Van “To Infinity and Beyond!” gingen we naar “Excelsior!” en inmiddels zijn we aanbeland bij “May The Force Be With You”, want het derde deel van Disney Infinity staat in het teken van Star Wars. De helft van de figuren komt uit die franchise en de gehele starterset is Star Wars getint. Een easy sell, maar is het een aankoop waar je gelukkig van wordt?

Als je eerder een Disney Infinity-game hebt gekocht en je ziet deze, dan valt je direct op dat er slechts twee figuren bij Disney Infinity 3.0 komen, ten opzichte van drie poppetjes in de eerste twee games. Dat is jammer. Ook is het nog steeds zo dat er slechts een playset (verhaallijn) bij de game komt, in plaats van de drie (!) die je in de eerste Disney Infinity kreeg. Ook zitten er geen powerdiscs bij, dit zijn een soort fiches die je op de Infinity Base legt (de portal, die uiteraard ook in de starterset zit –maar alweer identiek is aan de eerste twee) waardoor je een specifiek item krijgt, zoals bijvoorbeeld de olifant uit Aladdin om op te rijden, of een specifiek thema met de lucht en muziek uit Tangled bijvoorbeeld.

Het valt wat tegen dat de starterset van Disney Infinity 3.0 wat kleinschaliger is, maar eerlijk is eerlijk, de prijs is ook lager dan vroeger. Waar je eerst rond 70 euro moest neertellen, zit die prijs nu meer rond de 55 euro. Dat is aanzienlijk aantrekkelijker, maar helaas blijven de losse figuren (34 stuks aangekondigd momenteel!) zelf op 16 euro per stuk zitten, ouch. Gelukkig heb je die figuren niet nodig om de verhaallijn uit de starterset door te spelen, want daarvoor heb je genoeg aan Anakin Skywalker en Ahsoka Tano.

IMG_DisneyInfinity3_Review1

Disney Skylanders

Disney Infinity is de eerste game na Skylanders die kwam met fysieke poppetjes die via een portal virtueel in de game werden gezet. Je kunt ze levelen door middel van het spelen van de actie-avonturen-gameplay verpakt in een verhaallijn. Waar Disney Infinity zich onderscheidde van Skylanders was niet alleen het feit dat Disney haar figuren baseert op extreem bekende personages, maar ook dat Infinity de mogelijkheid om zelf levels te bouwen en te delen.

Sinds de eerste Disney Infinity is er in principe niet heel veel veranderd in de franchise. Wel is de gameplay iets dieper geworden, door de toevoeging van moeilijkheidsgraden en door de toevoeging van skill trees. Die skill trees zijn in dit derde deel nog groter geworden, waardoor je je personage nu heel specifiek op defense of bijvoorbeeld juist het gebruik van de ‘force’ kunt laten groeien. Heel fijn, want het maakt deze kinderlijke game daarmee toch net even wat gelaagder.

Ik focus in deze recensie op de playset (verhaallijn) die je bij de starterset krijgt, Twilight of the Republic, maar er zijn dus ook playsets van Inside Out, een andere van Star Wars en er komt er nog een aan van Marvel. Deze moet je allemaal los kopen voor 30 tot 35 euro, dus daarover hopen we je naarmate de tijd vordert te adviseren in losse recensies. Twilight of the Republic duurt ongeveer 3 tot 9 uur, afhankelijk van of je direct alle zijmissies op elke planeet doet, of eerst het verhaal doorhaast. Je reist naar Naboo, Tattooine en andere bekende Star Wars-locaties in Twilight of the Republic, waarbij je eindbaasgevechten hebt tegen onder andere Darth Maul en General Grievous.

IMG_DisneyInfinity3_review4

Hordes droids

Het vechten voelt lekker, want je krijgt hordes droids op je af die met Y afgemaakt moeten worden. Nieuw in deze Disney Infinity zijn de vechtcombo’s, maar die halen weinig uit omdat de enige aanvalsknop Y is. Ik vraag me af of dat in een later stadium nog verder wordt uitgewerkt, maar tijdens mijn speelsessies bleef het ietwat saai met Y. Toch is het vechten zelf wel tof, omdat je kunt afwisselen door te springen, en ook is het wel spannend om steeds te hopen dat je een combo doet, omdat je personage dan een coole finish maakt. Het is ook fantastisch dat het niet alleen maar vechten is. Je moet podracen, je moet in de ruimte vliegen en schieten, je moet platformen; het is heerlijk veelzijdig.

