Ze komen niet heel erg vaak voorbij en de Vita is misschien wel het meest geschikte apparaat voor dit genre. Ik heb het over een echte Shoot’em up. Soldner X2: Final Prototype kwam vijf jaar geleden uit voor de PlayStation 3 en is nu verkrijgbaar op de PS Vita.

Ik speel liever een Shoot’ em up op de Vita of mijn telefoon dan dat ik dit speel op een console die aan de televisie hangt. Vaak gaat het bij deze spellen namelijk om het verbeteren van je highscore en dit doe je alleen wanneer je of verslaafd bent aan het spel of als je niets anders bij je hebt om op te spelen.

img_soldner_x2_Final_Prototype_01

Het idee van de game is simpel. Je bestuurd een ruimteschip en moet alles wat je tegemoet komt vliegen wegschieten, lukt dit niet dan moet je het ontwijken. In het level zullen een aantal grotere vijanden en een eindbaas zitten die natuurlijk iets moeilijker neer te halen zijn dan een zielig rotsblokje. Schiet je deze eindbaas neer dan eindigt het level en gaat het er allemaal om of je een goede score had. Als je klaar bent kun je altijd nog een replay bekijken van hoe jij met je schip de ruimte trotseerde.

img_soldner_x2_Final_Prototype_02

Het grootste voordeel van het spel is dat het geen moeilijkheidsgraad heeft. Nu denk je vast dat het of heel moeilijk of heel makkelijk is, maar dat is ook niet waar. Je begint namelijk met spelen en zolang jij niet geraakt word of zelf heel veel wegschiet word het level moeilijker. Dit houdt in dat er meer vijanden komen en de score die je haalt dus hoger is. Ben je net zoals ik, iets klunziger en word je wel geraakt? Dan zal het spel niet heel veel moeilijker worden. Het voordeel hiervan is dat iedereen het spel uit kan spelen. Dit is dan gelijk een minpuntje, het spel kan namelijk in een uurtjes al uitgespeeld zijn.

img_soldner_x2_Final_Prototype_03

Waarom zou je het nog een keer spelen? Een echte Shoot’ em up speler weet dat de games draaien om herhaling en het verbreken van je highscore. Dit is dan ook wat je kunt doen en hierdoor kun je de verschillende trophies behalen. Ook zijn er nog een aantal ruimteschepen en wapens vrij te spelen maar dit blijft allemaal wat weinig. Het is jammer dat de game je niet het gevoel geeft dat je hem opnieuw wilt proberen want hierdoor krijg je weinig waar voor je geld en ligt je Vita binnen no time weer in de kast. Als je de PlayStation 3 game al op je console had staan mag je na vijf jaar de PlayStation Vita gratis downloaden.

img_soldner_x2_Final_Prototype_04

Didi’s oordeel:review_cijfer_4.0
Voor de mensen die al een lange tijd aan het wachten waren op een nieuwe Shoot’ em up kan hij heel vermakelijk zijn maar verwacht er niet te veel van. Als je nog niet zo bekend bent met dit genre zou ik andere games boven deze verkiezen.

+ Eindelijk weer een Shoot’ em up om te spelen als je onderweg bent.
– Als je van Maastricht naar Amsterdam reist heb je het spel halverwege al uitgespeeld.

Kopen als je: de PlayStation 3 versie nog niet hebt gekocht en het niet erg vind om levels overnieuw te spelen.