ben geen architect, stedenbouwkundige of geschiedkundige, maar het heeft me altijd al geboeid. Hoe sommige (zeker niet alle) steden er zo mooi uit kunnen zien met prachtige bouwwerken van vroeger en nu. De geschiedenis die een stad met zich mee brengt, voorspoed, tegenslag en ontwikkeling vind ik ook ontzettend interessant en blijft me constant boeien. Sinds 1998 kun je in Anno in ieder geval een beetje doen alsof je verstand hebt van het bouwen van een stad met zijn bijbehorende geschiedenis, dus hoe fijn is het dat er volgend jaar weer een nieuwe Anno wordt toegevoegd aan de reeks, namelijk Anno 1800.

In Anno is het de bedoeling dat je een stad opbouwt en laat opbloeien van eenvoudig dorp tot industriële superstad en dat is best een kunst. Je moet weten hoe je met al je grondstoffen om moet gaan, hoe je deze zo goed mogelijk kunt benutten. Daarnaast moet je ook nog zorgen dat je populatie blijft groeien, anders heb je onvoldoende werknemers voor alle bedrijven die je nodig hebt om al die grondstoffen te winnen en ze moeten ook nog gezond blijven. Als dit allemaal loopt kun je nog groter worden door andere steden in te nemen en dat hoeft niet altijd vriendelijk te gaan. Elk deel uit de Anno serie beslaat een ander tijdperk, waardoor elk spel anders speelt. De eerste Anno was Anno 1602 die zich afspeelt in Europa in uiteraard 1602 en was een enorm succes, dus konden opvolgers zeker niet uitblijven. Naast het spelen in het verleden is het sinds 2011 met Anno 2070 en 2015 met Anno 2205 mogelijk om te kijken hoe de toekomst eruit zou kunnen zien en daarbij kan de ruimte natuurlijk niet uitblijven.

In 2019 gaan we echter weer terug naar de 19e eeuw, een eeuw vol innovatie, maar ook vol samenzwering, manipulatie en loyaliteitskwesties, Het Familiediner is er niks bij. Je staat aan de voet van een nieuw continent en het is weer de bedoeling dat je die laat opbloeien tot een metropool. Maar het is niet voor niets twintig jaar later, dus ze voegen er nog wat niet gameplay aan toe. Blue Byte doet zijn best om samen met uitgever Ubisoft weer wat moois neer te zetten. Je kunt nu jouw bemanning de hele wereld over sturen om de deze te ontdekken en hier vooral ook een slaatje uit te slaan. Ik ben dan wel benieuwd hoe ze dit gaan vormgeven. Zie je een schip varen en kun je het volgen. Ga je (vervolgens) over land en kun je ze dan ook nog zien/volgen en is de vondst ook iets wat in die tijd veel voorkwam of misschien wel een bekende relikwie. Behalve het zoeken naar dingen die geld opleveren kun je ook nog op zoek naar zeldzame dieren en volkeren. Mijn interesse is gewekt mensen!

Behalve expedities voegt de game ook een nieuwe manier van personeelsbeheer toe voor de fabrieken die je runt, waardoor het makkelijker en realistischer zou moeten zijn. Tevens is Zuid-Amerika te verkennen voor het zwarte goud. Terugkomende elementen zijn natuurlijk de campaign met zijn eigen verhaallijn (ben ik ook zeer benieuwd naar), sandbox (want wat is er nu lekkerder dan gewoon zelf omprutsen en kijken wat je ervan kunt bakken) en multiplayer (zodat je ook nog rekening moet houden met iemand anders dan een AI). Sandbox vind ik toch altijd het leukste, omdat je daar zelf de regie hebt over hoe je begint, wat je neerzet en wat het einddoel moet zijn. Tijdens een campaign is het toch grotendeels al uitgezet en heb je weinig artistieke vrijheid, maar kan wel weer een goede manier zijn om de game te leren kennen en het verhaal doet in positieve zin iets met de gameplay. Multiplayer is absoluut niet mijn sterkste kant, want ik ben niet heel snel en ik neem graag de tijd om na te denken over dingen. Zou ik dit multiplayer met mijn man spelen, dan weet ik zeker dat ik verlies, maar het is wel gezellig (tenzij een van de spelers niet tegen zijn of haar verlies kan). Het is ook tof dat spelers en fans mee kunnen denken met de ontwikkeling van Anno 1800. Al meer dan een jaar kun je via Anno Union feedback geven aan de ontwikkelaars en proberen ze die feedback te verwerken in de game. Daardoor wordt de game natuurlijk steeds meer naar wens van de speler en biedt het ze een band met de community.

Naast de basis uitvoering van de game, zal er ook een Digital Deluxe Edition worden uitgebracht. Deze bevat de basisgame, de eerste DLC genaamd “The Anarchist”, de soundtrack, een artbook en exclusieve logo’s. En alsof dat nog niet genoeg is komen ze ook nog met de Pioneers Edition. Deze editie bevat de basisgame, een Steelbook, een artbook, 3 lithografieën, een brief (ik ben dan wel benieuwd van wie en aan wie), de soundtrack van de game en dat alles in een mooie verzamelbox. Natuurlijk krijgt deze editie ook de DLC en exclusieve logo’s digitaal bijgevoegd. Kortom, er is veel om naar uit te kijken en we zullen nog tot 26 februari 2019 moeten wachten tot we een van de edities in ontvangst mogen nemen. Mocht je de game willen pre-orderen, dan kan dat en dan krijg je er zelfs nog extra content bij (ook nog!). Kijk hier voor meer informatie over Anno en mocht je lid willen worden van Anno Union, klik dan even hier. Ondertussen is Steam klaar met installeren, dus ik ga nog even terug naar de 15e eeuw. Zie je over vier eeuwen!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.