Rondrijden in oude maar ook nieuwe super auto’s is iets wat ik heel erg graag doe. Helaas is dit
voor mij nog niet in het echt bereikbaar. Daarom grijp ik ook iedere keer weer gretig naar mijn
controller om in de wereld van Forza Horizon rond te cruisen. Hoe me dat dit keer met Forza
Horizon 3 beviel, lees je hieronder.

De wereld van Forza Horizon
In de eerste Forza Horizon reed je rond in de staat Colorado en bij Forza Horizon 2 bewonderde je al rijdend het zuiden van Frankrijk en het noorden van Italië. Nu pak je een van je vele auto’s uit de garage om het veelzijdige open gebied van Australië te verkennen. Echt alles vind je in deze omgeving! Je hebt de Outback met vele rotsen en zandgebieden, Surfers Paradise waar je in een stad vol met skyscrapers rondrijd en ook Byron Bay waar je langs de kust kan rond racen. Maar je vind in veelzijdig Australië ook flinke bosgebieden, uitgestrekte vlaktes met plantages, slingerende wegen om bergen en een snelweg waar je plankgas kan gaan om even je nieuwe wagen te testen. Het is tot nu toe een van de meest veelzijdige werelden binnen de Forza Horizon reeks. Inmiddels heb ik al uren rondgereden en zijn er nog genoeg wegen te ontdekken en gebieden te verkennen. In Forza Horizon 3 zou je de wereld ook op een andere manier kunnen bekijken. Dankzij de Drone modus kun je het gebied ook vanaf een wat hoger perspectief bewonderen. Waar deze Drone ook dus onder andere handig voor is, vertel ik je later. Binnen de wereld van Forza Horizon 3 vind je enorm veel verschillende auto’s en met de aanvulling van buggy’s is er voor iedereen wel een auto te vinden.

img_forza_horizon_3_01
Auto’s, auto’s en nog eens auto’s
Net als in de voorgaande edities heeft Forza Horizon 3 ook veel auto’s te bieden. In deze editie zijn het er zelfs 350 in allerlei verschillende merken, maten en soorten. Voor de oldtimer liefhebbers zijn er ook weer een aantal hele leuke pareltjes om in rond te rijden. Ja ik heb een kleine voorliefde voor unieke en oude auto’s. Ik zag mijn kans dan ook schoon om in de Reliant Supervan III uit 1972 rond te rijden en na een aantal wedstrijden wist ik dit is geen auto voor mij. De auto heeft namelijk maar 3 wielen en is zo onstabiel als het maar zijn kan in bochten. Een van de geweldigste relaxte auto’s die je binnen Forza Horizon 3 kan vinden is de BMW Isetta 300 Export uit 1957. Deze auto ziet er niet alleen super schattig uit maar rijdt ook gewoon heerlijk rustig. Niet ideaal voor de lange afstanden maar wel leuk als je gewoon even rustig rond wilt cruisen. De auto waar ik toch het meest in rijdt, is de Audi R8 V10 Plus. Ik heb hem een heerlijk roze kleur gegeven en tot nu toe is het een van de wagens met de fijnste wegligging. Maar goed er zijn nog zoveel auto’s om uit te kunnen testen alleen ja de fondsen (credits) zijn niet altijd even toereikend. Heb je een auto uitgekozen maar wil je toch nog wat verbeteringen dan kan dat. Ook in deze editie kun je flink gaan lopen finetunen aan je pas gekochte of gewonnen auto. Niet alleen optisch zoals leuk verfje of stickers en zelfs je eigen nummerplaat ontwerpen maar ook nieuwe velgen, banden, je remmen, ophanging en nog veel meer. Ja je moet er wellicht wel een beetje technisch voor aangelegd zijn. Voor de niet technicus zijn er ook regelmatig kant en klaar sets te koop die je laten zien wat er verbeterd in je auto met die set, ideaal! Ook dit keer voelt de simulatie van het autorijden weer erg goed aan. De drempels “voel” je net even wat meer met een oldtimer dan met een nieuwere auto met betere dempers.

img_forza_horizon_3_02
Beetje jammer

Er zijn een aantal onderdelen in deze editie veranderd die ik een beetje jammer vind. Laten we beginnen bij de Barn Finds. Ik heb ze inmiddels allemaal gevonden en heel erg moeilijk was het niet. Het enige wat je moet doen is vooral veel spelen zodat je steeds meer fans krijgt en zo je festivals kan uitbreiden en de festival events kan afronden. Om de zoveel tijd hoor je vervolgens op de radio dat er een unieke wagen ergens verstopt is. Hierna hoor je je navigatie “Anna” vertellen dat er inderdaad een schuur te vinden is met daarin een unieke auto. Vervolgens verschijnt er een klein ronde vlek op een gebied waar de schuur zich moet bevinden. Dus met je auto erheen, de game vervolgens in drone modus zetten en je hebt de schuur binnen een minuut gevonden. Heel wat anders dus dan een flinke tijd systematisch heen en weer rijden op gebieden. Ik vond het hierdoor een beetje makkelijk. Wat hier wel goed aan is, is dat je niet meer kan vals spelen en op internet de vermoedelijke plaatsen vinden. Dan nog iets wat ik een beetje jammer vond zijn de challenges. Voorheen als je een challenge had gewonnen dan werd die auto ook aan je inventaris toegevoegd. Nu mag je daar gewoon lekker voor blijven sparen. Hartstikke leuk dat je een challenge hebt gewonnen hier heb je wat credits, fans en xp. Maar… ik wilde zo graag die auto!? Ja dat wordt dan even door sparen want die kost 1.200 000 credits! Alles moet je dus bij elkaar sparen met credits wat soms niet zo heel snel gaat. Sommige auto’s die je wel in de virtuele autoshop ziet kun je niet kopen tenzij je een uitbreidingspakket koopt. Krijg je dus een soort geforceerd kijken maar niet kopen effect tenzij je jouw fysieke portemonnee even tevoorschijn haalt. Dit zijn echt de mindere kanten in mijn ogen aan Forza Horizon 3.

