Op 5 december 2005 verscheen Mario Power Tennis (Mario Tennis: Power Tour) voor de Gameboy Advance. Je kunt de game nu ook spelen op de Nintendo Wii U en dat heb ik voor jullie mogen doen.
Bij tennisgames denk ik al snel aan de Nintendo Wii game: Wii Sports. Nu is in een kamer staan en zwaaien met een Wii-controller niet echt mijn ding en gelukkig kon ik met de Wii U-versie van de game gewoon met mijn luie derrière op de bank blijven zitten. Ik wist meteen dat ik en Mario Power Tennis goede vrienden zouden worden.

Je begint met kiezen of je Exhibition, Power Tour of multiplayer wilt doen. De multiplayer was een beetje vreemd, net alsof hij niet omgezet is voor de Wii U want hij meld zodra je hem opstart dat je een Gameboy Advance gamelink kabel nodig hebt om te kunnen spelen tegen anderen. Exhibition zijn snelle matches en de Power Tour is het verhaal. Ook kun je de minigames uit de Power Tour los spelen. Als je, zoals ik, de ballen verstand hebt van tennis, dan heb je nog een lijst met alle tennistermen die je kunt bekijken.

Ik begon met de Power Tour. Je krijgt hierin de keuze tussen een jongen of een meisje. Daarna kies je of je links of rechtshandig bent, je moeilijkheidsgraad (keuze uit beginner of normaal) en daarna vul je je naam in. Ik heet Heather, dat is zeven letters. Het maximaal aantal letters voor een naam in de game is vijf, dus de rest van de game heette ik Heath. Ik had mijn poppetje ook gewoon haar standaard naam kunnen laten houden (Tina), maar als je de keuze krijgt om je eigen naam te gebruiken doe je dit natuurlijk! Voor het gemak blijf ik “Heath” maar even Tina noemen in deze review.

Tina en haar vriend Max wonen op de Royal Tennis Academy. Er zijn een aantal faciliteiten op campus zoals een restaurant, training centrum, kantoren, slaapvertrekken en natuurlijk tennisbanen. Je hebt een Junior Court (waar je start), Senior Court en Varsity Court. De game is in top down pixelstijl en je kunt gewoon vrij rondlopen op de Academy. Je bent nog een rookie en dus begin je met spelen tegen andere junioren op de campus. Er zijn ranks en je begint met het uitdagen van rank 4 spelers en je werkt je weg naar beneden tot rank 1. Als je het rank 1 team verslagen hebt, krijg je een medaille en ga je door naar Senior Court waar je weer van voren af aan begint.

Op de Royal Tennis Academy is het een en al spanning want de Island Open is begint binnenkort. In de Island Open zullen de beste spelers van 3 andere Academies meedoen. Het gerucht gaat dat de winnaars tegen Mario mogen tennissen! Door een onverwacht bezoek van gemaskerde uitdagers aan de Royal Tennis Academy zijn alle kampioenen van de Academy verslagen en Tina en Max gaan uitzoeken wie deze gemaskerde tennissers waren.

Voor een game die “Mario” Power Tennis heet is er in de eerste 5 uur (verschilt per speler) van de Power Tour erg weinig van Mario te zien! Wel hoor je de geruchten van andere leerlingen, maar Mario, Peach, Toad en alle anderen zal je in de eerste paar uren in de Power Tour niet tegenkomen. Pas wanneer je alle fases door bent gekomen (Junior, Senior en Varsity) en de Island Open betreed kom je de beroemde karakters tegen. Wil je meteen met Mario en de rest tennissen dan moet je de Exhibition spelen. In Exhibition kun je kiezen tussen doubles of singles (2 vs. 2 of 1 vs. 1) spelen. Ook kun je kiezen tussen het aantal sets dat je wilt doen en 2 of 6 games. In Power Tour speel je alleen doubles.

Wat maakt Mario Power Tennis nou “power” tennis? De game heeft 44 Power Shots. De ene helft offensief en de andere helft defensief. Twaalf van de Power Shots zijn exclusief voor Mario karakters. Je kunt ze krijgen wanneer je Senior Court betreed. Je tegenstanders gaan de Power Shots gebruiken vanaf Varsity en in de Island Open. Je unlocked de Power Shots door minigames te doen in de game. Als je een Power Shot wilt gebruiken moet je wachten tot de streep volgelopen is. Je karakter krijgt dan een gele ring om zich heen waaraan je kunt zien dat Power Shot weer bruikbaar is. Een Power Shot maak je door combinaties te maken met A,B,Y en X plus L of R.

De game heeft 12 minigames met elk 3 niveaus. Persoonlijk vond ik Tennis Machine en Treadmill de leukste. Met de minigames train je verschillende skills die je kunt levelen of krijg je experience om Tina en Max te levelen. De minigames draaien vooral om snelheid en buttonbashen op het juiste moment.
Er zijn vier verschillende tennisbanen met elk hun eigen voor en nadelen. Je hebt een Hard Court, Clay Court, Grass Court en Composition Court. Hard Court laat ballen bijvoorbeeld hard stuiteren en de snelheid van de bal is normaal. Grass Court laat ballen snel gaan maar laat ze bijna niet stuiteren. Wanneer je tegen Mario karakters speelt in Exhibition hebben ze ook elk hun voor en nadelen. Luigi is bijvoorbeeld allround en Bowser is van de power. Ook Tina en Max kunnen helemaal aangepast worden met de experience die je krijgt van het spelen van wedstrijden en minigames.

Over het algemeen is Mario Power Tennis een leuke old school tennisgame met veel mogelijkheden om je karakters aan te passen en leuke minigames. De besturing werkt goed en de Power Shots geven een leuke draai aan het “gewone tennis”. Ik vind het wel jammer dat de Power Tour nogal lang de Mario karakters weghoudt van het verhaal. Ook vind ik de vele tekstvensters en het lange wachten op de volgende zinnen of acties van de karakters in de Power Tour niet fijn. Gelukkig heb je dan de mogelijkheid om Exhibition of de minigames te spelen wat veel goed maakt. Ik ben tot de conclusie gekomen dat Mario Power Tennis best wel “ace” is en daarmee bedoel ik niet de tennisterm!
Heathers Score:

Fun: 7/10
Levensduur: 8/10