Terwijl ik in mijn tuintje van de zon aan het genieten ben is mijn Xbox One de game Batman: Arkham Knight aan het downloaden en installeren. Toen de schemer begon in te zetten kon ik de hitte van buiten verruilen voor de regenachtige eeuwige nacht van Batman: Arkham Knight.

Fans van de serie hebben eerder kunnen spelen met Batman: Arkham Asylum, Batman: Arkham City en Batman: Arkham Origins en beleefde daarin een rollercoaster van avontuur. Nu wil ik niet teveel spoilers geven maar er staan fans wat leuke verrassingen te wachten in dit deel, Batman: Arkham Knight, wat na twee jaar hard werken eindelijk is verschenen.

img_batman_arkham_knight_01

Wanneer ik de game opstart klinkt er heerlijk ouderwetse muziek en word de donkere sfeer van Batman meteen goed ingezet. Daar verschijnt hij dan: de man van mysterie en gadgets. Ik mag in de huid gaan kruipen van Batman. Soepel, na een aantal verschillende uitdagingen die je de besturing leren, vlieg ik met mijn aerodynamische cape over en door de stad Gotham. Mijn batklauw grijpt het ene aansluitpunt na het andere terwijl ik zo nu en dan boevengespuis onder me hoor schreeuwen dat ze me zien. Maar voor ze iets kunnen doen ben ik alweer verder, vrees mij want ik ben overal en nergens!

img_batman_arkham_knight_03

In Batman: Arkham Knight is de stad Gotham behoorlijk verlaten, enkel wat hardnekkig gespuis is achter gebleven en uiteraard de helden in de vorm van politie en andere hulpverleners. Ook Batman’s vaste support Alfred, Gordon, Lucius en Oracle staan klaar om onze held Batman te ondersteunen bij zijn gevecht tegen Scarecrow en de mysterieuze Arkham Knight. Scarecrow kom je al vrij snel tegen en laat duidelijk weten wat hij van plan is: namelijk de gehele stad vergiftigen met gas, en dan niet van het soort waar je lachstuipen van krijgt.

img_batman_arkham_knight_06

Al vrij snel komt de favoriete gadget van menig Batman fan naar voren, de Batmobiel. Soepel spring ik in mijn snelle gepantserde unieke Batmobiel terwijl ik door de straten van Gotham probeer te racen. Ik zeg probeer want ondanks dat de stad erg verlaten is kom ik genoeg obstakels tegen waar ik mijn, gelukkig bepantserde, automobiel tegenaan parkeer. De besturing van de auto voelt niet echt lekker tenzij ik de gevechtspositie inzet dan is het manoeuvreren heerlijk alsof je de Batmobiel oppakt en neer kan zetten waar je maar wilt. Helaas is de Batmobiel in deze modus niet zo snel dus even snel uit de nare situatie klimmen en weer gauw verder.

img_batman_arkham_knight_02

Het vechten in Batman: Arkham Knight is voor mij heerlijk! Lekker dichtbij en maar flink rammen op die knoppen. Als je de combo’s die je ondertussen aangewezen krijgt goed uit je hoofd leert gaan die vijanden uiteraard nog sneller neer. Zelf vind ik het heerlijk om eerst mijn gewillige slachtoffers flink de angst op het lijf te jagen en plaag ze wat met mijn batarang wat rookbommen en zo nu en dan er een aantal met de angstaanval om te leggen. Tijdens zo’n laatste aanval gaat de tijd iets trager en kan je verschillende vijanden één voor één omleggen of ze in ieder geval tijdelijk uitschakelen.

img_batman_arkham_knight_05

Grafisch gezien ziet Batman: Arkham Knight er goed uit. De uitdrukkingen in de gezichten zijn heerlijk gedetailleerd en zo uitgewerkt dat je de emoties echt beleeft. Ik heb het gevoel alsof ik echt daadwerkelijk Batman ben en middenin de wereld zit. De ontwikkelaars zijn zich hier zeker van bewust want meerdere malen ben ik geconcentreerd bezig en zit ik helemaal in de game en staat er ineens een verrassing voor me klaar. Dit is genieten en ik voel de spanning door mijn lijf gieren.

img_batman_arkham_knight_04

Naast rondvliegen met technische gadgets als Batman kon ik dankzij de Harley Quinn pack ook als de grappige sexy vrouw met een nog irritantere stem dan The Nanny rondhuppelen. Terwijl je verschillende agenten te lijf gaat met boobytraps en wat acrobatische kunstjes help je Harley Quinn mee in een missie om vriendin Poison Ivy te bevrijden. Twee prachtige maar ontzettend dodelijke dames om van te genieten.

Sam’s Oordeel:review_cijfer_9.4

Batman: Arkham Knight is een pittige game om te spelen, maar omdat je er zo in mee gezogen word wil je gewoon slagen. Terwijl ik soms bij een game denk aargh ik kap er mee wil ik bij Batman: Arkham Knight gewoon niet opgeven. Ik moet en zal slagen want ik ben toch zeker Batman. Hoewel ik de charme van de Batmobiel wel snap vind ik het iets minder dat ik regelmatig dit niet zo handig bestuurbare gadget erbij moet halen voor een missie. Maar het vechten, rondsluipen, sfeer, details en graphics maken dit meer dan goed.

+ Je word volledig meegezogen in de game.

– Regelmatig heb je de onhandige Batmobile nodig.

Kopen als: je Batman wilt zijn! Of Harley dankzij de Harley pack.