Heb jij ook zo’n hekel aan dat saaie zwart-witte krantenpapier? De papieren creaties van Tearaway Unfolded hebben ook liever hun gekleurde vrolijke papiertjes waar hun wereld uit bestaat. De Scraps brengen echter alleen ellende die wereld in en veel saai krantenpapier. Tijd om de vrolijke wereld een handje te helpen met Atoi!

img_tearaway_unfolded_1

Atoi is de boodschapper die je kan kiezen om het verhaal mee te spelen. Speel je liever als mannelijke boodschapper dan kan je kiezen voor Iota. Als speler zal je jouw boodschapper door de vrolijke papieren wereld moeten leiden naar een groot portaal in de lucht, waar een boodschap heen gebracht moet worden. Door deze scheur zijn echter de Scraps ook gekomen, die de wereld op zijn kop zetten. De wereld waarin je speelt is zo vrolijk, mooi gemaakt en bevat zoveel om te ontdekken dat je hier echt heel lang zoet mee kan zijn. Er zijn cadeaus om te verzamelen, opdrachten van de bewoners om te voltooien en veel geheimen die je kunt ontdekken. Het verhaal zelf is hartstikke leuk opgezet en is geschikt voor jong en oud, maar wat verwacht je dan ook van de makers van Little Big Planet? Het spel heeft dan ook een soortgelijk gevoel als je het speelt.

img_tearaway_unfolded_3

Tearaway Unfolded is een uitgebreide remake van de originele game Tearaway voor de PSVita. In essentie is het spel hetzelfde gebleven op de besturing met de Dualshock 4 na. Deze is zo mooi gemaakt dat dit naar mijn mening één van de sterkste kanten van het spel is. De gameplay is dynamisch geworden door het gebruik van de touchpad op zo veel verschillende manieren, wat totaal niet te vergelijken is met de ervaring van een game voor de PS3. Het heeft het doorspelen van het verhaal tot een echt feestje gemaakt waarbij ik iedere keer weer verbaasd werd met een nieuwe manier om het touchpad te gebruiken in het spel.

img_tearaway_unfolded_2

Tijdens het spelen van het verhaal leer je stapsgewijs alle besturingen van zowel de knoppen als de touchpad. In het begin zal je meer lopen en schijnen met het licht van je controller om zo taken te voltooien. Later in het spel leer je onder andere springen, stuiteren op trommels, figuren tekenen op je touchpad en windvlagen creëren die vijanden wegblazen. Tijdens het avontuur dat je beleeft kan je diverse cadeaus verzamelen. De rode cadeaus zijn een beetje verstopt en kan je gewoon openen, de blauwe zijn vaak meteen te zien, maar daarvoor moet je opdrachten uitvoeren of puzzels oplossen. In de cadeaus zitten vaak confetti, wat het betaalmiddel is voor het spel. Als je genoeg confetti hebt verzameld kan je je boodschapper volledig naar wens aanpassen met ogen, mondjes, buttons en andere papieren knipsels die je kunt kopen. Voor de fotocamera kan je ook diverse filters kopen, waaronder mijn lieveling: de GIF-filter waarmee je een bewegend GIF-je kan maken en uploaden.

img_tearaway_unfolded_4

Tearaway Unfolded komt niet alleen als spel: op www.tearaway.me kan je jouw verzamelde voorwerpen zien, gemaakte foto’s en GIF-jes bekijken van jou maar ook van andere spelers. Op deze website zal je onder andere bouwplaten vinden die je in het spel hebt vrijgespeeld. Deze bouwplaten kan je printen om vervolgens zelf een papieren figuurtjes, zoals het eekhoorntje uit het spel, in elkaar te knutselen! Super leuk natuurlijk! Naast de website kan je via de PlayStation app connectie maken met je PS4 en je smartphone of tablet als tweede scherm gebruiken. Op deze manier kan jij of zelf een vriend papieren figuren de gamewereld in sturen en foto’s maken en gebruiken in het spel. De manier waarop deze diverse media samenkomen voor dit spel zijn goed doordacht en hebben een leuke afwisselende twist.

Sandra’s beoordeling:review_cijfer_8.5
Tearaway Unfolded is een absolute must-have als je gek bent op Little Big Planet en soortgelijke schattige en vrolijke werelden. Het spel is dan ook geschikt voor jong en oud, maar biedt wel genoeg uitdaging. De remake is echt de moeite waard geweest en de gameplay met de touchpad is dan ook zo bijzonder leuk dat je het alleen daarvoor al zou aanschaffen.

+ Unieke gameplay met veel manieren om zowel de knoppen als het touchpad te gebruiken.
– Verwacht geen nieuwe uitgebreide verhaallijn als je Tearaway voor de PSVita ook hebt gespeeld.

Kopen als je: dol bent op veel vrolijke kleurtjes en het niet kan laten alles thuis ook na te knutselen.

About DarkPendula

Dol op Nintendo en stiekem wil ze alle Amiibo nog verzamelen. Met de 3DS, Wii U, PlayStation 3 en PlayStation 4 heeft ze een aardige gameverzameling opgebouwd. Als het uit komt is ze aanwezig op verschillende persevents. Met een afgeronde opleiding Informatica wil ze graag zelf games gaan maken.

View all posts by DarkPendula