Heerlijk een avondje ouderwets Monopoly spelen, een klassiek bordspel die iedereen wel kent. Ubisoft bracht in samenwerking met Hasbro een digitale versie uit voor op de Nintendo Switch. Pak snel wat eten en schenk de glazen in voor een gezellig potje ouder- maar toch nieuwerwets Monopoly.

Herken je dit nog? Een bordspel pakken van de bovenste plank. De doos helemaal onder het stof omdat hij daar al jaren ligt. Snel alles afstoffen, tafel leeg maken en dan (dit vind ik het mooiste van bordspellen) het bordspel uitvouwen. Alle vakjes en de gebeurtenissen zijn zichtbaar, maar voordat je begint eerst alle voorbereidingen treffen: kaarten schudden, startgeld klaar leggen en kleurpionnen kiezen. Wat dan nog van belang is zijn de borrelhapjes! En oh ja, het drinken mag ook niet worden vergeten. Iedereen klaar! En spelen maar! Hm, good old times.

Ik hou er wel van: bordspellen spelen. Maar ik kan best begrijpen dat door de technologie ouderwetse bordspellen gedigitaliseerd worden. Monopoly is een van deze bordspellen die nu verkrijgbaar is voor de Nintendo Switch. Een leuk feitje trouwens: dit spel is in Nederland gemaakt door Engine Software, een studio gevestigd in Doetinchem. Hier kan ik dan echt trots op zijn. Genoeg gekletst. Let’s play Monopoly!
Wij kennen allemaal de klassieke Monopoly en een speelsessie kan soms uren duren. Vooral, omdat je met maximaal 6 spelers kan spelen en het dan lang kan duren voor je weer aan de beurt bent. Om de tijd wat te versnellen kent het spel doelkaarten. De speler stelt een doel vast voordat het spel begint. Zo is er bijvoorbeeld de doelkaart Grondbezitter waarbij de speler wint als hij als eerste € 500 aan huur verdient. Of doelkaart Hotelmanager om als eerste een hotel te bouwen, voldoende opties dus om een sessie in te korten.

Tevens kan je ook de huisregels in het spel aanpassen. Het spel kent 6 regels, maar één daarvan is dat je huizen kan bouwen zonder dat je een hele straat in bezit hebt. Super handig voor strategische spelers. Ik kan best begrijpen dat je als ervaren speler meer uitdaging zoekt, want anders is zo’n potje ook maar saai. Helaas kan je maar één huisregel tegelijk kiezen, maar voor deze spelers (of spelers die het heel leuk vinden om tegen online spelers te spelen) is er een ook een online optie toegevoegd. Zoek spelers op of maak een speelbord aan met jouw eigen huisregels en doelkaarten om spelers uit te nodigen.

Iedereen die Monopoly wel een keer gespeeld of gezien hebben, kennen de vlakke 2D-speelbord met straten van bekende steden, nutsbedrijven (station bijvoorbeeld) en Kansen en Algemene Fondsen, die voordelig of nadelig kunnen werken voor de speler. Naast deze bekende versie heeft Nintendo ook een 3D-variant toegevoegd, die 3 speelborden bevat. Het Stadsbord, Pretparkbord en Spookbord. Deze borden hebben ieder zijn eigen charme. Het bord komt echt tot leven. Je ziet mensen die rondlopen, auto’s rijden rond, bomen bewegen door de wind…noem maar op. Elk detail ziet er superstrak uit en maakt het echt levendig. Vooral erg leuk als je dit op de tv speelt. Wel heb ik het idee dat de 3D-speelborden iets meer prestatieproblemen hebben dan de 2D-borden. Dat is op zich ook niet zo gek, want bij de 3D-speelborden moet de game iets meer zijn best doen om overzichten of weergaven te laden of te versnellen. Mij stoort dit niet. Ik vind de 3D spelborden een leuke toevoeging, je wilt op een gegeven moment wel eens wat anders dan alleen maar straten van Haarlem of Ons Dorp kopen. Naast de klassieke opzet heeft het spel ook een 2D-Rabbids speelbord toegevoegd. Wel leuk, maar de straten enzovoorts blijven hetzelfde.

Een groot pluspunt is dat je dit spel overal kan spelen. Op tv of handheld op de Switch. Als je het alleen speelt, dan is de handheld Switch heel handig. Met meerdere spelers raad ik je wel aan om het op tv te spelen, zodat iedereen alles goed kan zien, vooral als je één van de 3D-speelborden speelt. Leuk is dat hoe vaker je speelsessies speelt, hoe meer pionnen je kan unlocken. Enkele voorbeelden van doelen zijn: Land op ‘Start’ 10x, Koop vastgoed op het pretparkbord 20x en Ga langs 2 of meer pionnen in één beurt 10x. In totaal kan je 12 pionnen vrijspelen.

Op het spelen van het spel is niks aan te merken. Het is simpel, overzichtelijk en makkelijk te besturen met één of beide Joy-Con’s. Zoals ik al zei, kent het spel een lage speelsnelheid waardoor je enig tijd moet wachten totdat jij weer met je dobbelstenen kan gooien. Vooral als je alleen bent, dan is dit spel leuk om tussendoor te doen. Check dan wel of iemand met jou wil onderhandelen of een straat wordt geveild die jij heel graag wilt hebben. Muziek is normaal en toepasselijk bij de klassieke Monopoly-bordspel. Het spel kent meerdere talen waaronder ook Nederlands. Alleen de voice-over is in het Engels, die je eventueel kan uitzetten.

Wendy’s Oordeel:
Monopoly in een nieuw digitaal jasje. Een goede zet! Voor de Monopoly-fans is dit echt een leuke toevoeging. Je kunt met meerdere spelers spelen en het is speelbaar op de tv of handheld. Voor meer uitdaging kun je eventueel huisregels aanpassen en/of doelkaarten instellen waardoor de speelsessie net even wat anders wordt. Het is een leuk spel om lekker tussendoor te spelen of als je vrienden over de vloer komen.

+ Leuke toevoeging voor Monopoly-fans
+ Simpel, makkelijk en overzichtelijk
+ Beschikbaar in het Nederlands