Als heuse topmodellen fan, is Topmodel 3D een geschikte game voor mij zou je denken. Alleen moet ik zeggen dat deze game eigenlijk wel aan mijn neus voorbij had mogen gaan.

In het verleden heb ik meerdere topmodellen spellen gespeeld op de Nintendo DS, dus was ik al erg nieuwsgierig hoe deze mij zou gaan bevallen. Wat is het plan? Je bent een van de 10 finalisten in een topmodellen wedstrijd zoals je wellicht ook wel kent van America’s Next TopModel of de Benelux Topmodel versie.

img_3DS_topmodel3D_02

In de game beland je dus in een huis met de andere modellen, alleen zie je daar maar een enkele van. Je kunt niet door het appartement heen lopen behalve van links naar rechts. Links staat de manager/adviseur die je om tips kan vragen. In het midden bij de keuken, die je ook niet kan gebruiken, staat een ander model en een schaal fruit en rechts is een liftdeur. Deze lift geeft je toegang tot je afspraken en de mogelijkheid om een welness dag te nemen waar je wederom niets van ziet.

img_3DS_topmodel3D_01

Waar je wel iets van ziet zijn de opdrachten die je moet doen, hier kom je dan ook in actie. Je hebt vijf dagen in de week om je agenda zelf te vullen met oefeningen als je make-up, catwalk loopje of fotoshoot. In het weekend vindt de beoordeling van de jury plaats en hoor je of je door mag naar de volgende ronde.

De opdrachten zijn langdradig. Je moet bij een fotoshoot tien foto’s laten maken. Je stuurt je personage door de A, B & Y knop te gebruiken en je joystick op je 3DS door een bepaalde vorm te volgen. Doe je dit goed krijg je een groen stipje, gemiddeld een geel stipje, ga je de mist in dan krijg je een rode stip. Die rode moet je dus zien te vermijden. Voor het make-up onderdeel ga je aan de slag met kwastjes en sponsjes om het voorbeeld dat je krijgt na te maken. Dan heb je nog de catwalk loop die je kan oefenen waar je ook weer gebruik maakt van de A, B & Y knoppen. Hoe sneller je deze volgens een bepaalde volgorde weet te voltooien des te beter je resultaat.

img_3DS_topmodel3D_04

De makkelijkste opdracht vond ik nog wel het mode onderdeel. Hierbij moest je zoveel mogelijk punten scoren naar aanleiding van een omschrijving van een outfit en deze te maken. Doordat er in je scherm een kleurenbalk te zien is die aangeeft of je goed zit is dit gewoon puur selecteren tot je in het groene deel weet te komen. Jammer is wel dat er weinig variatie zit in de kleding waar je uit kan kiezen. Tijdens de jury beoordeling krijg je ook nog wat pittige vragen voor je kiezen, gezien de doelgroep waar de game voor is bedoeld is deze werkelijk een uitdaging. Ik vond sommige vragen al behoorlijk pittig!

img_3DS_topmodel3D_03

Voor een topmodel game had ik veel meer verwacht. Je kunt je maar beperkt bewegen in het huis, je hebt een personage die niet eens als een model loopt en je kan niet eens een outfit voor haar samenstellen. De opdrachten zijn af te wisselen en naar wens in te delen in je agenda, maar zijn na drie keer spelen ook al saai. Ik vind dus weinig vernieuwend aan deze game terwijl er zoveel meer mogelijk zou zijn geweest!

img_3DS_topmodel_boxPatricia’s score

Gameplay: 5/10
Fun: 3/10