Trine: Enchanted Edition is een puzzelplatformer gebaseerd op het origineel: Trine. Hoewel het origineel er al mooi uitzag, spat de magie van het scherm in de grafisch opgepoetste Enchanted Edition. Tijd dus om deze fantasywereld te betreden en te kijken wat voor magische avonturen we kunnen beleven.

img_trine_enchanted_edition_1

Na een lange periode van vrede en voorspoed overlijdt de koning van het koninkrijk. Zonder een opvolger valt het koninkrijk langzaam uiteen in chaos. Het leger van ondoden grijpt zijn kans en rukt op om het koninkrijk over te nemen. Alle inwoners van het rijk vluchten, op een paar dappere individuen na. Wanneer de Astral Academy achtergelaten wordt vanwege het oprukkende leger ondoden, ziet een dief de kans om op zoek te gaan naar kostbare artefacten. Een enkele tovenaar is nog aanwezig in het gebouw, en een dappere ridder die besloten had dat hij de academie wilde verdedigen. De drie komen elkaar per toeval tegen in één van de schatkamers waar een bijzonder artefact op ze wacht. Wanneer ze allen tegelijkertijd het voorwerp aanraken, gebeurt er iets wat hun leven op zijn kop zal zetten.

img_trine_enchanted_edition_4

Het artefact is de Trine, die de drie dappere mensen heeft samengevoegd tot één levend wezen met drie zielen. Ze kunnen niet tegelijkertijd meer bestaan en zijn nu afhankelijk van elkaar totdat ze de mysterieuze gebeurtenis ongedaan kunnen maken. Om ieder weer hun eigen weg te kunnen gaan, zullen ze op zoek moeten naar de drie bewakers van de ziel, de geest en het lichaam. Een lange gevaarlijke reis door het vervallen koninkrijk vol met ondoden staat ze te wachten.

img_trine_enchanted_edition_2

Trine is een typische puzzelplatformer, maar door de drie personages die je kunt afwisselen wordt het spel een stuk uitdagender. De puzzels zijn niet op te lossen door één personage, je hebt ze alle drie nodig nodig om de levels veilig te doorlopen. Mijn persoonlijke favoriet, de dief, kan gebruik maken van een pijl en boog. Dit dient niet alleen als wapen, maar ook als grijphaak om aan te slingeren. De tovenaar kan verassend genoeg toveren, maar helaas is dit eerst gelimiteerd tot het toveren van een enkele grote kubus die je op vele manieren kan toepassen. De ridder is een echte brute kracht en kan met zijn zwaard en schild gemakkelijk obstakels verwijderen en ondoden verslaan.

img_trine_enchanted_edition_3

Tijdens het avontuur zijn er drie verschillende soorten drankjes te vinden: een helend drankje, een mana-drankje voor de tovenaar om zijn toverkracht te herstellen en een xp-drankje die je ervaringspunten geeft voor het personage waar je mee speelt. Het xp-drankje is bijzonder handig omdat je na vijftig xp-punten voor een personage een skill-level krijgt. Met skill-levels kan je de personages sterker maken door hun bestaande krachten te upgraden. Xp is daarnaast ook te krijgen door ondoden te verslaan. In de bijzondere fantasy-wereld zijn ook bijzondere schatten verborgen. Deze zitten in kisten die je kunt openen en bevatten kettingen, power-ups of nieuwe krachten voor de personages.

img_trine_enchanted_edition_5

Hoewel het spel heerlijk speelt had het van mij wel iets moeilijker gemogen. De xp-drankjes zijn soms erg lastig te bereiken, maar soms liggen ze gewoon voor je op de grond. Ditzelfde geldt voor de kisten die de ene keer moeilijker te bereiken zijn dan de andere keer. De vijanden daarentegen komen soms gemeen uit de hoek door als hele legers tegelijkertijd aan te vallen, een paar boogschutters op een hoge richel te verstoppen of door vuur te spuwen. Ze zijn met twee rake klappen te verslaan maar de ondoden zijn snel en in grote getallen zijn ze best wel gevaarlijk! Ik ben regelmatig met alle drie personages doodgegaan omdat ik de vijanden onderschatte of dat ze een verrassingsaanval gepland hadden.

img_trine_enchanted_edition_6

Door het hele spel zijn regelmatig checkpoints te vinden, erg handig als je weer eens te nonchalant rond zit te rennen tussen alle vergiftigde waterplassen, gigantische zwaaiende morgensterren en ondode boogschutters. Een checkpoint hersteld een verslagen personage voor de helft van zijn levenspunten wat erg handig is bij de eindbazen die wel heel erg hard kunnen slaan. Al met al is Trine: Enchanted Edition een prachtig spel met een bijzondere sfeer en leuke personages. De puzzels zijn niet extreem moeilijk, maar kosten toch wat energie door de verschillende personages die je moet wisselen om zo hun krachten te benutten. De vijanden zijn in hun eentje niet moeilijk te verslaan, maar ze zijn snel en hebben soms de neiging een verrassingsaanval te plannen, onderschat ze dus zeker niet!

Sandra’s oordeel:review_cijfer_8.5
Trine: Enchanted Edition is een echte aanrader voor alle fantasy en platform liefhebbers. De graphics zijn prachtig en de gameplay speelt lekker weg. Hoewel de drankjes en kisten in het spel soms recht voor je neus liggen wordt dit goedgemaakt door de gemene vijanden die niet op zich laten wachten.

+ Prachtige graphics die de fantasywereld echt tot leven brengen.
– De moeilijkheidsgraad had wel iets hoger gemogen.

Laat deze game liggen als: je op zoek bent naar zeer moeilijke collectables.

About DarkPendula

Dol op Nintendo en stiekem wil ze alle Amiibo nog verzamelen. Met de 3DS, Wii U, PlayStation 3 en PlayStation 4 heeft ze een aardige gameverzameling opgebouwd. Als het uit komt is ze aanwezig op verschillende persevents. Met een afgeronde opleiding Informatica wil ze graag zelf games gaan maken.

View all posts by DarkPendula