img_forza_horizon_3_04
Wat zijn de pluspunten?

Je hebt nu vier festival gebieden die je kan ontgrendelen. Deze kun je allemaal uitbreiden tot maximaal level 5. Iedere keer wanneer je dat doet komen er nieuwe wedstrijden, toernooien, PR-stunts, flitspalen en uitdagingen. Daarnaast heb je ook speciale Blue-print uitdagingen waarin jij zelf bepaald hoe de uitdaging eruit ziet. Deze uitdaging kun je delen met anderen en deze verschijnt dan wanneer ze deze accepteren op hun map. Zo kan er dus altijd nieuwe content toegevoegd worden aan je game. Dit keer speel je met een eigen gekozen personage, die je later nog kan veranderen. Je verzamelt fans die ervoor zorgen dat jij je festival kan uitbreiden. Dit laatste gaf mij vooral in het begin de extra aanmoediging om beter te worden, ook al stonden ze ook te juichen als ik een keer als laatste eindigde. De speciale Festival events vind ik enorm leuk om te doen. De eerste vond ik het leukst want ik mocht racen tegen een Chinook, een transporthelikopter die in het echt een heerlijk zwaar geluid voortbrengt. Maar goed tijdens een Festival Event race je dus tegen een of meerdere speciale voertuigen. Niet alleen de speelmogelijkheden zijn flink uitgebreid ook grafisch ziet de game er weer goed uit. Er lopen, skeeleren en zitten hier en daar een aantal NPC’s wat voor een levendige wereld zorgt. Helaas heb ik alleen tijdens de intro’s wat kangoeroes rond zien springen maar niet tijdens het spelen zelf.

img_forza_horizon_3_03
Heel veel mogelijkheden

Wat naast de hierboven genoemde pluspunten ook een groot voordeel is aan Forza Horizon 3 is de mogelijkheden om te spelen. Je kunt de game namelijk zowel op je Xbox One spelen als ook op je PC. Hiervoor hoef alleen maar een editie te kopen. Ook in deze editie kun je tegen anderen racen en zie je hoe ver je vrienden zijn en wie je concurrenten zijn. Maar je kunt ook de Horizon-campagne co-op spelen tot maximaal 4 spelers. Hierdoor kun je dus alle activiteiten, competities en beloningen samen binnen halen. Daarnaast is het mogelijk om tot maximaal 12 spelers de verschillende multiplayerraces online te spelen. Je kunt dus uren kwijt in deze game zonder dat het je gaat vervelen. Zowel online als offline biedt Forza Horizon 3 weer veel content voor een afwisselende racegame. Met de verzamelde credits en fans kun je weer nieuwe vaardigheden ontgrendelen en ook de spinningwheel is weer in de game aanwezig. Hiermee kun je een nieuwe auto winnen of gewoon wat credits. Voor de muziekliefhebber is er nog een leuke toevoeging want naast de vele radio stations waar je uit kan kiezen heb je ook de mogelijkheid je eigen radio te maken. Wanneer je een Microsoft’s Groove Music account hebt kun je jouw eigen muziek streamen binnen de game via Groove music.

Sam’s oordeel:review_cijfer_9.5
Wat een heerlijke en uitstekend vervolg is Forza Horizon 3. De game stond klaar om te downloaden toen ik eindelijk met mijn pasgeboren dochter de kraamtijd in ging thuis. Dus vanaf de bank heb ik heerlijk wat uren kunnen spelen op de Xbox One en kon ik zo alles ontdekken binnen de game. De auto’s zien er weer erg goed uit en er is weer goed gekeken om wat unieke auto’s toe te voegen. Het verschil in parcoursen en omgeving zorgt voor veel afwisseling en ook de toernooien zijn erg leuk om te doen. De toevoeging van fans vind ik een goede stimulans en de mogelijkheid om je eigen muziek af te spelen geeft bij deze racegame nog meer het gevoel dat je zelf aan het rond rijden bent. Hou je van auto’s en wil je graag veel afwisseling dan mag Forza Horizon 3 niet ontbreken in jouw gamecollectie.

+ Oneindig veel uren raceplezier
+ Veel mogelijkheden en opties
+ Grafisch en levendig uitgewerkt