Iedereen kent Kirby wel. Een roze beestje in de vorm van een stuiterbal. Dit gamepersonage is jarenlang geliefd bij vele gamers, zowel jong als oud. Dit schattige personage heeft tientallen games op zijn naam staan sinds 1992 en ik verwacht dat er nog vele games zullen volgen. Ik ben dan ook superblij om deze review te schrijven over de game Kirby’s Blowout Blast, exclusief voor de Nintendo 3DS.

Deze game is gebaseerd op de minigame Kirby 3D Rumble uit Kirby: Planet Robobot dat vorig jaar voor de Nintendo 3DS uitkwam. Spelers waren enthousiast van deze minigame waarop HAL Laboratories (de maker van Kirby-games) een speciale uitgave maakte die online verkrijgbaar is op de Nintendo eShop. We zijn gewend dat we diep in onze portemonnee moeten tasten, maar dit downloadbare spel kost maar 6,99 euro. Een koopje, al zeg ik het zelf.

Tijd om de game te spelen. In het kort wordt er eerst uitgelegd wat je moet doen en welke knoppen bepaalde functies hebben. Dat is fijn om te weten. Zeker voor spelers die niet bekend zijn met Kirby. Maar het is de bedoeling dat je de tegemoet komende vijanden opslokt om andere vijanden mee te bekogelen. Hoe meer vijanden je in één keer kan opslokken, hoe groter Kirby’s vuurkracht wordt en des te hoger de scores worden die je kan behalen. Klinkt simpel, toch?

Lijkt mij ook. In de aankomsthal staat de eerste Warp-star level al klaar. In een soort kinderlijke 3D-platformlevel rent, springt of zweeft Kirby door de levels heen. Je moet, naar mijn gevoel, onschuldige beestjes zoals Waddle Dees en Bronto Burt’s opslokken en deze gebruiken tegen anderen vijanden. Maar hè, Kirby doet alles voor een high score.
Tijdens de verschillende stages zijn er plekken die geblokkeerd worden. In dat stuk moet Kirby proberen alle vijanden te verslaan. Leuk gedaan, want je weet niet uit welke hoek de monstertjes komen. Want voor je het weet, loopt Kirby schade op. Zo’n plek bevindt zich ook aan het einde van elke stage.

De eerste paar stages zijn makkelijk. Maar het wordt wel steeds moeilijker. In totaal zijn er 25 stages waar Kirby doorheen moet, verspreid over 5 levels. De eerste twee levels bestaan uit 4 stages. Vanaf level 3 zijn het er 5. Aan het einde van ieder level staat een eindbaas op je te wachten. Bekende eindbazen zoals Lololo & Lalala en Kracko uit eerdere Kirby-spellen. Dit maakt het zeker leuk en afwisselend, maar ook uitdagender voor de speler. Want om je score nog hoger te maken, moet Kirby tijdens de stage geen schade hebben gekregen, binnen een bepaalde tijd de stage behalen, alle coins bemachtigen en alle vijanden hebben verslagen. In bepaalde stages zijn deze uitdagingen lastig te behalen. Zeker naarmate de levels vorderen. Level 1 is makkelijk, level 2 is ook nog wel te doen. Vanaf level 3 beginnen de vijanden en stages lastiger te worden.

In sommige stages kan je de combinatie alle coins en vijanden niet eens behalen. Op bepaalde plekken in een stage zit een vijand stiekem op Kirby te wachten. Hij is in het bezit van een gouden coin. Als je niet snel genoeg bent om hem neer te halen, verdwijnt hij en haal je niet die twee extra uitdagingen. En dit kan je de gouden beker kosten. Ik heb vaak genoeg gevloekt als ik dit beestje zag en verdween uit het beeld, waardoor ik dan een zilveren beker kreeg. Heel irritant.

In totaal zijn er vier bekers: brons, zilver, goed en platinum. Als je alle stages met minimaal goud behaalt, dan unlock je de Ex-versie. Dit zijn de exact dezelfde stages alleen wat moeilijker.

Hoewel de levels kinderlijk ogen, vind ik dit bij Kirby niet zo erg. Ik ben het wel gewend. De graphics zien voor een korte game goed uit en de besturing werkt prima zonder enig hapering. De levels zijn origineel en tevens zijn ze geïnspireerd op de eerder uitgekomen games net zoals de muziek. Dat maakt het spel extra aantrekkelijk. Daarnaast heeft het spel extra content erbij gekregen: het is compatibel met Kirby-amiibo’s. Gebruik ze om nieuwe achtergrondmuziek te krijgen. Voor als je behoefte hebt aan ander muziek.

Wendy’s Oordeel:
Kort maar krachtige (mini)game exclusief voor de Nintendo 3DS. De graphics zien er goed uit. Leuk voor de Kirby-fans en spelers die het leuk vinden om tussendoor een game te spelen. Het doorlopen van de vijf levels is niet lastig, maar voor meer uitdaging moet je alle levels minimaal goud behalen om de Ex-levels te unlocken. Dat is in sommige stages een hele uitdaging. Ook leuk om te weten: kinderen zullen dit spel leuk vinden. Maar wij, volwassen, vinden dit ook wel stiekem leuk.

+ Vijanden opslokken en uitspugen om zoveel scores te behalen
+ Leuk voor onderweg , tijdens de vakantie of voor tussendoor
+ Als je een Kirby-fan bent