Xenoblade Chronicles 3D nam mij mee naar een gigantische open wereld vol met avonturen en wezens. Deze rasechte Japanse RPG is een port, de game verscheen namelijk al eerder op de Nintendo Wii.

Het verhaal
In een grote oceaan wereld vochten ooit twee ontzettend grote titanen Bionis en Mechonis tegen elkaar totdat ze er dood bij neer vielen. Na al die jaren liggen hun metalen lichamen er nog steeds, inmiddels zijn er de allermooiste landschappen, wezens en andere bewoners op ontstaan. Shulk (de hoofdrolspeler) een van de inwoners op het lichaam van Bionis. Zijn wereld wordt na een lange periode van rust, opnieuw aangevallen door oude vijanden van Mechonis.

img_xenoblade_1

Shulk trekt erop uit om de strijd aan te gaan met hen. Gedurende het verhaal krijgt Shulk bij tijd en wijle visioenen van vreselijke gebeurtenissen. In dit avontuur kom je er ook nog eens achter dat Shulk erg bijzondere krachten heeft tijdens het gebruik van het grote Monado-zwaard. Zonder verder te veel te verklappen kan ik in ieder geval wel vertellen dat het verhaal zich bijzonder goed ontvouwt en dat het erg spannend blijft.

img_xenoblade_2

Gameplay
De New 3DS voelt goed aan in combinatie met Xenoblade Chronicles. Om de camera in of uit te zoomen gebruik je de C-stick en de ZL en ZR knoppen, deze zijn erg nuttig. Het enige minpunt qua besturing is dat je geen gebruik kunt maken van het 3DS touchscreen. Waarom Nintendo dit niet in gebruik heeft genomen snap ik niet helemaal. Dit is namelijk een functie die ik op zijn minst wel zou verwachten in een spel zoals deze op de New 3DS.

img_xenoblade_3

Er zijn meer dan 400 zijmissies. Als je een echte RPG fan bent zoals ik vergeet je het hoofdverhaal te volgen. Voor je het weet ben je uren en uren ondergedompeld in de prachtige landschappen op de half vergane metalen titanen. De zijmissies waren voor mij erg lastig te negeren. In Xenoblade Chronicles rust een wereld die je gewoon simpelweg wilt ontdekken. Dit maakt het een zeer bijzondere handheld game. Xenoblade Chronicles is een van de betere Nintendo Wii games en dan ook nog eens geport naar de New 3DS.

Mirjam’s oordeelreview_cijfer_8.1

Het is niet de allerleukste RPG die ik heb gespeeld maar het is voor mij wel het beste avontuur voor onderweg. Het is een game waar je erg van onder de indruk zal zijn op je New 3DS en één die al je vrije tijd opslokt zonder dat je erbij stilstaat.

+ Grootste avontuur op een handheld
– Grafisch soms wat gedateerd

Xenoblade Chronicles moet je kopen als je een Japanse RPG met veel diepgang wilt spelen voor onderweg!