Unravel 2 is een hele mooie co-op game ontwikkeld door Coldwood en uitgebracht door EA voor de PC, Play Station 4 en Xbox One. In Unravel 2 ben je een Yarny, van het Engelse woord Yarn want je bent letterlijk een bolletje touw. Je begint als een rode Yarny die schipbreuk lijdt en met zijn ziel onder de arm over de zeebodem loopt, tot je een blauwe Yarny tegen komt. Je raakt elkaar aan en de magie begint! Samen overwin je vele obstakels door elkaar er soms letterlijk doorheen te sleuren. Het leuke van Unravel 2 is dat het een perfecte co-op game is, maar je het ook alleen kan spelen. Voor als je even niet wil wachten op iemand, of gewoon jezelf uit wil dagen.

Unravel 2 begint met een tutorial, maar spelenderwijs. Je begint dus echt met spelen en stapje voor stapje leer je er iets bij, zonder lappen tekst te hoeven lezen. Uiteindelijk spreken de controls heel erg voor zich en werkt het soepel en logisch. Het spel deed mij qua controls en opties in het begin wel een beetje aan Putty Pals denken, maar qua uiterlijk en verhaal is het een wereld van verschil. Het spel heeft een hele realistische look en dat maakt het een heel bijzonder en erg mooi spel om te spelen. De graphics zijn alsof de Yarny’s zo in je eigen tuin lopen. Je zou wel goed moeten zoeken, want ze zijn erg klein.

Unravel 2 heeft zeven levels met puzzels die, als je co-op speelt, echte teamwork nodig hebben om ze te kunnen halen. Je moet je soms aan elkaar vast binden waardoor de ene moet schommelen, maar de ander juist moet loslaten op het juiste moment. Er zijn ook puzzels waar je behendigheid nodig hebt, je moet dan meerdere keren achter elkaar springen, of echt perfecte timing hebben wil je het halen en aan de andere kant heb je weer puzzels waar je juist geduldig je moment moet afwachten. Soms moet je ook echt even van alles uitproberen voor je de oplossing vindt hoe je verder moet en ik vond dat er ook echt wel uitdaging in zat af en toe. Zou je vallen of het niet helemaal halen, je hoeft nooit heel erg ver terug, dus dat scheelt veel irritaties. Wat ik leuk vind aan Unravel 2 is dat je elkaar niet altijd nodig hebt. Soms moet je van punt naar punt springen, of hangen en dan kan je er een race van maken om te kijken wie het meest behendig is en dus het snelste de overkant haalt. Ook kan je de Yarny’s samenvoegen. Dan ben je één rood/blauwe Yarny en kan dus ook maar één persoon besturen. Als je alleen speelt is dit erg handig, zodat je niet beide Yarny’s om en om naar voren hoeft te laten lopen, maar met co-op kan het handig zijn als je met je kind speelt en het af en toe te moeilijk is, dan kan je het op deze manier even overnemen.

Naast dat het een puzzel spel is en je obstakels moet overwinnen, zit er ook echt een verhaal in het spel. Je gaat niet puur van level naar level, maar ontdekt ook een verhaal van vriendschap. Tijdens het ontdekken van nieuwe plekken zie je af en toe de schaduw van een jongetje en meisje samen bewegen. Je gaat van bossen, naar de stad, tussen auto’s door, door parken en langs rivieren en sommige omgevingen zijn zo mooi dat je er even bij stil wil staan.

De zeven levels zijn goed uit te spelen voor iedereen die een beetje ervaring heeft met puzzel spellen. Zou je vast komen te zitten dan helpt het soms om er even bij weg te lopen en dan opnieuw te proberen, soms zie je dan ineens de uitweg. Naast de standaard levels zijn er ook nog mini levels, zou je wat meer uitdaging zoeken. Om alle bonus content te kunnen spelen, moet je wel het verhaal uitgespeeld hebben.

Amber haar oordeel
Unravel 2 is een heel erg mooi puzzel spel waar behendigheid, timing en logisch nadenken samen komen. Op een gegeven moment vallen de oplossingen wel een beetje in herhaling en ben ik gestopt met spelen, maar het is wel zo’n leuk spel dat ik het een paar dagen later weer opgepakt heb om het toch uit te spelen. Het is niet alleen leuk om te spelen, maar ook om te kijken. Het is leuk om als co-op te spelen, daar is het spel ook wel echt voor gemaakt, maar dan heb je wel veel geschreeuw en af en toe gebekvecht, als het niet helemaal lukt. Ik vond het ook fijn om het even alleen te spelen. Dat je helemaal op gaat in de wereld en rustig je weg door de puzzels vindt. Voor mij is dit een groot pluspunt dat het ook echt goed alleen te spelen is. Sommige co-op spellen kunnen ook echt alleen co-op en dan krijg je toch minder waar voor je geld.  Unravel 2 is kindvriendelijk, maar kan misschien een beetje eng zijn voor jonge kinderen, het heeft soms een dark edge. Ook zullen de puzzels dan te moeilijk zijn, dus ik raad aan om het samen met je kinderen te spelen.

+ Zowel co-op als single player
+ Hele mooie omgeving
+ Soepele controls