Bravely Default heeft eindelijk een opvolger gekregen en dat is Bravely Second: End Layer. Je hoeft niet het eerste deel te hebben gespeeld van deze JRPG om plezier te hebben in End Layer, maar als je het eerste deel niks vond, dan zal dit tweede deel je niet bekoren. Waarom wel of niet, dat lees je in deze review!

Wat ten eerste opvalt en een grote plus is, is dat Bravely Second: End Layer dezelfde visuele stijl heeft als zijn voorganger. Dat betekent dat het net lijkt alsof je een prentenboek aan het lezen bent, met een fantastische authentieke look. En dat niet alleen, want de fantastische visuele stijl is niet alleen te vinden in tussenstukjes: je wandelt met je personages door deze wondere wereld en dat is een cool effect.

Het koninkrijk waar het om draait in Bravely Second is Luxendarc en dit tweede deel pakt het verhaal op enkele jaren na het eerste deel. Je speelt het jochie Yew Geneolgia die de Three Cavaliers leidt en Agnes Oblige moet beschermen. Echter lukt dat niet helemaal, en moet je aan dit avontuur beginnen om mevrouw Oblige terug te krijgen. Dat doe je gelukkig niet alleen, maar met je Three Cavaliers en Magnilia Arch, die de Ba’al monsters bevocht uit het eerste deel.

IMG_BravelySecond_1

Je kunt je groepje regelmatig even bij elkaar roepen om de koppen bij elkaar te steken. Hoewel deze gesprekjes meestal niet gaan over het vechten maar meer over onzin eromheen, is het toch grappig om ze af en toe te bekijken (het is geschreven tekst). Bravely Second zit namelijk vol met typische JRPG-humor, die soms zo flauw is dat je je afvraagt of je het wel hebt begrepen. Hoewel ik normaal een moeilijk gevoel voor humor heb, moet ik toch vaak hoofdschuddend glimlachen om wat die personages allemaal voor onzin uitkramen.

Maar uiteindelijk draait de game natuurlijk vooral om de gameplay en deze zit sterk in elkaar. Je kunt zelf kiezen hoe heftig je de random encounters wenst te hebben, wat ik zelf direct laag heb gezet omdat ik zeker in het begin vooral de wereld goed wilde verkennen. Maar je hebt ze natuurlijk wel nodig, want je moet je team sterker maken voor de vijanden die steeds zwaarder te bevechten zijn. Wat ik jammer vind aan de random encounters is dat ze echt random zijn, dus je ziet ook niet een beest alvast op de kaart, het komt echt uit het niets.

IMG_Bravelysecond_3

Tijdens de turn-based gevechten mag je een aanval per keer doen, maar er zijn Brave Points te sparen waarmee je combinaties kan maken om zo heviger aan te vallen. Omdat je vier personages aanstuurt, kun je diverse combinaties maken en redelijk effectief vechten, maar uiteraard is de vijand ook zeker niet altijd alleen. Heb je eenmaal een bepaalde routine die je graag elke keer wilt proberen, dan kun je bepaalde aanvalscombinaties opslaan voor hergebruik. Er zijn ook diverse spells te gebruiken, hoewel ik zelf geneigd ben om altijd weer op dezelfde terug te komen. Tja, de ene JRPG-speler duikt graag in de menuutjes, ik ben daar te ongeduldig voor waardoor ik mijn strategie soms niet goed genoeg uitstippel. Nu kom ik daar meestal op een paar momenten in games wel op pijnlijke wijze achter, maar over het algemeen weet ik me er best mee te redden.

Wat je Second Layer kwalijk kunt nemen, is dat het wel een heel authentieke JRPG is. Dat wil zeggen dat er eigenlijk weinig originaliteit inzit, zeker vergeleken met het eerste deel. Als ik echter kijk naar Bravely Default en zie hoe sterk die game was, dan vind ik het niet vreemd dat de makers niet voor een al te andere aanpak hebben gekozen. Bovendien is de grote varieteit in opties wel verfrissend en dat zorgt dat zelfs leken de game zouden moeten waarderen. Het lastige is alleen dat Bravely Second niet als zodanig in de markt wordt gezet, waardoor het toch voornamelijk ervaren JRPG-spelers zullen zijn die de game oppakken. Maar ook voor hen is er wat nieuws, zoals de freeze-optie waardoor vijanden tijdelijk stilstaan zodat je ze nog meer schade kunt toedoen.

IMG_BravelySecond_2

Wat mij zo aantrekt in Second Layer is dat het niet een gestoord grote JRPG is waarin je compleet de weg kwijtraakt. Het is steeds heel duidelijk waar je naartoe moet, en ook de dungeons zijn niet heel erg enorm waardoor het behapbaar is. Zelfs als je niet zo’n JRPG-expert bent, dan kun je de game helemaal instellen zodat het ook voor jou genieten is van deze mooie wereld, bizarre humor en gevechten met bijzondere vijanden.

Laura’s Oordeelreview_cijfer_8.0
Bravely Second: End Layer is een heel toegankelijke JRPG, hoewel dat niet direct zichtbaar is. Veel zaken zijn aan te passen en je hebt veel invloed op de game, waardoor dit voor zowel ervaren als nieuwe JRPG-spelers een heel geschikte game is. De typische humor en fantastische grafische stijl maken het plaatje helemaal compleet.

+ Zeer aanpasbaar, lekker flauwe humor, prachtige plaatjes
– Is niet heel erg vernieuwend, encounters hadden zichtbaarder gekund

Kopen als je: je eens wilt wagen aan een JRPG zonder ‘voor spek en bonen’ te spelen.