Wat ik zo tof vind aan de set, is dat hij heel erg herkenbaar is voor doorgewinterde Star Wars liefhebbers, maar tegelijkertijd enorm toegankelijk is voor ukkies die nog niet bekend zijn met deze ruimte-opera. Het is nog meer dan ooit een game die oud en jong kunnen spelen, en dan nog het liefst samen, want Disney Infinity is de ideale co-op game. Je kunt de moeilijkheidsgraad instellen, zodat je bij co-op tussen ervaren gamers de hard of extreme kunt kiezen (die ook echt moeilijk zijn) en voor beginners de makkelijke of medium moeilijkheidsgraad. Heel erg goed dat er zulke mogelijkheden zijn, want Disney Infinity lijkt soms alleen voor kinderen terwijl dat absoluut niet zo hoeft te zijn. Alleen al het platformen is af en toe best ingewikkeld en uitdagend; heerlijk.

Je waant je helemaal in de wereld van Star Wars. Het verhaal is grappig en goed geschreven. Hoewel de zijmissies grotendeels bestaan uit het zoeken naar objecten, zijn zelfs deze geestig. De graphics zien er beter uit dan ooit in de franchise, en het oog voor detail is bewonderingswaardig. Het is prachtig dat Mulan, Mickey Mouse, Disgust en Darth Vader samenkomen zonder dat het raar is. Immers is de hele game (en alle figuren) gestileerd zodat franchises die qua design mijlenver uit elkaar liggen, zonder problemen samensmelten.

IMG_DisneyInfinity3_Review3

Toy Box

Net stipte ik al even aan dat er niet alleen een verhaallijn is, maar ook de mogelijkheid eigen levels te maken. Dit is wat je doet in de Toy Box, en deze is vooral onder kinderen populair omdat het een soort open speelplek is om alle personages samen te laten spelen (in de verhaallijnen zijn het alleen specifieke personages die samen kunnen). Het kost wat meer tijd en moeite om eigen levels te maken, dat blijft een beetje hannesen op de console, maar Disney doet er wel alles aan om het je gemakkelijker te maken.

Ditmaal is er bijvoorbeeld een hub toegevoegd waarin je uitleg krijgt van diverse personages en nieuwe mogelijkheden zoals het gebruiken van een sidekick die je helpt in andermans Toy Boxen en je eigen exemplaren. Erg grappig, zo had ik de klok uit Belle en het Beest voorzien van werpmessen, waar hij bizar goed mee overweg kon. Erg handig, want hij helpt je vechten tegen vijanden. Maar om hem sterk te maken heeft hij eten nodig, en dat verbouw je in je eigen boerderijtje binnen die Toy Box hub. Het staat dus los van de Toy Box waarin je zelf levels maakt, maar het is een leuke bijkomstigheid en die hub biedt een extra wereldje om te ontdekken.

Het is jammer dat die hub wel wat moeite voor de Disney Infinity 3.0 kost, want hij hapert, stottert en tript regelmatig een beetje. Soms zijn de laadschermen heel lang, soms duurt het een eeuwigheid voor je je personage ziet en af en toe valt het geluid een milliseconde weg. Het zijn allemaal gekke dingen die ik er uit had verwacht bij een day 1 patch, maar helaas. De game is wel iets meer glad gestreken, maar nog steeds heeft hij wat kleine technische problemen. Niks rampzaligs, maar de vele laadmomentjes en de hapering hier en daar doen de game wel ietwat log aanvoelen.

IMG_DisneyInfinity3_review2

Laura’s Oordeel
Hoewel het op het eerste gezicht lijkt alsof Disney Infinity 3.0 niet veel in huis heeft en vooral hetzelfde is als eerdere delen, zijn er toch grappige toevoegingen die de game iets rijker maken. Dat is bijvoorbeeld de Toy Box-hub, maar ook het vliegen en schieten door de ruimte, dat een fijne afwisseling biedt naast de lightsaber-vechtactie. Disney Infinity 3.0 zal oude Star Wars-fans en jonge newbies samenbrengen, en de Star Wars-Disney-magie is zeker voelbaar in de game, maar ik hoop dat Disney Infinity 4.0 wel iets meer vernieuwing biedt. Disney moet wel, want welke franchise is er nog over?

review_cijfer_7.5

+ Fijne afwisseling vechten en vliegen, een goed verhaal met leuke zijmissies, prachtige figuren

– Technisch niet optimaal, starterset voelt wat sober