Mages of Mystralia is een prachtige indie RPG waarin Zia leert om te gaan met haar magie. Zia leeft nu in een wereld waar magie verbannen is. Dus wanneer naar voren komt dat Zia magie bezit, wordt ze op toepasselijke wijze verbannen. Het spel start wanneer Zia door het bos rondloopt op zoek naar hoe ze nu verder moet. Hier komt ze de eerste andere magier tegen. Hij helpt haar op weg om niet alleen over haar eigen vaardigheden te leren, maar ook over andere magiers en natuurlijk Mystralia zelf. Hier begint Zia’s ontdekkingsreis.

Zia komt onderweg veel enge monsters tegen. Gelukkig heeft ze een aantal vaste spreuken tot haar beschikking. Zo heeft ze bijvoorbeeld een schild spel genaamd ‘Ego’ (die je absoluut nodig gaat hebben voor de eerste baas), een ijs spreuk genaamd ‘creo’ waarmee je een ijs-brug kan creëren, ‘Actus’ die een vuurbal maakt en ‘Immendi’ die het best omschreven kan worden als een soort van energy slash. Deze aanvallen kun je uitvoeren via het vierkantje, driehoekje, rondje en de R2-knop. Echter wat deze game zo interessant maakt is dat je deze spreuken kan versterken door er ‘runes’ aan te koppelen die je onderweg tegenkomt. Een voorbeeld hiervan is wanneer je de ‘homing’ rune koppelt aan de spel ‘Actus’. Dit zorgt ervoor dat jouw vuurbal altijd richting de vijand gaat. Dit is echt ontzettend interessant en maakt de spreuken creatief veelzijdig.

Het is belangrijk dat je jouw spreuken zo sterk mogelijk maakt, want je gaat deze nodig hebben in boss battles. De eerste boss battle was dan ook onzettend leuk om spelen. Ondanks dat de baas wel pittig was, was het ook duidelijk dat bepaalde spreuken voor bepaalde doeleinden moesten worden gebruikt. Nadat ik deze baas had verslagen kon ik eindelijk verder om een nieuw deel van Mystralia te ontdekken. Mystralia, en de hele game eigenlijk, zijn trouwens prachtig ontworpen. Zowel het spreuken systeem, als de wereld, als de bewoners zien er prachtig uit. Deze game heeft een warme en creatieve uitstraling die je uitnodigt om alles te ontdekken.

Mijn oordeel:
Mage of Mystralia is een kleurrijke Indie game waarbij je niet alleen je eigen vaaardigheden als magier ontwikkeld, maar waar je ook een hele nieuwe wereld ontdekt. Compleet met monsters en al. Daarnaast heeft deze game ook zijn eigen unieke systeem voor het creëren en personaliseren van spreuken. Dit gecombineerd met leuke puzzels en een prachtige omgeving zorgt ervoor dat ik vol enthousiasme Mystralia wilde verkennen.

+ Je kan je eigen spreuken samenstellen en versterken.
+ Het heeft een interessant verhaal.
+ Het ziet er prachtig uit. De omgeving, de mensen en de spreuken zijn prachtig ontworpen.