Dr Kawashima was ooit een gerespecteerde, Japanse dokter die miljoenen keren over de toonbank vloog. Nu nog steeds is de game te vinden in lijstjes met de bestverkochte games allertijden. In de nieuwe Dr Kawashima is de beste man veranderd in een duivel met een Brits accent. Als dat maar goed gaat…

Hij kreeg alle oudere mensen aan de Nintendo DS: Dr Kawashima beloofde jaren geleden dat hij ons brein kon stimuleren en dat deed hij goed. Deze dame met discalculie kon iets beter hoofdrekenen en het was een genot om elke dag even terug te komen voor nieuwe lessen of wat nodige herhaling.

In de nieuwe game, Devilish Brain Training, is het iets minder urgent om elke dag terug te komen, maar dat wil niet zeggen dat het spel verder niet aantrekkelijk is om te spelen. Integendeel, het is best verrassend om te zien dat dit concept nog steeds prima blijkt te werken. Veel games uit het DS-tijdperk haalden bij lange na niet zoveel succes op 3DS, maar Devilish Brain Training is geen slap aftreksel van zijn voorganger.

Elke dag even doen

Als je elke dag even een momentje neemt om dit te spelen, dan merk je echt dat het effect heeft. Het is niet echt een game, het is meer een soort huiswerk. Het is niet voor niets Duivels: waar je vroeger gewoon meteen op mocht schrijven want het antwoord van een som was, moet je dat nu opschrijven van de som erna. Je moet dus niet alleen rekenen, maar ook nog eens in het achterhoofd houden wat het getal was. Als je zoals ik dyscalculie hebt, dan is dat een enorme uitdaging.

Je kunt uiteindelijk zelfs beter worden en dan bijvoorbeeld het antwoord van twee sommen geleden onthouden en opschrijven, maar ik ben niet zover gekomen. #schaam Tot mijn grote spijt is bovendien bijna alles in deze game met getallen onthouden, dus dat maakte het voor mij heel moeilijk om gemotiveerd te blijven dit elke dag te doen. Op een gegeven moment wilde ik alleen maar dezelfde game doen die ik wel kon, maar dat is natuurlijk ook niet goed.

Wat tot slot wel tof is, en me dan wel weer wist te motiveren, is dat je statistieken te zien krijgt van hoe je het doet en hoe je progressie maakt. Dat is heel tof, want je wilt uiteindelijk vooral jezelf verbeteren met dit spel en je ziet dus direct of dat je ook lukt. Het enige jammere is dat je niet alleen dat van jezelf ziet, maar dat je steeds met anderen wordt vergeleken. Niet echt goed voor het zelfvertrouwen, en in mijn ogen ook helemaal niet relevant.

Welkom terug Kawashima!

Uiteindelijk ben ik wel blij dat Dr Kawashima weer terug is. Ik heb hem de afgelopen jaren best een beetje gemist en het is goed om jezelf af en toe even af te straffen op andere manieren dan slechts in de sportschool. Het hoeft bovendien maar vijf tot tien minuten te duren, wat het helemaal makkelijk maakt om even op te pakken tijdens het koken of in de trein naar je werk.

Laura’s oordeel
Dr Kawashima is terug en hoewel de opdrachten met alle getallen en onthouden niet allemaal even leuk zijn als die van vroeger, merk je wel dat je elke dag beter wordt. Het niveau kan wel snel hoger gaan, dan is het moeilijk om gemotiveerd te blijven.

+ Interessant onderbouwd door Dr Kawashima, goed voor je discipline, werkt wel.

– Moeilijk gemotiveerd te blijven, erg veel met getallen.