Vroeger speelde iedereen point and click spellen, er was namelijk bijna niets anders in de begin tijd van de PC. Point and click spellen zijn games die je third of first person speelt en waarbij de game in het teken staat van dingen oplossen. Je bestuurd je personage door ruimtes heen en door te klikken op items in deze ruimtes kun je meer te weten komen en de puzzels oplossen.

De fanbase van dit soort games is misschien niet zo groot als die voor Call of Duty maar als je aan hun verteld dat er een nieuwe game is in de Adventures of Sherlock serie, geloof mij, dan staan ze te springen.

[center][/center]

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments speelt zich af in Londen rond de 19de eeuw. Natuurlijk zijn de verhalen van Sherlock Holmes door de jaren heen op veel verschillende manieren verteld, maar voor mij liet deze game de Sherlock Holmes zien die ik mij voorstelde uit de verhalen. De point and click games van Sherlock zijn erg bekend maar meestal worden ze op de PC gespeeld. Dit is de eerste game in de reeks die gemaakt is op de Unreal Engine 3. Dit houdt in dat hij perfect speelbaar is op de next-gen en grafisch verbluffend goed is voor dit genre.

Hij is dus speelbaar op de console en wat is er nu lekkerder dan lui op de bank te liggen en een moord of ander mysterie op te lossen? Dit is namelijk wat je doet in deze game. Je krijgt zes cases voorgeschoteld waar jij als de eigenwijze Sherlock Holmes het antwoord op mag vinden.

[center][/center]

Door te klikken op alles in je omgeving kun je dingen onderzoeken. Zodra je ergens op kunt klikken komt er een icoontje en een balkje bij te staan. Soms zijn dingen minder zichtbaar en kun je een extra detective view inschakelen om nog beter te kijken. Met één druk op de knop kun je in je logboek kijken. Dit logboek heeft meerdere tabbladen om al je spelvorderingen terug te kunnen lezen. Via je logboek kun je ook naar andere locaties reizen en zo wordt je per koets vervoerd naar je bestemming. In het begin was ik bang dat de laadschermen en tijden erg vervelend zouden worden maar dit viel reuze mee. Zodra je in een laadscherm zit kun je namelijk je logboek ook openen. In het logboek vind je ook het scherm waarmee je de aanwijzingen aan elkaar koppelt. Zodra je antwoorden krijgt op vragen, moet je beslissingen maken over wat jij denkt dat er gebeurd is. Deze keuzes leiden tot een resultaat en zo kun je jou eigen afloop bepalen.

Er worden standaard veel tips gegeven maar soms kom je toch vast te zitten. De beste manier is alles na te lopen en overal naar te kijken. Misschien heb je namelijk wel iets over het hoofd gezien. Al snel ben je zo een paar uur verder met één case. De game is snel uitgespeeld als je alles in één keer goed doet en een super speurneus bent. Ook al kun je de game maar met één speler spelen het is voor mij de ideale game om met een vriend te doen. Samen lekker puzzels oplossen en een extra paar ogen voor de aanwijzingen. Eigenlijk is het een interactief boek wat je doorspeelt.

[center][/center]

Om alle aanwijzingen te vinden zul je soms ook echt puzzels moeten doen. Dit kan in de vorm zijn van de juiste lijntjes aan elkaar verbinden of de juiste volgorde vinden van het toevoegen van bepaalde ingrediënten. Dit zijn echte doordenkers en mocht je er echt niet uitkomen kun je deze overslaan. Dat doe je natuurlijk niet voordat je het probeert. De mini games die tussendoor kwamen vond ik wel lastiger en hadden alles te maken met timing. Zo moest ik armpje drukken en een speer in een varken gooien wat beide lastiger was dan ik had verwacht. Na vele pogingen slaagde ik hier wel in en dat zonder de puzzel over te slaan.

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments is een game waar we op zaten te wachten. Eentje voor in de koude winter maanden. Geen game vol actie maar eentje waarbij je rustig moet nadenken voordat je dingen doet. Eentje waarvan je niet bang wordt maar die vol met interessante verhalen zit. Ik ben nu al benieuwd wat ze met de rest van de serie gaan doen.

Didi’s Score
Fun: 8/10
Levensduur: 7/10