Soms is het heerlijk om heerser te zijn van je eigen rijk. Daarom speelde ik voor jullie Stronghold Crusader 2.

Zand, stenen en hier en daar kamelen die wat rondwandelen door kleine oases: dat is wat je kunt verwachten wanneer je jouw rijk gaat bouwen in Stronghold Crusader 2. Maar wat als je nu voor het eerst een real time strategy game speelt, zoals Stronghold Crusader 2? Dan is het best verwarrend en kan je het gevoel bekruipen dat je van deze zandhoop nooit een welvarend rijk kan maken. Gelukkig is er een tutorial voor spelers die voor het eerst een real time strategy game gaan spelen of voor de spelers die een opfriscursus kunnen gebruiken. Zelf vind ik het bij dit soort games altijd fijn om even de tutorial te spelen. Gewoon even ontspannen te bekijken hoe alles binnen de game werkt en waar ik mijn gebouwen vind.

img_stronghold_crusaders2_01

Teach me how to rule!
Je gaat dus voor het eerst een real time strategy spelen of het is al even geleden. Tijd om de fijne kneepjes van het heerschap te leren. In de eerste tutorial leer je hoe je jouw rijk opbouwt. Er staat al een mooie toren waar jij als heerser op staat. Vervolgens moet je natuurlijk je zogeheten stockpile -een pallet voor al je voorraad- plaatsen en er moet een gebouw komen waar je voorraad opbergt voor het volk. Nadat je deze twee geplaatst hebt mag je zelf aan de slag met wat tips die je krijgt. Uiteraard willen je bewoners een dak boven hun hoofd en het liefst wonen ze dicht bij jou als heerser. Daar gaan dus die dagen dat je lekker met je ongekamde haren en flodderbroek aan het rondwandelen bent in je veilige toren. Je plaatst een aantal huizen rondom je woontoren zodat je snel een groot aantal burgers hebt. Om ervoor te zorgen dat die burgers niet de hele dag rond je toren hangen geef je ze wat werk.

Plaats op een stukje groen dat je ergens kan vinden een appelboerderij en bij de bomen een houtzagerij. Weg zijn je hangburgers, want die heb je omgeruild voor een aantal productieve burgers die jou gaan helpen een welvarend rijk op te bouwen. Soms zit er een aantal burgers tussen dat graag een potje vecht. Dit is erg handig want, want zo kan je snel een aantal soldaten maken die jouw rijk verdedigt. Dit zijn echt de basisbeginselen die standaard zijn in bijna iedere real time strategy. Het wordt tijd om te leren jezelf te verdedigen tegenover jaloerse en oorlogszuchtige buren. In de volgende trials leer je hoe je aanvallen van een andere heerser kunt overleven en hoe je een andere heerser kan aanvallen. Nu je alle basis stappen hebt geleerd ben je klaar voor het echte werk.

img_stronghold_crusaders2_02

De ene buur nog vreemder dan de ander
In de single player modus kun je aan de slag met skirmisch trails. Hierin volg je een pad om uit te groeien tot ultieme heerser. Je leert de vijanden kennen en hoe je op hen moet reageren. De uitdagingen worden ook steeds lastiger. Een welvarend rijk opbouwen wanneer je bijna geen bronnen hebt zoals hout, steen of gras om je varkentjes te kunnen houden, blijkt vrij lastig te zijn. Hoe kom je alsnog aan geld en hoe zorg je ervoor dat je burgers hardwerkende mensen blijven die ook nog eens tevreden hun belastinggeld aan je betalen? Het heersen van een rijk is nog best vermoeiend en lastig er zijn veel dingen waar je aan moet denken. Terwijl jij dus net lekker alles een beetje op orde begint te krijgen, bedenkt je buurman dat hij het niet leuk vind om jouw groeiend rijkje te zien.

