Eindelijk jagen op monsters!? Zou je haast wel denken. In de nieuwe Capcom-game Monster Hunter Stories, een spin-off van Monster Hunter-series, ga je monsters verzamelen en meenemen op avontuur.

De ontwikkelaar Capcom durft een klein uitstapje te maken van zijn grote successerie Monster Hunter. En dit doen ze door middel van deze game: Monster Hunter Stories. Voordat ik verder ga met deze game, vertel ik eerst wat meer over de Monster Hunter-franchise. De spellen gaan voornamelijk over dat de hunter (jijzelf) grote monsters in verschillende landschappen verslaat om quests te voltooien die door de lokale bevolking is gegeven of om items te verzamelen voor het verbeteren van wapens, bescherming of om gewoon potions te maken. Klinkt simpel toch? Ja, dat dacht ik ook.

Terug naar Monster Hunter Stories. Het verhaal gaat over een klein dorpje Hakum dat wordt aangevallen door een monster, dat geïnfecteerd is door een zwarte vloek. Jouw personage, een aanstaande Rider, heeft als taak om de duistere vloek te onderzoeken en te stoppen voordat ie meer schade maakt.
En hoe doe je dat? Heel simpel. Gedurende de story mode quests ontvangt jouw personage een bindingssteen, the Kinship. Deze steen bevat een bovennatuurlijke kracht om een band te vormen met jouw monsters. Tijdens de story mode wordt deze steen alsmaar krachtiger.

Spelers die al bekend zijn met de spellen van Monster Hunter, zullen wellicht even moeten wennen aan de nieuwe gameplay. Als rol van Rider moet je bevriend worden met monsters door eieren te stelen uit Monster Den’s en uitbroeden. Vervolgens kan je ze meenemen in je Monster Party tot een max. van 5 monsters (max. 6 monsters als je wat verder bent in de story mode) wat ik trouwens wel heel fijn vind. Want tijdens het uitvoeren van quests of verkennen van landschappen zijn er diverse plaatsen waar je alleen kan komen door onder andere te zwemmen of te klimmen. Door een monster mee te nemen met zo’n eigenschap kan je op meerdere geheimen plekken terecht komen om zeldzame items te kunnen vinden.
Tevens zijn de graphics ook anders. In de Monster Hunter-spellen zijn de graphics heel gedetailleerd, veel natuurlijker. In deze game ziet het wat kinderlijker uit maar alsnog erg gedetailleerd. Maar hè, de hoofdpersonage is ook niet volwassen.

De gevechten zijn RPG turn-based, om de beurt vindt er een aanval plaats. Zowel de Rider als zijn monster zal een aanval doen op de tegenpartij. De aanvallen zijn gebaseerd op de steen-papier-schaar-spel. Elk categorie heeft een sterke en zwakke kant. Je kan kiezen tussen Power, Technique of Speed aanvallen. Het kan op zijn tijd vervelend zijn omdat je niet weet welk aanval de tegenpartij gaat doen. Power is sterk tegen Technique, maar zwak tegen Speed. Jouw monstervriend kiest zelf zijn aanvallen uit. Nou ja, de CPU dan. Maar je kan een deel van zijn aanvallen, voornamelijke speciale aanvallen die hij op bepaalde level leert, wel kiezen maar dan lever je wel Kinship-punten in. Ik switch regelmatig van monster als ik weet tegen welk partij ik vecht en welk strategie hij gebruikt.
Als de Kinship-steen vol is en activeert, werkt de Rider samen met zijn monster als 1. De level van de Kinship-steen staat nu op 1 en kan tot 3 wanneer je twee succesvolle aanvallen weet te behalen. Hoe hoger de level, hoe sterker de speciale aanval wordt.

De wereld van Monster Hunter Stories is groot. Er zijn diverse landschappen beschikbaar waar je naar toe kan tijdens de story mode. De gebieden zijn gedetailleerd en biedt voldoende opties om ze eens goed uit te pluizen. Wie weet vindt je nog wel iets bijzonders. Omdat de gebieden zo gedetailleerd zijn, zijn er regelmatig laadtijden aanwezig in het spel. Dit is wel algemeen bekend in de Monster Hunter-spellen. En soms zie je het scherm heel even bevriezen (echt op de milliseconden, hoor) om de monsters en items te laden. Of dat je alleen de contouren van de bevolking ziet. Dit stoort me niet, maar valt wel op.
De muziek in het spel is zeer goed. Elk gebied of gevecht heeft zijn thema waardoor je als speler meeleeft in het spel. Een grote pluspunt. Je hoort precies wanneer de druk toeneemt en daar houd ik wel van.

Daarnaast bevat het spel vele extra opties. Gebieden verkennen en zoeken naar zeldzame items en side quests doen van mensen of quests bord die in dorpen/steden staan om geld te verdienen. Maar wat je ook kan doen, en dat doe ik regelmatig, op zoek naar rare Monster Den’s. Dit zijn zeldzame broedplaatsen van monsters. Deze grotten zijn in drie kleuren te vinden. Goud en Rood zijn de zeldzame grotten waar je monstereieren kan vinden met hoge stats en abilities. Jouw trouwe kat omschrijft het ei of dat er een sterke of zwakke monster bevat. En deze neem je mee op uit te broeden. Let wel op: je kan er maar 1 meenemen. Weiger je het eerste ei en er zit maar 2 eieren in het nest (is random bepaald) dan neem je automatisch de tweede ei mee ook al is ie slecht. Wanneer je later in het spel bent, unlock je meer opties. Je kan bijvoorbeeld de monster ability overdragen naar de andere om hem sterker te laten maken. Of monsters op pad laten gaan om items te verzamelen, terwijl jij als Rider andere dingen gaat doen.
Tevens kan je gebruik maken van Amiibo’s in het spel om speciale monsters of andere items te unlocken. Ik zeg: probeer maar.

Wendy’s Oordeel:
Ik heb nog nooit een Monster Hunter-spel gespeeld, omdat ik dacht dat dit niet mijn type spel is. Nu ik Monster Hunter Stories heb gespeeld heb ik wel een nieuwe verslaving erbij gekregen. Een heerlijke RPG-game waar je veel tijd aanbesteed. Monsters verzamelen, zeldzame items grinden om nieuwe wapens en outfits te maken. Heerlijk.

+ Prachtige gebieden om te verkennen of monsters neer te halen
+ Voldoende opties: side quests doen, items of monstereitjes zoeken
+ Gamestijl en graphics zijn goed