In plaats van even aan te kloppen bij je en eventuele handelmogelijkheden met je te bespreken onder het genot van een lekker biertje, bouwt hij een gigantisch leger. Uiteraard heeft je buurman ook voldoende geld, hout en steen om een paar katapulten en ander mechanische machines te bouwen die hij op je af stuurt. Het is dan lastig om ervoor te zorgen dat jouw leger zich staande weet te houden en nog lastiger om die rotbuurman een koekje van eigen deeg te geven. Wat leuk is om te ontdekken is dat er echt een verschil zit in de vijanden die je tegenover je krijgt. De ene buurman is ontzettend gluiperig en probeert stilletjes te groeien en stiekem aan te vallen, terwijl de andere vijandige buurman heel hard schreeuwt om vervolgens snel met zijn staart tussen zijn benen terug te trekken.

img_stronghold_crusaders2_03

Maak het jezelf makkelijk of lastiger
Wie weet ben je helemaal klaar met de skirmisch trails, of wil je gewoon zelf een vijand creëren. Dat kan binnen de custom skirmisch modus. Je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wilt. Je kiest je map waar je wilt spelen, je vijand of vijanden en uiteraard kan je ervoor kiezen of je stapel met goud klein of groot is. Ook binnen deze modus valt op een gegeven moment je vervelende buurman of buurmannen je aan. Ondertussen zorg jij ervoor dat je toren beschermd is met muren en staat je leger al te trappelen om hun rijk te beschermen. Ben je niet zo van het afwachten dan val je gewoon je buren zelf aan.

Heb je eigenlijk niet zo’n zin in vechten en wil je gewoon zien hoe je rijk groeit? Dan heb je een hele leuke sandbox modus binnen de game. In deze modus bouw je rustig aan je eigen rijk en op een paar kamelen na, is er niemand anders die je lastig valt. Wellicht dat wanneer je het niet zo goed doet, er een aantal burgers gaat klagen wanneer ze weer moeten leven op droog brood en water. Maar met alle tijd van de wereld kun je wel iets moois maken van jouw rijk. Je plaatst dan uiteraard ook alle huisjes in nette geordende rijtjes, alle boerderijen staan keurig in hun veldjes en ondertussen bouw je gigantische muren met torens rondom jouw woontoren. Zo ontstaat er een hele burcht met allemaal tevreden burgers die af en toe zeuren dat ze bier willen drinken en je dus een Inn moet bouwen.

img_stronghold_crusaders2_04

Spelen met je vrienden of vijanden
Naast alle single player mogelijkheden is het ook nog mogelijk om Stronghold Crusader 2 in een Multi player modus te spelen. Hierin kan je kiezen tussen de verschillende matches die in de lijst staan. Uiteraard is het hierin van groot belang dat jij ervoor zorgt dat jouw rijk als eerst welvarend genoeg is om je tegenstander aan te kunnen vallen. Heeft een van je vrienden of vriendinnen ook Stronghold Crusader 2 gekocht en wil je samen spelen dan kan dit. Binnen de Multi-player modus zit een co-op mogelijkheid. Dit doe je door een potje aan te maken en deze een specifieke naam te geven. Je vriend of vriendin kan dan deze game joinen en zo speel je dus samen binnen een map. Vecht je tegen elkaar of ga je samen een enorm groot en welvarend rijk maken?

img_stronghold_crusaders2_05

Oordeel:
Stronghold Crusader 2 is een verslavend leuke real time strategy. De graphics zijn niet uitzonderlijk mooi, maar geven je wel dat nostalgische real time strategy gevoel. De tutorial is erg uitgebreid waardoor iedereen de game kan gaan starten en zich snel een heerser kan voelen. Doordat je tussen best veel speel modussen kan kiezen blijft het leuk om te spelen. Het enige probleem is dat je vaak bezig wilt blijven, vooral wanneer je in sandbox modus speelt. Zijn er nog minpunten? Een van de weinige minpunten vond ik dat het menu soms nog vrij minimaal blijft. Je kunt op je gebouwen klikken en dan zie je of het gebouw in functie is en zo niet wat het gebouw nodig heeft om nuttig te zijn. Maar aan de andere kant: hoe uitgebreid wil je een real time strategy game spelen? Wil je gaan beginnen met real time strategy gaming, dan is Stronghold Crusader 2 een uitstekende game om mee te beginnen. Wil je weer nostalgisch bezig zijn met het bouwen van je eigen rijk, dan is dit ook echt een aanrader.

Sam’s Score:
Gameplay: 9/10
Fun: 7.5/10